Hlavní obsah

Podnikatel s kuchyněmi vezme peníze, zakázky neřeší: Nemám lidi, nestíhám

Záhady Josefa Klímy: „Nemám lidi, okradli mě, nestíhám.“ Podnikatel s kuchyněmi zadržuje zákazníkům peníze a problémy nechává vyšumět.Video: Seznam Zprávy

Zmapovali jsme konkrétní příběhy zákazníků, kteří si objednali novou kuchyň. Dnes nemají ani peníze, ani nové zařízení. Konfrontovali jsme podnikatele, který s nimi smlouvy uzavřel: Proč vzal peníze a práci nedokončil?

Článek

Radek Cizler obchoduje s kuchyňskými linkami. Jak deklaruje na svých webových stránkách, prodává buď kuchyně použité, dovezené z Německa, nebo i nové, které jsou vystaveny v jeho showroomu na okraji Berouna.

Řemeslník provozuje své podnikání formou e-shopu. Adresy webových stránek průběžně mění, momentálně jsou funkční kuchyneberoun24.cz. Tento e-shop provozuje pod hlavičkou firmy Kuchyně Beroun, s. r. o., jejíž virtuální sídlo je v Praze.

Jejím jediným jednatelem a majitelem je právě Radek Cizler s adresou trvalého bydliště na Městském úřadě v Berouně. Fyzicky svůj byznys provozuje na okraji Berouna, na místě, které připomíná deklarovaný showroom kuchyní jen velice vzdáleně. Před vchodem se povalují nejrůznější kusy rozpadajícího se nábytku, torza elektrospotřebičů, případně kuchyňské nádobí. Uvnitř „showroomu“ to nevypadá o mnoho lépe, jak se můžete přesvědčit v úvodním videu.

Cizlerovi zákazníci, s nimiž redakce mluvila, se shodují na tom, že při prvotních jednáních vystupuje podnikatel vždy vstřícně a ochotně. Avšak postupně začíná komunikace váznout, až zamrzne úplně.

„Vystupoval strašně příjemně, nebyla jakákoliv pochybnost, že by ten člověk byl neférový. Všechno šlo, všechno bylo možné,“ vzpomíná na první kontakty Marcel Škarohlíd z Liberce, který si objednal kuchyňskou linku loni v srpnu.

Zaplatil zálohu pět tisíc korun, linka však dodnes dodaná nebyla. „S odstupem týdnů jsem mu volal, že nic nepřišlo. A přišla výmluva typu: ‚Jsem v Německu, u Mnichova, bouchla mi guma, vyměňuji gumu, promiňte nemám čas…‘ Vždycky to bylo tak, že já jsem musel volat a on se vždycky nějakým způsobem vymluvil. Pojal jsem podezření, když se začala opakovat ta výmluva s Mnichovem a píchlou pneumatikou. Manželce říkám: Hele, to je asi podvodník. Protože toto jsem už jednou slyšel,“ dodává Marcel Škarohlíd.

Milan Beke z Příbrami odeslal loni v půlce července Radkovi Cizlerovi na účet peníze za celou linku, a to rovných 40 tisíc korun. A dopadl stejně jako Marcel Škarohlíd.

„Nic se nedělo, tak už jsme byli nervózní, protože bez kuchyně se moc žít nedá. Napsal jsem e-mail, bez odezvy. Říkám si, že je to divné, že raději zavolám. Tak volám na ta čísla, co byla uvedená na internetu. Jedno vypnuté, druhé jen vyzvánělo,“ vzpomíná Milan Beke.

Když se mu později přece jen podařilo s Radkem Cizlerem spojit, následovalo, jak Beke popisuje, jen další vymlouvání a odkládání termínu. Proto se rozhodl od smlouvy odstoupit.

„Pán začal koktat, že na mě zapomněl, že je pracovně v Německu. Nestíhá, ale že to vykomunikuje na dálku, že mi tam někoho pošle atd. Já říkám: Zadržte, pro mě už jste nedůvěryhodná osoba a já s vámi vypovídám kupní smlouvu. Vraťte mi peníze na účet. A on, že tedy dobře, a s tím jsme se rozešli. Od té doby, to bylo 25. září, ticho po pěšině. Už se neozval a ani peníze nepřišly,“ dodává Milan Beke.

