Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Na českém trhu chybí maso a jeho cena tak míří nahoru. „Začíná být málo kuřecího masa. Poslední informace, které mám od ředitele jednoho ze závodů na zpracování kuřat, je, že objednávky řetězců vykrývají jen na 50 až 60 procent,“ říká v pořadu Inside Talks šéf MP Krásno Karel Pilčík.
Kuřecí? Chybí i v Polsku či na Ukrajině
Důvodem je podle něj velký pokles soběstačnosti Česka v loňském roce (pokles o 12 procent) a fakt, že maso chybí i v zahraničí. „Ani Poláci nemají, sami teď maso nakupují. Dokonce ani Ukrajinci nevykrývají poptávku a navíc šli s cenou nahoru,“ tvrdí Pilčík.
Právě dovoz masa z Ukrajiny byl přitom v uplynulých měsících spojen s problémy, v některých vzorcích byly nalezeny stopy salmonely. Naposledy SZPI upozornila na hluboce zmrazená kuřecí stehna z řetězce Makro Cash & Carry 6. května.
V České republice stojí podle Pilčíka za poklesem chovů vedle vysokých nákladů a nižších výkupních cen i přísné požadavky. Drůbežáři totiž musí investovat do přestavby svých podniků kvůli plánovanému zákazu klecových chovů, který v Česku začne platit od roku 2027. Už předtím museli investovat do takzvaných obohacených klecí.
Pilčík navíc varuje, že pokles hrozí také u vepřového masa. „Španělé teď omezují závody, protože nemají dostatek vody. To je přitom největší producent vepřového masa v Unii,“ dodává Pilčík.
MP Krásno už proto kontaktovalo většinu svých dodavatelů. „S žádostí o dodržení dlouhodobého vztahu z pohledu vykrývání, abychom nedopadli jako drůbežáři a nemuseli jsme krátit naše dodávky k odběratelům,“ říká Pilčík, podle kterého se dá očekávat, že v případě nedostatku drůbežího masa a růstu jeho cen vzroste poptávka po vepřovém.
Podle podnikatele Evropa stále nedělá nic pro udržení potravinové soběstačnosti. „Už i Čína a Vietnam se snaží o potravinovou soběstačnost, my nic. Možná ale, že nás tento nedostatek masa přiměje k tomu, abychom za každou cenu jedli od zítřka alternativní výrobky,“ naráží Pilčík na evropskou strategii „od zemědělce ke spotřebiteli“, která prosazuje, aby maso na talíři částečně nahradila rostlinná strava.
Když je něčeho málo, cena brzdí spotřebu
Nedostatek se tak už projevuje v ceně. Už v dubnu se podle Českého statistického úřadu cena drůbežího v obchodech zvedla o tři procenta, vepřového o 4,6 procent. Pilčík už přitom dříve upozornil, že ceny na pultech hypermarketů často neodpovídají realitě a velké řetězce právě maso často prodávají v rámci akčních cen levněji, než za kolik ho koupí. Ušlé marže si pak doženou na jiných potravinách. Drůbežářská unie odhaduje, že za podnákladové ceny se v řetězcích prodá až 80 procent veškerého drůbežího masa. To se teď ale nejspíš změní.
„Samozřejmě, když je něčeho málo, brzdí spotřebu cena,“ dodává Pilčík. Ceny drůbežího aktuálně rostou skokově a očekává, že velký růst zaznamená i cena vepřového na burze.
Krachy pokračují – prodejen i provozoven
I když to vypadá, že jinak se situace na trhu po zlevnění energií a snížení inflace uklidnila, podle Pilčíka je to mylný dojem. Tlak vysokých nákladů na firmy má totiž stále „dojezd“ a podle Pilčíka je řada menších a středně velkých firem v krizi.
„Tím, že jsme stabilní firma, neustále nám přichází nabídky na koupi menších firem, které se rozhodly ukončit činnost z různých důvodů,“ říká Pilčík, podle kterého jen za poslední rok mohla skončit zhruba desítka menších a středních zpracovatelů.
Důvodem jsou podle něj nejenom vysoké náklady, ale i to, že chybí lidé, případně, že starší majitelé nemají komu svůj podnik předat.
Inside Talks
Pořad, ve kterém bude Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírat zákulisí byznysu. Tito insideři popíší, jakými tématy žijí průmysl, potravinářství, reality, startupy, finance, energetika nebo automobilový průmysl, a vysvětlí klíčové momenty a souvislosti.
Insidery je tato skupina šéfů:
- Tomáš Kolář z Linetu
- Petr Palička z realitní divize EP Real Estate
- Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT
- Tomáš Spurný z Moneta Money Bank
- Ondřej Fryc z Reflex Capital
- Martin Durčák z ČEPS
- Karel Pilčík z MP Krásno
- Jan Romportl z Elin.ai
Spolu s provozovnami mizí i malé nezávislé prodejny. „Specializované prodejny na prodej masa to mají v dnešní době těžké. Konkurence řetězců je tak velká, že ty zákazníky odtahuje a prodejny se zavírají,“ dodává. Jen MP Krásno muselo v loňském roce uzavřít 10 ze svých prodejen. „Nešlo s tím vůbec nic dělat. Když vedle vás postaví obchod řetězec, zákazníky to stáhne,“ dodává.
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.