Článek
CNN v březnu letošního roku vydala žebříček zemí s nejvíce znečištěným vzduchem. Právě Indie a její hlavní město Nové Dillí skončily na třetím místě, hned za Bangladéšem a Pákistánem. Česká republika se v žebříčku 70 zemí, ve kterých byla hodnocena kvalita ovzduší, nachází na 32. místě. Stojí za Tureckem a Mexikem.
Indické úřady k současné smogové situaci oznámily, že ohrožuje veřejné zdraví. Vyzvaly všechny místní obyvatele, aby se vyhnuli venkovním aktivitám.
Ovzduší v číslech
Koncentrace miniaturních škodlivých prachových částic, které snadno pronikají do plic, dosáhla v několika čtvrtích města 500 mikrogramů na metr krychlový. Světová zdravotnická organizace (WHO) považuje za bezpečnou hustotu PM 2,5 (prachové částice menší než 2,5 mikrometru) 100 mikrogramů na metr krychlový – to se ale týká pouze rozmezí několika hodin.
Bezpečná průměrná roční hustota PM 2,5 je deset mikrogramů na metr krychlový. OSN loni uvedla, že čtrnáct z patnácti nejvíce znečištěných měst se nacházelo v Indii. Podle informací WHO je, jednoduše řečeno, jakákoliv úroveň nad hodnotou 100 považována přinejmenším za nezdravou.
Opatření proti oblakům smogu
Vláda v oficiálním vyjádření oznámila, že kritická úroveň ovzduší trvá déle než 48 hodin a je proto nutné zavést nouzová opatření. Ta zahrnují například zavření všech škol alespoň do 5. listopadu, zastavení stavebních prací nebo zákaz provozu kamionů ve městě.
Od 4. do 15. listopadu navíc v Dillí bude platit nařízení, podle kterého budou v určitý den smět vyjet do ulic jen auta s lichou poznávací značkou a další den vozy se sudými čísly. Řidič, který opatření poruší, může zaplatit pokutu až 4 tisíce rupií (v přepočtu téměř patnáct set korun). Pravidlo má ale pár výjimek: netýká se vedoucích představitelů vlády, policie, aut, která přepravují děti ve školní uniformě, nebo vozidel s čistě ženskou posádkou.
Podle údajů vlády z roku 2016 je v Novém Dillí registrováno více než 8,8 milionu motorových vozidel. Ty jsou v současnosti možná větším problémem, než se na první pohled může zdát. Studie z roku 2006, která se problémem zabývala, zjistila, že právě tato vozidla přispěla až 72procentnímu znečištění hlavního města.
Delhi has turned into a gas chamber due to smoke from crop burning in neighbouring states
— Arvind Kejriwal (@ArvindKejriwal) November 1, 2019
It is very imp that we protect ourselves from this toxic air. Through pvt & govt schools, we have started distributing 50 lakh masks today
I urge all Delhiites to use them whenever needed pic.twitter.com/MYwRz9euaq
Šéf dillijské samosprávy Arvind Kejriwal v souvislosti se zavřením veškerých škol oznámil, že úřady začaly distribuovat pět milionů ochranných masek pro děti žijící ve městě s více než osmnácti miliony obyvateli.
Zemědělci, auta, oslavy
Znečistění ovzduší v Dillí zpravidla dosahuje kritické úrovně kolem 1. listopadu, kdy město halí dým vznikající při spalování zbytků zemědělských plodin na polích v okolních indických státech a ve vzduchu je zároveň i kouř z petard a ohňostrojů odpalovaných u příležitosti svátku světel díválí. Letos hlavní den oslav připadl na neděli 27. října.
Kromě toho přispívají ke znečištění vzduchu v dvacetimilionové indické metropoli automobily, průmyslové emise a prach ze stavenišť. Podle agentury AP indické úřady stavební aktivity v oblasti Dillí teď dočasně zakázaly.
Smog jako politický tahák
S blížícími se volbami některé opoziční politické strany obviňují současnou vládu z taktických kroků, které mají získat body u potencionálních voličů. Právě pravidlo lichých a suchých vozidel vyvolalo v politických kruzích vlnu kritiky.
Tajinder Pal Singh Bagga, mluvčí tamního předsedy vlády Narendry Modiho, řekl, že opatření „lichá x sudá doprava“ již byla vyzkoušena – a nepomohlo to. „To je pouze trik kvůli blížícím se volbám,” řekl Bagga pro server CNN.
Saurabh Bhardwaj, mluvčí vládnoucí strany Aam Aadmi, uvedl, že strana udělala i další kroky proto, aby se město zbavilo smogu, včetně uzavření tepelných elektráren.