Hlavní obsah

Automobilky čelí největší hrozbě v historii. V době, kdy jim padají marže

Petr Novák je členem představenstva Sdružení automobilového průmyslu ČR a šéf divize automotive JTEKT Evropa.Video: Seznam Zprávy

Zatímco dodavatelé v automobilovém průmyslu trpí, ziskovost automobilek vylétla do dvojciferných čísel. Výrobce teď ale tíží rekordní náklady a řešení jsou jasná – další zdražení aut, sekání nákladů, nebo nižší marže.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Poslední zprávy z tuzemského autolandu zní více než optimisticky – výroba aut letos meziročně vyrostla o 28 procent. Aktuální optimismus potvrzuje i Petr Novák, ředitel divize automotive JTEKT Evropa v pořadu Inside Talks.

V Česku by se podle něj letos mohlo vyrobit více než 1,3 milionu automobilů, tedy jen o 80–100 tisíc méně než v „posledním normálním roce“ 2019. „Vypadá to pozitivně. Výrobci nám posílají jejich odvolávky na další měsíce a to jsou vysoká čísla. Samozřejmě, že nikdo nemůže s jistotou říct, že zase nepřijde nějaká krize, nějaký nedostatek materiálů nebo nepředvídatelná událost u některého z dodavatelů, která celý ten dodavatelský řetězec zastaví,“ dodává Novák.

Marže vylétly z pěti procent na dvojciferná čísla

Pozitivně ale přestává vypadat ziskovost automobilek. Podle mezinárodní studie poradenské společnosti EY se celosvětově letos sice tržby největších automobilek zvýšily o 19 %, EBIT ale rostl jen o 6 %. A tlak na nižší marže finálních výrobců platí i pro Česko. Letos se totiž auta vyrábí dráž než loni – nejenom že mají výrobci vysoké náklady na výrobu a mzdy svých lidí, vyšší jsou letos i ceny od dodavatelů.

„Spoustě finálních výrobců se dosud dařilo navyšování ceny oddálit. Teď už jim ale dodavatelé cenu zvednout musí. Jinou možnost nemají – jsou ve ztrátách,“ vysvětluje Novák s tím, že zatímco lidé v Česku věří, že inflace pomalu zmizí, automobilky jí právě čelí v plné výši. „Dohání nás inflační spirála. Dodavatelé krvácí, a jsou proto obrovské tlaky mezi nimi a finálními výrobci,“ dodává odborník. A dodává, že výše marže se bude odvíjet od toho, jak moc se navýší ceny automobilů – a to záleží na zákaznících. Kvůli vysokým cenám ale nová auta – ještě častěji než předtím – nakupují zejména firmy. Individuální zákazníci ztratili zájem.

Pokud neporoste cena, půjde logicky dolů ziskovost automobilek. Ta přitom v poslední době rekordně stoupala. „Rozhodne trh, ale to, co jsme viděli v posledních letech – ta rekordní ziskovost, ta dvouciferná čísla, to by do budoucna být nemuselo,“ dodává Novák.

Zatímco v minulosti se marže finálních výrobců pohybovaly kolem pěti procent, v posledních letech vyskočila ziskovost do dvojciferných čísel. „Skutečně tam došlo k velkému navýšení ziskovosti, ale to se bavíme o finálních výrobcích. Naopak někteří dodavatelé jsou teď vůbec na hraně ziskovosti, pozitivní nule nebo v červených číslech. Je potřeba, aby se ty váhy více srovnaly,“ dodává Novák s tím, že automobilky už teď hledají cesty, jak marže zachovat. Jedním ze způsobů může být třeba prodej automobilů napřímo – bez servisní sítě.

