Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Z Česka mizí stále více a více masa do zahraničí. Zatímco Němci ve velkém vykupují české hovězí, Poláci se zaměřili na tuzemská kuřata. Chybějící maso se tak do Česka nyní musí ve větší míře dovážet.
„Zatím se to neukazuje v žádných statistikách. Je to aktuální trend, zvedá se to poslední dobou,“ říká v pořadu Inside Talks Karel Pilčík, majitel jednoho z největších výrobců masa a uzenin v Česku MP Krásno. Podle něj se tak výrazně promění i bilance dovozu a vývozu, kterou Česko ještě v loňském roce mělo.
Loni se podle Českého statistického úřadu vyvezlo více než 15 tisíc tun hovězího masa a dovezlo 44 tisíc tun. Drůbežího masa jsme loni dovezli 135 tun a vyvezli 21 tun.
Nemoci zdecimovaly chovy
Důvodem současné změny jsou podle Karla Pilčíka zejména nemoci, které evropské chovy postihly, a s nimi tak spojený nedostatek masa v jednotlivých zemích. V Belgii byl problém s nemocí „modrý jazyk“, Slovensko a Maďarsko zase potrápila slintavka. Obě nemoci postihují právě skot. Hovězí maso tak chybí v celé Evropě. „Nastalo to během krátké doby, předtím měla Evropa hovězího relativně dost. Odhaduje se, že dnes ale v Evropě chybí 50 tisíc kusů,“ říká Pilčík.
Polsko zase potrápila ptačí chřipka. „A to obrovsky, proto dnes nakupují u nás. A přeplácí české porážky,“ dodává Pilčík.
Tím logicky roste cena masa. Zatímco cena vepřového je regulovaná burzou, ceny drůbeže a hovězího určuje trh. „Tam žádná burza není. Dáš peníze, nedáš, tak to dáme do Polska,“ dodává Pilčík.
Drahé hovězí maso
„Před pěti lety jsme například za hovězí půlku dávali sto korun za kilo. Dneska stojí hovězí půlka 165 korun (kilo masa z půlky krávy rozdělené podél, pozn. red). Neuvěřitelně narostla. Obávám se ale, že to bude na úkor spotřeby, protože lidé drahé maso kupovat nebudou. Drůbeží maso je dnes také drahé, i protože Poláci přeplácí, u kuřat nabídnou třeba o pět korun víc,“ říká Pilčík.
Na pultech obchodů zatím ale tak velký nárůst cen vidět není. Právě maso je totiž velmi často ve slevových akcích řetězců. „My, byť nakupujeme 40 až 50 tun kýty denně, tak nedostaneme takovou cenu, jako je kolikrát na pultu,“ vysvětluje Pilčík.
Místo živých zvířat naporcované maso
Karel Pilčík také upozorňuje na změnu trendu u vývozů. Zatímco v minulosti se vyvážela živá zvířata, dnes je to maso. „Z pohledu uhlíkové stopy je to dobře. S živým masem by musely jet více než dva kamiony, takto se vyveze jen určité maso, něco zůstane v Česku - a vše se vejde na jeden kamion. Převoz masa namísto živých zvířat je rozumný. Zvířata netrpí, zejména za Maďarskem, kde už je například při cestě do Turecka nikdo nemůže kontrolovat,“ dodává Pilčík.
Živá zvířata se ale z Česka vyváží i kvůli rituálním porážkám, které stále více nabírají na významu. I když je Česko schválilo, zatím tu není jediný zpracovatel, který by takto zvířata porážel. „Němci a Poláci to mají schválené dávno. Dochází tak k tomu, že Poláci u nás nakupují zvířata vykrmená, rituálně je porazí a vyvezou,“ dodává Pilčík. Podle údajů Českého statistického úřadu v loňském roce činil vývoz živých zvířat na porážku v zahraničí na celkem 83,7 tisíce kusů - tedy téměř čtvrtinu zvířat vykrmených v Česku.
České maso pryč, irské maso k nám
České maso, které se teď ve větším vyváží, ale logicky na trhu chybí. „To maso chybí, ale poptávku brzdí vysoká cena,“ dodává Pilčík, podle kterého se pak maso na výrobu musí do Česka ve větším dovážet. Často například z Irska. Rozdíl v tom, odkud maso pochází, ale podle Pilčíka není poznat.
„Speciálně u hovězího masa vůbec ne. Vždyť ho vozíme zabalené v čerstvém stavu už 20 let z Argentiny a Brazílie. Drůbeží se také vozí, ale spíše zamražené. Rozdíl je jen v tom, že to není čerstvé, ale zamražené maso, ale jinak to nepozná nikdo,“ říká Pilčík.
Inside Talks
Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí byznysu. Tito insideři popisují, jakými tématy žijí průmysl, potravinářství, reality, startupy, finance, energetika nebo automobilový průmysl, a vysvětlují klíčové momenty a souvislosti.
Insidery je tato skupina šéfů:
- Tomáš Kolář z Linetu
- Petr Palička z realitní divize EP Real Estate
- Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT
- Tomáš Spurný z Moneta Money Bank
- Ondřej Fryc z Reflex Capital
- Martin Durčák z ČEPS
- Karel Pilčík z MP Krásno
- Jan Romportl z Elin.ai

Inside Talks. Každý pátek na SZ Byznys.
Aktuální situace podle Pilčíka nebude otázkou několika měsíců, ale spíš let. Zejména v případě hovězího masa, kde problém potrvá, dokud nedorostou další kusy. „To je na čtyři až osm let, než se dobudují stáda,“ dodává Pilčík.