Článek
„Neumím si představit, že bychom tu v létě měly povoleny festivaly nebo jiné masové akce,“ řekl v úterý ministr zdravotnictví Adam Vojtěch. Organizátoři českých hudebních festivalů však stále vidí situaci v tom lepším světle a věří, že akce se nakonec uskuteční. „Na variantu, že Rock for People letos nebude, se samozřejmě připravujeme, ale možných scénářů je více – od zrušení letošního ročníku až po jeho přesun do jiného termínu. Ne vše je však jen na našem rozhodnutí a musíme čekat na nějaké závazné rozhodnutí vlády,“ řekl Seznam Zprávám Michal Thomes, hlavní organizátor každoročního festivalu Rock for People, který v loňském roce oslavil čtvrtstoletí.
O budoucnosti festivalů v Česku se podle jeho názoru rozhodne během následujících 14 dnů.
Organizátoři nadále komunikují s interprety, dodavateli a partnery. „Sledujeme také situaci v jiných evropských státech, kde se teď poměrně často přistupuje k zavádění voucherů. Je to takové kompromisní opatření, u kterého jsou chráněna práva spotřebitelů, ale zároveň to nezlikviduje kulturní scénu,“ dodává Thomes.
Právě zavedení voucherů na už zakoupené služby jsou v současné době častou variantou, jak zachránit byznys. Podobnou možnost využívají v Česku třeba cestovní kanceláře na zakoupené zájezdy.
Září nebo příští rok
Optimismus neztrácí ani organizátor každoročně vůbec prvního hudebního festivalu Votvírák, který na začátku června zahajuje sezonu. „Zatím jsme připraveni akci uspořádat, byť i s nějakými omezeními. To ale platí jen do určité doby, cca 30–45 dní před festivalem, kdy je možné spustit závěrečnou fázi přípravy. Pokud by to nešlo, je pro nás řešením pouze přesun festivalu na příští rok,“ probírá možnosti Roman Fejt.
Také organizátoři festivalu Mighty Sounds řeší, co se v letošní sezoně s akcí stane. „Prozatím se kloníme k přesunu akce a posunutí platnosti vstupenek, což je varianta, která nám pomůže přežít nejhorší období, jež s případným výpadkem letošního ročníku nastane,“ říká Markéta Štechová z Mighty Sounds týmu. „Velkým problémem pro nás je, že už jsme s akcí měli značné výdaje: zaplatili jsme například zálohy pro interprety, nezanedbatelná je i částka vynaložená na DPH z prodaných vstupenek,“ dodává.
Někteří už termín festivalu přehodnotili. Například Metronome Festival Prague datum posunul pro jistotu na září. „V reakci na nouzová opatření přijatá státem musíme bohužel potvrdit přesun Metronome Prague kvůli obavám ze šíření koronaviru. Zdraví a bezpečnost hudebních příznivců, umělců a dalších lidí, kteří jsou do realizace festivalu zapojeni, jsou pro nás na prvním místě,“ píše tým organizátorů na svých webových stránkách.
Otázku vstupenek řeší festival jednoduše. Těm, kterým se termín akce nehodí, vrátí od poloviny dubna peníze.
Přínos pro českou ekonomiku
Čtyřiadvacet největších českých festivalů už několik let spolupracuje pod sdružením Festas. To si v loňském roce nechalo zpracovat ekonomickou studii, která posuzovala přínos osmi největších hudebních festivalů pro české hospodářství. Pracovala s daty z roku 2017 a spočítala, že se rozhodně nejedná o zanedbatelná čísla.
Ekonomický přínos letních hudebních festivalů
– Festivalová asociace Festas si v loňském roce nechala zpracovat studii, co letní festivaly přinášejí domácí ekonomice. Společnost Economic Impact pracovala s daty osmi hudebních festivalů (Beats for Love, Brutal Assault, Let it Roll, Mighty Sounds, Přeštěnice, Rock for People, Sázavafest a Vysmáté léto) ze sezony 2017.
– Jejich celková návštěvnost byla v roce 2017 přes 130 000 návštěvníků z více než 60 zemí celého světa.
