Hlavní obsah

Dálnice má protnout „slezské Lidice“. Vydělali na tom politici z ANO a ODS

Foto: Seznam Zprávy, Profimedia.cz

Poslanec ANO Fridrich a manželka exhejtmana Tošenovského prodali ovocné sady městu Havířov za mnohonásobek ceny, kterou uvedli při nákupu.

Článek

Nový investigativní pořad Ve stínu odkrývá hned dva sporné případy spjaté s chystanou výstavbou obchvatu Havířova.

Vesnici Životice, která je dnes městskou částí Havířova, postihla před 80 lety velká tragédie. V srpnu 1944 tam nacisté povraždili 36 mužů. Byla to pomsta za to, že při dřívější přestřelce ve zdejším hostinci partyzáni zabili tři příslušníky gestapa.

Pozornost k obětem této nepříliš známé události, kvůli níž se Životicím někdy přezdívá „slezské Lidice“, přitáhla v posledních letech kniha Karin Lednické, známé autorky trilogie o Šikmém kostele v Karviné.

Toto video je dostupné jen přihlášeným uživatelům
Přihlásit se

Dopadům chystaného obchvatu Havířova se věnuje první díl investigativního pořadu Ve stínu.Video: David Kaiser, SZ

Podle této oceňované spisovatelky však hrozí, že charakter památné lokality v Životicích poškodí plánovaná výstavba obchvatu Havířova. Ten má vést i přes území, kde jsou rozmístěné pomníčky některých z obětí. Část z pomníčků by se musela kvůli čtyřproudové silnici přesouvat z míst, kde byly oběti zastřeleny.

Lednická na dopady výstavby obchvatu upozornila v novém investigativním pořadu Ve stínu.

„Je to jedna z největších nacistických represivních vražedných akcí, které se odehrály na našem území. A my se k tomu stavíme tak, že ty pomníčky prostě odvalíme, protože jsme si přes ně naplánovali silnici,“ řekla spisovatelka přímo na místě bývalé tragédie.

Foto: Branislav Pažitka, Seznam Zprávy

Jiří Kubík a spisovatelka Karin Lednická u pomníčků v Životicích.

Ředitelství silnici a dálnic ujišťuje, že s pomníčky bude při stavbě obchvatu nakládat opatrně. „Všechny pomníčky zůstanou zachovány. V některých případech, v závislosti na přesném trasování nové komunikace, bude navrženo jejich citlivé přemístění,“ uvedl mluvčí ŘSD Miroslav Mazal. Počet pomníčků, kterých se obchvat přímo týká, neupřesnil.

Otázkou však je, zda je obchvat vůbec potřeba. Jeho výstavbu prosazuje vedení Havířova v čele s primátorem, hejtmanem Moravskoslezského kraje a poslancem v jedné osobě Josefem Bělicou z hnutí ANO. Potřebu nové autostrády zdůvodňuje hlavně dramaticky rostoucí dopravou v ulicích původně hornického města.

„Doprava v Havířově rozhodně neklesá, naopak v posledních letech se téměř zdvojnásobila, a jednou z příčin je právě i absence obchvatu,“ uvedl Bělica v písemné odpovědi.

Jeho slova ale vyvracejí dostupná data Ředitelství silnic a dálnic. Mezi lety 2010 a 2020 se v centru města hustota dopravy o něco zvýšila, ale rozhodně ne na dvojnásobek. Například v jednom z nejvytíženějších úseků v Havířově uvádí sčítání dopravy v tomto období posun ze zhruba 15 tisíc aut denně na 18 tisíc aut denně.

Zároveň platí, že Havířov se trvale vylidňuje. Zatímco ještě v polovině 90. let ve městě žilo podle údajů Českého statistického úřadu téměř 88 tisíc obyvatel, v posledních letech jejich počet klesl pod úroveň 70 tisíc.

Foto: Jakub Velička, Seznam Zprávy

Klesající počet obyvatel Havířova podle dat ČSÚ.

Proti výstavbě obchvatu dlouhodobě bojují aktivisté ze spolku Životice Sobě. Podle jednoho z členů, havířovského zastupitele Martina Cyže se vedení města vyhýbá diskuzi s občany. „Oni si před lety udělali diskuzní platformu na televizi Polar, kde diskutovali sami se sebou. Byla vyzdvihovaná pozitiva a záměrně zamlčované negativa, která by ta stavba mohla přinést,“ řekl Cyž.

Kolik zaplatili na začátku?

S plánovanou stavbou čtyřproudové silnice souvisí i výkup jablečných sadů, které sousedí s některými památníčky obětí životické tragédie. Projekt obchvatu počítá s tím, že na území sadů bude kromě silnice také velká křižovatka.

