Článek
Jak dobré musí mít člověk kontakty, aby z Číny dovezl respirátory, o kterých minisr prohlásí, že tam nejsou?
Martin Hausenblas zapojil své dlouholeté obchodní partnery a do země dokázal dostat jedenáct letadel plných pomoci. Jak sám říká – bez marže, nespal a přišel o své poslední nešedivé vlasy. Jenže po všem, co se kolem dovozu roušek strhlo a jaký byznys se kolem nich začal točit, už by podobnou misi neopakoval.
Martin Hausenblas
Český politik, podnikatel a filantrop, od roku 2014 zastupitel města Ústí nad Labem.
Je zakladatel firmy Adler Czech – jednoho z největších evropských výrobců reklamního textilu – a populární aplikace Liftago.
„Jsem z toho rozčarovaný. Šel jsem do toho narovno – s tím, že pomůžeme státu. V průběhu času jsem ale zjistil, že jsme blázni, že je tam hodně lidí, kteří to pojali jiným způsobem. Šejdíři, kteří to brali po letech. Já to tak nemám,“ říká. Jak dodává, sice chápe, že stát neměl jinou možnost, ale příště už by do toho nešel.
Do celého příběhu vstoupil tím, že státu nabídl pomoc se zajištěním produkce v Bangladéši, kde má jeho společnost Adler výrobní kapacity. To se ale ukázalo jako nereálné, a tak pomohl zprostředkovat dodávky přímo v Číně.
Všichni mají peníze v kufru
„Tam jsme nejvíc pomohli. Na Ministerstvo zdravotnictví dopadly věci, které nikdy nedělalo. Byli tam nepřipravení lidé, kteří jen vzdáleně tušili, jak se dělá obchod. Pokud by ale vstoupili na území přehřáté Číny, okamžitě by shořeli. Myslím si, že jsme byli pomocnou rukou a společnými silami jsme to zvládli,“ říká Hausenblas.
Situaci v Číně v polovině března by si málokdo dokázal představit. „Ta doba byla neskutečná. Jste v řadě států, které chtějí stejné zboží, všichni mají v kufrech peníze a tlačí se na linku. Derou se jeden přes druhého. U zboží musí čekat vaši lidé, jinak zmizí nebo vám ho někdo koupí pod rukama,“ líčí podnikatel.
On sám na pomoc nasadil 11 lidí – čtyři v Česku a sedm v Číně. „V Číně to funguje tak, že když zachytíte problém tam, je to čínský problém. Když v Česku, je to už jen váš problém,“ dodává.
Během šesti dnů bylo první letadlo naloženo a odlétalo do České republiky. Celkem jich přiletělo jedenáct a poslední zbytky zásob byly v době našeho rozhovoru na cestě. „Já se nemůžu dočkat, až bude poslední zásilka tady, a celkem čekám, jak mi pan ministr poděkuje,“ říká Hausenblas.
Není certifikát, který vám Číňan nevystaví za 24 hodin
Kolem dodávek z Číny dnes v Česku panuje rozruch a stát čelí kritice, že v některých případech nakoupil nekvalitní a předražené zboží. „Podle mého názoru není certifikát, který by vám Číňan během 24 hodin nevystavil,“ říká zkušený podnikatel. Podle informací, které má, to ale s dodávkami, jež zajistil pro stát, vypadá dobře. „Já zatím na stole nemám, že by byl nějaký problém,“ dodává.
Teď se rozhodl jít jinou cestou. Dává dohromady české výrobce, kterým chce nabídnout logistiku a distribuci do celé Evropy.