Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Evropské automobilky postupně oznamují finanční výsledky a ty nevyznívají vůbec pozitivně. Volkswagen – propad, BMW – propad, Mercedes – propad a jiné zprávy nezní ani ze Stellantis.
„Přední evropské automobilky, jedna vedle druhé, teď vnímají, že to období rekordní ziskovosti tu už není a nejspíš i nějakou dobu nebude,“ říká k tomu odborník na automobilový průmysl Petr Novák z koncernu JTEKT. Upozorňuje, že automobilkám spadla ziskovost z šesti až osmi procent v minulých letech na dvě až tři procenta.
„Není to o tom, že by prodělávaly a byly v červených číslech. Neříkám ale, že je to udržitelné, protože musejí investovat do nových technologií,“ dodává.
Důvod je jednoduchý, evropský automotive stagnuje. Zatímco před covidem se v Evropě ročně vyrábělo 15 milionů vozidel, odhad pro letošní rok je 12 až 13 milionů. Výroba padá a závody nejsou vytížené.
„Ze statistik se dá vyčíst, že nejvíce jsou vytížené závody ve střední a východní Evropě, protože jsou zde nižší náklady, je to efektivnější a finančně zajímavější. Západní závody ale jedou na dvě směny, ty méně vytížené v koncernu VW dokonce i na méně než jednu směnu. Z tohoto pohledu musí dojít ke změně,“ vysvětuje Novák.
Síla odborů a náročné vyjednávání
Konkrétně Volkswagen aktuálně podle něj trápí nejenom propad tržního podílu v Číně, tedy na nejziskovějším trhu, ale i strukturální problémy – vysoké mzdy, ztrátové divize a velká byrokracie obrovské korporace.
„Například vývoj nových vozidel a jejich uvádění na trh trvá velice dlouho. Zatímco v Číně je to i 16 až 18 měsíců, tady 48 měsíců,“ říká Novák s tím, že koncern musí udělat zásadní změny, pokud chce být dlouhodobě konkurenceschopný vůči dravým zahraničním firmám.
Volkswagen už avizoval, že chce tři ze svých závodů uzavřít a snížit platy. Jenže to nejspíš nebude tak jednoduché, protože odbory jsou proti.
„Zda k tomu dojde, nebo ne, je otázka dalších týdnů a měsíců vyjednávání mezi vedením Volkswagenu a odborovou organizací. Odbory mají obrovskou sílu. Jsou součástí strategických rozhodnutí, musejí být u určitých vyjednávání. Pokud dojde k zásadnějším propouštěním, nebo zavírání závodů, musí být odbory součástí tohoto rozhodnutí,“ vysvětluje Novák.
Podle něj teď budou následovat velká vyjednávání plná očekávání z obou stran. „Odbory mohou ovlivnit i strategická rozhodnutí, v krajním případě díky nim může dojít i k odvolání ředitele koncernu,“ dodává. Nastolení ozdravné kúry tak bude hodně složité, myslí si. „Odbory mají tak obrovský hlas, že mohou udělat rozhodnutí, která nebudou úplně ta správná z hlediska dlouhodobé udržitelnosti koncernu.“
Česko na rekordu
Z pohledu evropské výroby tak Česko vypadá jako ostrůvek pozitivity, výrobně totiž letos očekává rekordní rok. „Do konce září jsme vyrobili 1 097 000 vozidel, to je skutečně rekordní výroba, která tady kdy byla. Věříme, že letošní rok prolomíme hranici 1,4 milionu vyrobených vozidel, říká Novák.
Jenže tím dobré zprávy nejspíš končí, protože na velkou část dodavatelů už dopadá evropský propad a začínají propouštět i kmenové zaměstnance.
„To je celoevropský problém, nejsou to jen čeští dodavatelé. Přední výrobci snižují počty pracovních míst, v krajních případech zavírají výrobní závody a bylo by překvapivé, kdyby se to dodavatelů nedotýkalo,“ vypočítává Novák.
Snižování počtu pracovních míst podle něj oznamují všichni přední výrobci – od ZF, přes Continental, Bosch i Schaeffler. „I v našem koncernu JTEKT jsme od covidu snížili pracovní sílu o 20 procent a dokonce jsme zavřeli nějaké závody. A tím nekončíme, protože vidíme, že ty objemy nejsou v takové výši,“ dodává a připojuje i poznámku, že výhled na příští rok rozhodně není pozitivní.
2025? Spousta neznámých
„Pokud se ptáte na rok 2025 a dále, tak tam je už spousta neznámých. Legislativa a případné penále může znamenat, že se zásadně změní mix vozidel a některé automobilky třeba mohou omezit prodej některých modelů,“ říká Novák s tím, že i korporace JTEKT – dodavatel systémů řízení je v predikcích na příští rok opatrná.
Inside Talks
Pořad, ve kterém bude Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírat zákulisí byznysu. Tito insideři popíší, jakými tématy žijí průmysl, potravinářství, reality, startupy, finance, energetika nebo automobilový průmysl, a vysvětlí klíčové momenty a souvislosti.
Insidery je tato skupina šéfů:
- Tomáš Kolář z Linetu
- Petr Palička z realitní divize Penty
- Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT
- Tomáš Spurný z Moneta Money Bank
- Ondřej Fryc z Reflex Capital
- Martin Durčák z ČEPS
- Karel Pilčík z MP Krásno
- Jan Romportl z Elin.ai
„Když děláme plány na další roky, neočekáváme žádný růst, naopak. Děláme různé scénáře, abychom byli připraveni, že nám objem spadne,“ dodává Novák s tím, že nejčernější scénáře počítají dokonce s propadem až 20 procent.
Americké volby? Hrozí i přesuny výroby do USA
Dopad na evropský automotive totiž mohou mít i výsledky voleb v USA. „Donald Trump již ve svých předvolebních kampaních říkal, že se bude zaměřovat na místní ekonomiku Spojených států a zvažuje uvalení cel. To by mohlo znamenat velké riziko pro místní firmy, které dovážejí zboží do Spojených států,“ říká Novák. Po případném uvalení cel takové zboží na americkém trhu podraží a dodavatelé budou méně konkurenceschopní.
„Budou si muset dobře spočítat, zda je ekonomicky přínosné do USA dodávat a případně jestli by museli lokalizovat výrobu do USA a za jakých podmínek. Další riziko může být z hlediska ochranářství průmyslu – podporují se firmy, které investují do USA a pokud tam tyto firmy budou dál investovat na úkor Evropské unie, tak je to další velký dopad. Další kapitola, která pak může ovlivnit evropský průmysl, je to, jak se Donald Trump negativně staví ke Green Dealu a klimatické ochraně,“ vysvětluje Novák.
Taková politika může znamenat odklon od čisté mobility a větší podporu spalovacích motorů. To by však na druhou stranu mohlo vést i k rychlejšímu přehodnocení cílů v EU. „Evropa si sama uvědomuje, že ty regulatorní rámce jsou tu nastaveny až moc přísně,“ dodává Novák.