– Dohromady v Česku utratili přes 630 milionů korun. Z toho 37 % vydali na vstupné a další služby festivalů a 63 % tvořily vedlejší výdaje za stravu, ubytování, dopravu, nákupy apod.
– Průměrná útrata dosahovala cca 4 834 Kč na osobu.
– Výdaje pořadatelů i návštěvníků festivalů se zasloužily o celkové zvýšení obratu české ekonomiky přibližně o 1,1 miliardy korun.
– Pro realizaci festivalů a uspokojení poptávky návštěvníků bylo potřeba zaměstnat tisíce pracovníků, kteří odvedli práci odpovídající cca 517 celoročním plným úvazkům.
– Státu bylo odvedeno cca 118 milionů korun na DPH a spotřebních daních. Spolu s dalšími odvody získaly veřejné rozpočty více než 201 milionů korun.
Zdroj: Festas, Economic Impact
Vládní pomoc v mlze
Ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD) v minulém týdnu oznámil, že připravuje balíček na záchranu české kultury. Jestli se v něm najdou prostředky i pro hudební festivaly, ale ještě není jasné. „Ministerstvo festivaly nikdy nepodporovalo, protože jsou dost soběstačný sektor, který se dokáže postarat sám o sebe. Naopak dělá hodně pro stát, pokud jde o příjmy a propagaci republiky. Z festivalů jdou do státního rozpočtu stovky milionů korun. Kdyby je ministerstvo nechalo padnout, přišlo by o nezastupitelný sektor,“ upozorňuje Michal Thomes z Rock for People.
Podle organizátorů hudebních festivalů v Česku zatím svůj postoj nezměnili ani účinkující a tvrdí, že pokud to situace dovolí, na akcích vystoupí. „S interprety intenzivně komunikujeme a nikdo z těch zásadních zatím svou účast nezrušil. Většina nám oznámila, že rozhodnutí učiní do konce dubna,“ říká Thomes.
„Ani pro hudebníky není současná situace lehká a z jejich vyjádření víme, že udělají maximum, aby dostáli svým závazkům vůči návštěvníkům koncertů a festivalů,“ přidává se Jiří Sedlák za Colours of Ostrava.
Mighty Sounds také hlásí, že jádro jejich line-upu prozatím zůstává. „Několik málo účinkujících už své vystoupení zrušilo, s dalšími intenzivně komunikujeme o variantách přesunu. Všichni vyčkávají, záleží i na ostatních evropských akcích, které se mají konat v červenci 2020,“ říká Markéta Štechová.
Kolik stojí zorganizovat festival
Právě rušení vystoupení by mohla pro organizátory znamenat značné komplikace. V rámci organizace už vyplatili zálohy za miliony. „Letošní ročník Rock for People má nejvyšší rozpočet za celou dobu své existence – v řádech vyšších desítek milionů korun. Na zálohách již byla vyplacena podstatná část programového budgetu,“ informoval Seznam Zprávy Michal Thomes.
Celkové výdaje se různí. „Náklady na festival se rok od roku liší, přímé náklady lze ale odhadnout ve výši přes 20 milionů korun, stejně jako u příjmů festivalu. Zisk je tedy minimální, plán je černá nula. Tržby ostatních prodejců přímo na festivalu odhadujeme někde okolo 50 milionů,“ říká hlavní organizátor festivalu Votvírák Roman Fejt.
Není však výjimkou, že někteří organizátoři zaplatí někdy i více než 100 milionů za akci – jako je tomu například u Colours of Ostrava.
Pojistit před pandemií festival nelze
Problémy organizátorů neřeší ani případné pojištění hudebních akcí. „U českých pojistitelů se nám pojištění na pandemii nepovedlo najít, pouze běžné komerční pojištění. Pro případ, že se akce neuskuteční, lze pojistit jen konkrétní věci, zejména pak živel. Pandemii by šlo údajně pojistit pouze v Anglii, tam jsou však pro nás příliš vysoké pojistky a pro anglické pojišťovatele nejsou akce v Česku příliš zajímavé,“ říká hlavní organizátor Votvíráku Roman Fejt.
V podobné situaci jsou i další organizátoři oslovení Seznam Zprávami. Pojistit kulturní akci proti pandemii v českých podmínkách jednoduše není možné.