Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Evropská komise oznámila, že zavede clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů, současné clo je 10 procent. Vybírat je začne v červenci, pokud v jednáních s čínskými úřady do té doby nenastane žádný průlom. Komise ke kroku přistoupila poté, co zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují při dovozu elektromobilů unijní trh.
Podle experta na automobilový průmysl Petra Nováka šéfa devíti závodů koncernu JTEKT, ale takové zvýšení stávající situaci nijak nezvrátí – naopak, vyvolá odvetné kroky.
„I při clu v nižších desítkách procent budou ta auta stále ekonomicky zajímavá. To nebude mít zásadní dopad. Poradenské společnosti zmiňovaly, že i při padesáti a více procentech by některé čínské společnosti na importu dál profitovaly,“ říká Novák. Cla podle něj budou spíše motivací k tomu, aby se čínské automobilky v Evropě etablovaly, stavěly zde závody a cla tak obešly.
Upozorňuje, že z dlouhodobého hlediska si tak Evropa takovým rozhodnutím příliš nepomůže. „Možná časově, ale dlouhodobě určitě ne. To proto jsou tady ty různé komentáře a protichůdné názory,“ dodává.
V tuto chvíli je clo ve výši deseti procent a hlasitý odpor proti dalšímu zvyšování se ozýval například z Německa „Mohli bychom se střelit do vlastní nohy,“ varoval například generální ředitel BMW Oliver Zipse.
Amerika na sto procent
Amerika už proti čínské konkurenci zakročila a mnohem radikálněji. Cla zvedla z 25 na 100 procent. Dodatečné clo 40 procent uvalí nově na čínská auta také Turecko. Platit má od 7. července a minimálně je stanoveno na 7000 USD (160 000 korun) za vozidlo.
„Spojené státy si to mohou dovolit. Čínští výrobci tam nemají tak velké zastoupení. Bylo to navíc i politické gesto,“ dodává Novák. Evropa takovou pozici nemá. „My jako Evropa jsme na Číně velice závislí z několika pohledů. Čína je pro nás obrovský exportní trh, takže je tu obava o reciprocitu cla. Další věc je import. Dovážíme z Číny baterie i materiály do výroby baterií. Je tu skutečně obrovská obava, co by to pak znamenalo pro budoucnost evropského autoprůmyslu z hlediska reciprocity,“ dodává Novák.
BYD se rozpíná mimo Asii
Faktem ale je, že čínská hrozba stále roste. V loňském roce prodala Čína do Evropské unie elektromobily v celkové hodnotě 11,5 miliardy amerických dolarů (asi 250 miliard korun). Čínský výrobce BYD – společnost založená teprve v roce 2003 má už dnes oproti největšímu výrobci aut Toyotě zhruba dvakrát více zaměstnanců.
„BYD začínal jako výrobce baterií. Pak čínská vláda udělala obrovské pobídky nejenom na výzkum a vývoj materiálu, ale i aut na elektrický pohon a to způsobilo, že i další společnosti v Číně tak zásadně vyrostly. Nemusely investovat vlastní prostředky,“ vysvětluje Novák s tím, že dnes se čínské automobilky dostaly na takové objemy, že v Číně po třiceti letech nahradily dosavadního prodejce číslo jedna – Volkswagen.
BYD navíc oznámil výstavbu továrny i mimo Čínu. Nejprve v Maďarsku, pak v Uzbekistánu. „Teď se řeší, že chtějí postavit továrnu v Turecku. Jsou velice agresivní a chtějí obsadit nejenom trh evropský, ale trhy po celém světě s prioritou trhů blízko Evropy, odkud mohou vozy případně také dovážet,“ dodává Novák.
Konec spalovacích motorů? Velký otazník
Velkou otázkou také je, jak se zformuje v nadcházejících týdnech nový europarlament a Evropská komise, která ovlivní, kudy se Unie vydá v příštích pěti letech. A také, zda bude rok 2035 skutečně rokem konce spalovacích motorů. Už za necelé dva roky se navíc musí Evropa rozhodnout, jak čísla započítávat u emisí CO2 u elektromobilů, což bude mít na finální rozhodnutí spojené s koncem spalováků také vliv.
Pro automobilky to znamená jediné – nejistotu. „Automobilky určitě si přejí předvídatelné legislativní prostředí. Tedy chtějí vědět, jaké vozy mohou prodávat za 10, za 20 a více let, protože na základě toho určují své investice. Pokud se legislativní prostředí zásadně změní, investice to ohrozí,“ dodává Novák. Některé automobilky jsou tak ve svých ekologických cílech a vyjádřeních spojených s koncem spalovacích motorů stále opatrnější.
Minus dva miliony na každý elektromobil
„Automobilka Ford původně oznámila, že od roku 2030 bude prodávat pouze elektrická vozidla. Tento termín opustila a dokonce připustila, že dnes na prodeji elektromobilů finančně prodělávají obrovské peníze. Zmiňovali, že na jeden elektromobil prodělají až přes dva miliony, když se spočítá, jak velké peníze byly vynaloženy na výzkum, vývoj, technologie a výrobní linky. Pokud není dostatečný objem, je tam veliká ztráta,“ říká Novák. Ve svých vyjádřeních o elektrické budoucnosti je podle něj dnes už opatrnější i Mercedes či Volkswagen.
„Pak je tu druhá skupina automobilek, které byly opatrné od začátku. Sem patří i Škoda Auto, která říkala, že bude prodávat spalovací motory, dokud to bude možné. Nebo Toyota. Tyhle automobilky se dnes mohou zdát být vítězi, protože nabízí technologie, které možná budou na tom trhu déle,“ dodává Novák.
Inside Talks
Pořad, ve kterém bude Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírat zákulisí byznysu. Tito insideři popíší, jakými tématy žijí průmysl, potravinářství, reality, startupy, finance, energetika nebo automobilový průmysl, a vysvětlí klíčové momenty a souvislosti.
Insidery je tato skupina šéfů:
- Tomáš Kolář z Linetu
- Petr Palička z realitní divize Penty
- Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT
- Tomáš Spurný z Moneta Money Bank
- Ondřej Fryc z Reflex Capital
- Martin Durčák z ČEPS
- Karel Pilčík z MP Krásno
- Jan Romportl z Elin.ai
To, že zákazníci jednoznačně preferují spalovací motory, ukazují i dosavadní prodeje. Elektromobily stále „nefrčí“. „Když se podíváme na prodeje za duben, benzín má podíl 67 procent, diesel 25 procent. Spotřebitel kupuje auta, kde vidí největší ekonomickou hodnotu. Přeci jen elektromobily stále nejsou cenově dostupné a spotřebitel se rozhoduje na základě ceny,“ dodává Novák.
Naplno tak jede i výroba spalovacích motorů. Tuzemské automobilky dokonce hlásí nejúspěšnější první čtvrtletí v historii Česka a 531 tisíc vyrobených vozidel. „Oproti roku 2023 je to nárůst o 14 procent a co je pozitivní, ta čísla jsou vyšší, než jaký je nárůst prodejů vozidel v Evropské unii,“ říká Novák s tím, že se stabilizovala i dostupnost materiálů a termíny přepravy. „Pokud nenastane nepředvídatelná událost, čekáme, že můžeme prolomit rekordní rok 2018, kdy jsme vyrobili 1,4 milionu vozidel. Chceme atakovat jeden a půl milionu,“ dodává Novák.
Na celý rozhovor, který byl natočen krátce před rozhodnutím Evropské komise o uvalení cel, se můžete podívat v úvodním videu.