Článek
První díly seriálu s japonskými sci-fi příšerkami, které si brzy oblíbily děti po celém světě, dorazily na televizní obrazovky v dubnu roku 1997. Pokémoni ale vznikli ještě o rok a měsíc dřív, přesně 27. února 1996. Tehdy se stali hitem právě v Japonsku. Jako hru pro původní Game Boy od Nintenda je vytvořil Satoši Tadžiri. A to zřejmě netušil, že do dvou let bude jeho příšerky jako globální fenomén znát celý svět.
„Nemají zvířata jako my, oni těm svým říkají Pokémoni. A mají jich mnoho různých druhů. A dělají to, že je chytají,“ vysvětluje jeden z dětských fanoušků.
Mánie, která zachvátila svět
Na prvním světovém turnaji začali fanoušci z osmi států chytat Pokémony už v roce 2000 v australském Sydney – současně s letní olympiádou. Tehdy šlo ještě o souboje na Nintendu. O 16 let později ale japonské příšerky znovu dohnaly dobu a svět zachvátila mánie z mobilní hry Pokémon Go. Fanoušci mohli díky rozšířené realitě chytat Pokémony v podstatě všude.
Tržby i z pokémoních letadel
Předloni se Pokémoni znovu vrátili i do kin, kde nejznámější z nich, Pikachu, poprvé promluvil, a to hlasem Ryana Reynoldse. Tržby z kin (1,8 miliardy dolarů) ale dělají jen zlomek z celkové hodnoty mediální franšízy spravované firmou Pokémon Company. Na prvním místě je prodávání značkových produktů (76 miliard dolarů) se vším od oblečení po placky, a na druhém právě hry (22,7 miliardy dolarů). Svým dílem (4 miliony dolarů) do tržeb přispěla dokonce i tematická letadla japonských aerolinek.
Nejvýdělečnější značka na světě
Podle posledních souhrnných výsledků je Pokémon s přehledem nejvýdělečnější mediální franšízou na světě. Dosud podle odhadů utržil až 100 miliard dolarů, což je v přepočtu asi 2,1 bilionu korun. Za ním je i Hello Kitty, Star Wars, Marvel nebo Harry Potter.
O úspěchu značky svědčí i to, že jenom sběratelské kartičky o ceně přes 50 dolarů za poslední rok zdražily o 466 procent. A třeba jedna z nejdražších, která loni stála 16 tisíc, se letos v lednu prodala za 300 tisíc dolarů, v přepočtu tedy za 6 a půl milionu korun.