Zastupitelé Havířova na konci loňského roku schválili odkup dvou firem –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Sady Životice a Sady Životice –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Producent, které ovocné sady obhospodařují. Podle smluvních dokumentů, které má tým Ve stínu k dispozici, město za podíly ve firmách zaplatilo dohromady 43 milionů korun.

O tom, kdo stál na straně prodávajících, se při projednávání smluv příliš nemluvilo. Město přitom sady koupilo od dvou lidí svázaných s vysokou politikou –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ od poslance za hnutí ANO Stanislava Fridricha a manželky někdejšího moravskoslezského hejtmana a europoslance Evžena Tošenovského z ODS.

Z pohledu dokumentů Fridrich a Tošenovská na prodeji pohádkově vydělali. Když v roce 2011 společně kupovali podíly v sadech, podle veřejně dostupné kupní smlouvy za ně zaplatili každý jenom 500 tisíc, tedy dohromady milion korun. V okamžiku prodeje sadů Havířovu tak zhodnocení jejich investice vychází na více než čtyřicetinásobek.

Foto: Jakub Velička, Seznam Zprávy

Trasa obchvatu má vést přes pozemky životických sadů, které loni koupilo město Havířov.

Fridrich a Tošenovský, kteří svoje angažmá v jednání o sadech nepopírají, tvrdí, že ve skutečnosti za sady zaplatili více prostřednictvím utajených dodatků ke zmíněné smlouvě. Na opakované dotazy však částku neupřesnili a odvolávali se na údajné obchodní tajemství.

Oba také popřeli, že by už při nákupu sadů v roce 2011 počítali s tím, že se tyto pozemky jednou prodají za zajímavou cenu při výkupu pro chystaný obchvat Havířova.

„Já si dokonce myslím, že i těch sadů se to nedotýkalo nějak úplně, jako že by je likvidovalo, to si myslím, že to tak ani nebylo,“ uvedl Tošenovský.

Plánovaná trasa přes sady už přitom tehdy byla známá. O výstavbě obchvatu se jednalo na celostátní i regionální úrovni ještě před rokem 2008, kdy Tošenovský skončil ve funkci moravskoslezského hejtmana.

Připraveni na ukončení činnosti

Tvrzení Fridricha a Tošenovského přinejmenším zpochybňuje dobové vyjádření zástupce sadařské firmy pro autora diplomové práce o zemědělských podnicích na Karvinsku, která je dostupná v elektronické databázi Masarykovy univerzity.

„Jediný podnik Sady Životice, spol. s. r. o. počítá s postupným ukončením činnosti vzhledem k plánované výstavbě silnice I/11, která má být v budoucnu napojena na rychlostní silnici R48,“ stojí v práci z roku 2014, tedy tři roky po vstupu Fridricha a manželky Tošenovského do sadařských firem.

Foto: Masarykova univerzita, Jakub Velička/Seznam Zprávy, Seznam Zprávy

Pasáž z diplomové práce s informací o očekávaném ukončení činnosti Sadů Životice.

Pro Fridricha a Tošenovského vychází celá operace velmi výhodně i proto, že sady byly v posledních letech ve ztrátě. Z posudku, který vznikl na ocenění podílů pro loňský prodej, navíc vyplývá, že bývalí vlastníci do majetku sadů příliš neinvestovali. O tom, že sady nebyly v dobré kondici, svědčí i fakt, že město Havířov do nich letos, jen několik měsíců po odkupu, přesunulo sedm milionů korun určených na provozní výdaje.

Poslanec Fridrich popírá, že by při prodeji sadů hrála roli jeho stranická příslušnost k ANO, jehož členem je i havířovský primátor a krajský hejtman Bělica, který prosazuje stavbu obchvatu. Oba muži se znají nejen z regionu, ale potkávají se i v Poslanecké sněmovně. Město navíc nechalo Fridricha ve funkci jednatele v sadařských firmách i poté, co je koupilo.

S přípravami na výstavbu obchvatu Havířova se každopádně pokračuje. Podle Ředitelství silnic a dálnic se v příštích měsících očekává předložení dokumentů o vlivu na životní prostředí. „Zahájení výstavby je nyní plánováno na rok 2028,“ řekl mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.

Další podrobnosti k případu sporného obchvatu Havířova najdete v první epizodě pořadu Ve stínu. Pořad můžete sledovat ve videu nebo audiu umístěném nahoře v textu nebo jako podcast v aplikacích.

Případ dál sledujeme.

Pořad Ve stínu

Foto: Seznam Zprávy

Investigativa a reportáže z různých míst Česka.

Případy a příběhy od vás. Z míst, kam média většinou nevidí, je na světlo vynáší investigativní a reportážní tým Jiřího Kubíka. Nová epizoda vždy v neděli odpoledne na Seznam Zprávách, na Podcasty.cz a v dalších podcastových aplikacích.

Archiv dílů najdete na našich stránkách.

Své náměty, postřehy a připomínky nám pište na e-mail: vestinu@sz.cz.

Doporučované