Článek
Horská služba měla původně svoji vlastní aplikaci, přes kterou se v případě problému bylo možné s horskými záchranáři spojit. O její existenci však nevědělo moc lidí. Jelikož řada volání o pomoc přichází v zimní i letní sezoně z horských oblastí, rozhodli se tvůrci aplikace Záchranka, jež funguje již dva roky, zapojit do své aplikace právě i Horskou službu. Stisknutím nouzového tlačítka se tak odešle SMS o problémech jak na dispečink nejbližší zdravotnické záchranné služby, tak k místním horským záchranářům. Aplikace zároveň nabízí i možnost kontaktovat pouze Horskou službu jejich vlastním tlačítkem. Záchranáři představili novinku v pondělí na Dolní Moravě v Jeseníkách.
„Jen loni jsme měli 9,5 tisíce zásahů, z toho polovina lidí nevěděla, kde vůbec je. Nikdo na horách přesně nesleduje, kde se pohybuje. V našich podmínkách je těžké zjistit, kde dotyčný je. Využití naší aplikace nebylo časté, nyní budou lidé mít už jen jednu, na kterou jsou mnohem víc zvyklí,” vysvětlil ředitel Horské služby Jiří Brožek. Podle náčelníka Horské služby Jeseníky Michala Klimeše lidé samostatnou aplikaci Horské služby doposud používali jen v případech, kdy se ztratili v horách. „K úrazům nás přes ni nevolali, takže odhaduji, že tímto spojením počet našich zásahů vzroste. Kdyby to ale mělo pomoci jedinému člověku, má to smysl,” uvedl Klimeš.
Podle autora aplikace Záchranka Filipa Maleňáka dostal program i nové funkce. Lidem ukáže například lavinovou předpověď, budou si moct zobrazit desatero pravidel pro chování na horách nebo si prohlédnou seznam všech stanic Horské služby v České republice. „Je tu také možnost vložit do aplikace nový automatický externí defibrilátor, který si nově pořizují různé firmy, obchody či hotely. Za poslední dobu se nám jich sešlo už asi 100, o kterých bychom jinak vůbec nevěděli,” uvedl Maleňák. Například v Královéhradeckém kraji na konci loňského roku přibylo deset nových defibrilátorů v horském pásmu Krkonoš a Orlických hor, a to na místech, kde má zdravotnická záchranná služba delší dojezdové časy.