Nejsou lidé a hrozba Číny trvá

Nájezd výroby na plný plyn ale přináší i problémy dodavatelům – chybí totiž lidé. „My sami se teď potýkáme s obdobím, kdy musíme přecházet z třísměnných provozů na nepřetržité režimy. To samé je u našich dodavatelů. Po covidovém období spousta dodavatelů směny snižovala a najednou musí řešit, jak co nejrychleji vyrobit požadovaný objem,“ dodává Novák.

Automotiv také zřejmě zažehnal největší aktuální hrozbu – EURO 7. „Osm zemí věří a lobbuje za to, aby došlo ke změně této normy a tam je několik úprav. Jedna je třeba odklad téhle normy, pak jsou tam i technické parametry.

Jenže zatímco evropské automobilky se vyčerpávají bojem s covidem, výpadky dílů, energetickou krizí a evropskými zákony, v Číně jim roste obří konkurence. Podle posledních čísel se právě Čína stala největším výrobcem automobilů na světě a stále více se prosazuje také na starém kontinentu.

Podle nedávné analýzy společnosti Allianz by si během několika let mohla dostupná čínská auta z evropského trhu vzít sedm miliard eur (163,5 miliardy korun) ročně. A konkrétně českou ekonomiku by mohla čínská konkurence připravit o 0,4 procenta hrubého domácího produktu.

Čínská produkce v Evropě? Indicií je víc

„Určitě je to obrovská hrozba. Všichni v autoprůmyslu to berou velice vážně. Musíme říct, že Čína velmi vizionářsky viděla obrovský potenciál v elektromobilitě. Vypsaly se tam různé vládní programy a dnes jsou schopni vyrobit auto velice kvalitní za nižší cenu. Pro nás je to momentálně jednoznačně hrozba číslo jedna,“ říká Novák a dodává, že v tuto chvíli se jedná o přesunu výroby čínských firem do Evropy, což by expanzi usnadnilo.

„Když se podíváme do minulosti, stejné to bylo i s japonskými vozy. Nejprve se dovážely a pak se etablovaly tím, že tu vytvořily vlastní továrny a začaly vyrábět v Evropě,“ dodává Novák a říká, že už jsou prvotní indicie, že by čínské investice měly brzo přijít.

Inside Talks

Pořad, ve kterém bude Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírat zákulisí byznysu. Tito insideři popíší, jakými tématy žijí průmysl, potravinářství, reality, startupy, finance, energetika nebo automobilový průmysl, a vysvětlí klíčové momenty a souvislosti.

Insidery je tato skupina šéfů:

  • Tomáš Kolář z Linetu
  • Petr Palička z realitní divize Penty
  • Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT
  • Tomáš Spurný z Moneta Money Bank
  • Ondřej Fryc z Reflex Capital
  • Martin Durčák z ČEPS
  • Karel Pilčík z MP Krásno
  • Jan Romportl z Elin.ai
Foto: Seznam Zprávy

Inside Talks. Každý pátek na SZ Byznys.

„Já pořád věřím evropskému autoprůmyslu. Čínské automobilky ale mají obrovskou výhodu v  dodavatelském řetězci. Čtyřicet procent hodnoty auta tvoří baterie a dva největší výrobci světa jsou z Číny. Další faktor, který jim mluví do karet, je digitalizace. Když se podíváme do aut, co jsou schopni nabídnout, musíme uznat, že jsou skutečně hodně daleko,“ dodává Novák s tím, že výrazně levnější je v komunistické velmoci i pracovní síla.

Clo a bez pobídek?

Podle Nováka by se tak měla Evropa čínským značkám bránit. „Turecko zavedlo čtyřicetiprocentní daň na dovoz aut z Číny. Jestli touto cestou jít jako EU, se diskutuje. Dnes ale mají čínská auta dovážená do Evropy nárok na evropské pobídky. Myslím si, že Evropě chybí to, co udělaly třeba i USA, které podpořily svůj průmysl,“ dodává Novák a navrhuje, že řešením by bylo dovoz automobilů z Číny zbavit pobídek a uvalit na něj cla.

Doporučované