Podobné zkušenosti mají i Nikol Kadečková z Plzně, která zaplatila zálohu 5 tisíc korun, a také Hana Havlíková z Nymburka, jež dodnes marně čeká na vrácení 23 tisíc korun za linku, kterou od Radka Cizlera nikdy neobdržela.

„Mám toho hodně, nestíhám“

Radka Cizlera jsme zastihli v místě jeho podnikání. Během rozhovoru postupně vycházelo najevo, že si zřejmě nevede evidenci svých zákazníků a objednávek a dost záleží na tom, co zrovna udrží v paměti. Vše omlouval tím, že toho má hodně, nestíhá, nemá lidi. A pracovníci, které měl, ho prý okradli.

Na kameru prohlásil, že pokud mu nějaký nespokojený zákazník zavolá a bude žádat vrácení peněz, rozhodně to udělá.

„Mně to jméno nic neříká, bohužel. Rád bych vám k tomu řekl, některé zákazníky jsem si vybavil, já nevím, nevím…“ odpovídal Cizler na otázky týkající se zakázky pro Marcela Škarohlída a důvodu, proč mu alespoň nevrátil zaplacenou zálohu. „Ale proč to neřekne mně? Jasně, chápu, může se stát, že si třeba řekneme, že to pošlu, druhý den na to zapomenu, mám toho hodně… Bohužel na to teď nemám tým lidí, takže když to nepošlu hned, pošlu za týden, stačí zavolat…“ tvrdí Cizler.

Podobně se obhajoval i v dalších případech s tím, že se zákazníci nejspíš málo snažili se mu připomínat, a proto tedy zakázky ani nedodělal, ani nevrátil peníze.

Na závěr rozhovoru Radek Cizler přislíbil, že se se všemi zákazníky, na něž jsme se ptali, domluví na vyřešení problému. To samé tvrdil i o den později, kdy redakci sám kontaktoval s tím, že by rád své vyjádření ještě doplnil o dle něj důležitou informaci.

„Když má někdo 5 tisíc zákazníků a vy najdete a spojíte se s deseti nespokojenými, kteří jsou právem nespokojení - a mě každý ten zákazník mrzí, opravdu každý a každého bych rád vyřešil. Ale mám dalších 5 tisíc zákazníků, z nichž většina je spokojených. Buď vyloženě spokojených, ale určitě ne nespokojených,“ uvedl Cizler.

Následně předal redakci kontakt na jednoho z těch spokojených zákazníků. Kontaktovali jsme jej. Pan Petr si nepřál zveřejnit své celé jméno, ale potvrdil, že si u Radka Cizlera objednal postupně hned dvě kuchyňské linky.

„Podnikám, jsem malíř. Když dělám nějaký byt, tak tam chtějí třeba novou linku, tak jsem mu dal už jeden kšeft. Tam to udělal během dne a bylo to v pořádku. Tak jsem si pak objednal linku i pro sebe,“ popisuje Petr a dodává: „Asi záleží, jak na něho člověk dupe. Když budete měkký, tak on si z vás nic dělat nebude, když budete tvrdší, tak je tam nějaká šance, že to dodělá.“

Je potřeba říci, že podnikání Radka Cizlera asi nevypadalo vždycky takto. Někteří ze zákazníků, kteří z něj dnes nemohou vydolovat peníze, dali na doporučení svých známých, kteří si právě od Cizlera kuchyňskou linku několik let zpátky pořídili a byli s obchodem spokojeni.

Dnes je ale situace jiná. Jak už jsme zmínili, Radek Cizler hned několikrát slíbil, že se zákazníky, na které jsme jej upozornili, během týdne naváže kontakt a situaci vyřeší. To se ale nestalo.

„Upřímně nevěřím tomu, že by mně ty peníze vrátil, protože už těch příležitostí měl hodně. A vzhledem k tomu, že jsem matka samoživitelka, tak těch 23 tisíc korun je pro mě hodně peněz,“ říká zklamaně Hana Havlíková.

Podle informací Seznam Zpráv je poškozených zákazníků více a v posledních týdnech zvažují společný postup při vymáhání svých pohledávek. Někteří se již obrátili dokonce i na policii s podezřením na podvodné jednání.

Podrobnosti v úvodním videu.

Reportáž je součástí pořadu Záhady Josefa Klímy, který vysílá Televize Seznam v premiéře každý čtvrtek od 21:00. Archiv pořadu najdete zde.

Doporučované