Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Český automobilový průmysl má za sebou rekordní rok, jinde je ale situace jiná. „Poprvé v historii jsme v České republice vyrobili 1,45 milionu osobních vozidel.
Přes 90 procent celkové výroby jde na export, takže naše automobilky jsou úspěšné i v Evropě. Rostly jim tržní podíly. My jsme ale ostrůvek v rámci Evropy, jinde jsou poklesy skutečně markantní,“ říká v pořadu Inside Talks expert na automobilový průmysl Petr Novák z koncernu JTEKT střední Evropa a viceprezident Sdružení automobilového průmyslu. Otázkou ale je, zda se rekordní čísla podaří zopakovat. Světové dění totiž stojí proti nám.
Cla v plné výši? Stovky tisíc lidí z oboru
Americký prezident Donald Trump prohlásil, že cla, která Spojené státy uvalí na automobily z dovozu, se budou pohybovat kolem 25 procent. Přesná výše bude oznámena v dubnu, Evropa se ale snaží rozhodnutí zvrátit. Rozhodnutí by zásadně postihlo evropské automobilky a na obřím německém automotive je zase závislá řada zaměstnavatelů v Česku.
„Ta situace je velice vážná a je to velice nešťastné období. Administrativa Donalda Trumpa je velice nepředvídatelná a skutečně nevíme, co Trump udělá,“ říká Novák, který ale věří, že k tomuto číslu Amerika nepřistoupí. „Pokud by skutečně tato cla nastala, pro Evropu a naše výrobce i dodavatele to bude mít dalekosáhlé následky. Přes sdružení AutoSAP jsme dělali analýzu a nejvíce ohrožené země, které vozy exportují do Spojených států, jsou Slovensko a Německo,“ vysvětluje Novák.
Pokud bychom brali jen finální výrobce, tak z celé Evropy se do USA dováží něco přes 500 tisíc vozů. „To jsou víceméně dva středně velké výrobní závody finálních výrobců. Neočekávám ale, že by všechny vozy byly ohroženy, “ říká Novák.
Podle něj se do USA totiž exportují spíše luxusnější vozy a zákazníci, kteří značky jako Mercedes, Porsche či Audi kupují, jsou bohatší a mohli by tak být více vstřícnější vůči navyšování cen. I tak ale podle Nováka není možné brát situaci na lehkou váhu, protože hrozí zásadní dopad na zaměstnanost v oboru.
Inside Talks
Pořad, ve kterém Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírá zákulisí byznysu. Tito insideři popisují, jakými tématy žijí průmysl, potravinářství, reality, startupy, finance, energetika nebo automobilový průmysl, a vysvětlují klíčové momenty a souvislosti.
Insidery je tato skupina šéfů:
- Tomáš Kolář z Linetu
- Petr Palička z realitní divize EP Real Estate
- Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT
- Tomáš Spurný z Moneta Money Bank
- Ondřej Fryc z Reflex Capital
- Martin Durčák z ČEPS
- Karel Pilčík z MP Krásno
- Jan Romportl z Elin.ai

Inside Talks. Každý pátek na SZ Byznys.
„Pokud skutečně půjdeme tímto černým scénářem 25 procent, uvidíme tu menší výrobu. Mohla by být nadzaměstnanost a finanční ziskovost výrobců by tím byla negativně ovlivněna. Ta nadbytečná kapacita už dnes v Evropě je a závody nejsou vytížené,“ říká Novák. Podle něj tak bude dáván ještě větší důraz na nejrůznější restrukturalizační programy.
Export do USA sice představuje čtyři procenta evropské výroby a i když není pravděpodobné, že by skončil na úplné nule, bude se přesto jednat o jednotky procent, o které evropská výroba finálních výrobců spadne. A na ně je navázaný dodavatelský sektor, což výrazně pocítí právě i Česká republika.
„Evropa dnes má v automotive 13 milionů zaměstnanců, v České republice je to půl milionu lidí. Pokud by ten černý scénář nastal, můj odhad je, že se v Evropě bavíme v řádech nižších stovek tisíc zaměstnanců,“ dodává Novák.
Evropský automotive se nezastaví
„V dnešní době, kdy tradiční evropské koncerny oznamují snižování ziskovosti i podílu prodeje na čínském trhu, kde historicky vznikaly největší marže, je toto další riziko a další rána, která do těchto koncernů může přijít,“ dodává Novák. Upozorňuje ale, že evropský automotive to určitě nezastaví.
Dopady však podle něj budou obrovské a to nejenom v Evropě – případná cla by totiž měla zasáhnout také ekonomiku Spojených států. „Bude to mít vliv na tamní inflaci a vůbec celý průmysl, protože ta auta se nebudou prodávat a firmy nebudou lokalizovat výrobu v USA tak rychle. I nálada ve Spojených státech nemusí být taková, že každý bude nová cla podporovat.“ Novák věří, že by i z těchto důvodů mohlo dojít k nějakému kompromisu, případně po nějaké době i ke zrušení cel.
Přesun výroby do USA je podle něj totiž záležitostí stovek milionů eur a v té levnější variantě. Firmy tak budou muset pečlivě zvažovat, zda a za jakých podmínek se jim to vyplatí. „Pokud to budou provozy, kde stěhování technologie není až tak složité, tak by to mohlo nastat,“ říká Novák.
Čína jako největší riziko
Pro Evropu ale nejsou rizikem jen americká cla, ale také Čína, která na evropském trhu neustále posiluje.
„Je tam spousta nových dravých hráčů, jsou velice agilní a flexibilní, dokážou rychle inovovat. Čínu vnímám jako dlouhodoběji větší hrozbu pro Evropu než americká cla. Dopad Ameriky jsou jednotky procenta, ale čínská konkurence může Evropu ovlivnit zásadně více. To mohou být vyšší desítky procent v dlouhodobém měřítku,“ dodává.
Přeregulovaná Evropa
Na podporu zasaženého evropského automotive nyní Evropská komise představila akční plán na podporu automobilového průmyslu.
„Zatím jsem jen okrajově slyšel kapitoly jako konkurenceschopnost, vzdělanost, výroba elektromobilů a baterií, digitalizace… Všechny tyto pilíře jednoznačně dávají smysl,“ říká Novák, kterému ale chybí konkrétní kroky.
„Pokud se budeme například bavit o konkurenceschopnosti, všichni víme, že ji Evropa ztrácí, ale já bych potřeboval vědět, jak zlepšení docílíme. Také nás tu trápí energie, jsou třikrát dražší než jinde. I to tam mělo být,“ dodává Novák. Podle něj je evropské prostředí přeregulované a každá regulace stojí peníze. „Musíme vynakládat finanční prostředky, váže to zdroje lidí i vedení,“ dodává.