Hlavní obsah

Poráží Harryho Pottera, Star Wars i Bitcoin. Výděleční Pokémoni slaví 25 let

Video: Pokémon slaví 25 let a je nejvýdělečnější značkou světa.Video: Jan Marek, AP

Nejvýdělečnější značka napříč všemi mediálními nosiči od papíru po internet není Harry Potter, Marvel či Hello Kitty, ale Pokémon. Jen sběratelské karty jsou teď jako Bitcoin. Jejich cena za rok vystřelila skoro o 500 procent.

Článek

První díly seriálu s japonskými sci-fi příšerkami, které si brzy oblíbily děti po celém světě, dorazily na televizní obrazovky v dubnu roku 1997. Pokémoni ale vznikli ještě o rok a měsíc dřív, přesně 27. února 1996. Tehdy se stali hitem právě v Japonsku. Jako hru pro původní Game Boy od Nintenda je vytvořil Satoši Tadžiri. A to zřejmě netušil, že do dvou let bude jeho příšerky jako globální fenomén znát celý svět.

„Nemají zvířata jako my, oni těm svým říkají Pokémoni. A mají jich mnoho různých druhů. A dělají to, že je chytají,“ vysvětluje jeden z dětských fanoušků.

Nejvýdělečnější mediální franšízy.

Mánie, která zachvátila svět

Na prvním světovém turnaji začali fanoušci z osmi států chytat Pokémony už v roce 2000 v australském Sydney –⁠ současně s letní olympiádou. Tehdy šlo ještě o souboje na Nintendu. O 16 let později ale japonské příšerky znovu dohnaly dobu a svět zachvátila mánie z mobilní hry Pokémon Go. Fanoušci mohli díky rozšířené realitě chytat Pokémony v podstatě všude.

Tržby i z pokémoních letadel

Předloni se Pokémoni znovu vrátili i do kin, kde nejznámější z nich, Pikachu, poprvé promluvil, a to hlasem Ryana Reynoldse. Tržby z kin (1,8 miliardy dolarů) ale dělají jen zlomek z celkové hodnoty mediální franšízy spravované firmou Pokémon Company. Na prvním místě je prodávání značkových produktů (76 miliard dolarů) se vším od oblečení po placky, a na druhém právě hry (22,7 miliardy dolarů). Svým dílem (4 miliony dolarů) do tržeb přispěla dokonce i tematická letadla japonských aerolinek.

Tržby Pokémon Company.

Nejvýdělečnější značka na světě

Podle posledních souhrnných výsledků je Pokémon s přehledem nejvýdělečnější mediální franšízou na světě. Dosud podle odhadů utržil až 100 miliard dolarů, což je v přepočtu asi 2,1 bilionu korun. Za ním je i Hello Kitty, Star Wars, Marvel nebo Harry Potter.

O úspěchu značky svědčí i to, že jenom sběratelské kartičky o ceně přes 50 dolarů za poslední rok zdražily o 466 procent. A třeba jedna z nejdražších, která loni stála 16 tisíc, se letos v lednu prodala za 300 tisíc dolarů, v přepočtu tedy za 6 a půl milionu korun.

Související témata:

Doporučované