Článek
Češi mají nejpozději od dob Karla Hynka Máchy a jeho pozdního večera, kdy nastal ten správný čas, spojenou lásku s 1. květnem. Ani průvody a mávátka s tím nic neudělaly. Ale pak k nám ze Západu dorazil Valentýn a najednou máme svátky lásky dva. Zatímco v květnu obvykle postačí polibek pod rozkvetlým exemplářem dřeviny čeledi růžovité, únorový předskokan leze do peněz.
Tržby obchodníků každoročně rostou, sice je zdaleka nelze srovnat s Velikonocemi nebo snad Vánocemi, ale i tak si obchodníci mohou přijít v součtu až na dvě miliardy korun. Letos utratí za dárky muži v průměru zhruba 750 korun, ženy necelých 600 korun.
Polovina dotazovaných pro agenturu Nielsen Admosphere uvádí, že tento den slaví nepravidelně. Tak to mají převážně ženy, muži pak bez ohledu na to, zda svátek slaví, či ne, mají tento den za komerční záležitost s cílem obchodníků co nejvíce vydělat.
Skeptičtí jsou lidé starší 45 let, vysokoškoláci, obyvatelé hlavního města a Středočeši. Jako důvod uvádějí, že nikoho nemají nebo jim svátek není blízký. Zajímavé je, že česko-slovenské vnímání tohoto svátku se podle výzkumu docela liší, až 69 Slováků ze sta uvedlo, že Valentýna slaví.
Kde se vzal Valentýn
Den svatého Valentýna se do střední a východní Evropy jako svátek zamilovaných dostal po pádu komunismu z anglosaských zemí. Jeho historie je obestřena tajemstvím, nikdo vlastně neví, kdo svatý Valentýn byl a čím si vysloužil své mučednictví. Jedno je ale jisté, je patronem zamilovaných a žní prodejců.
„Zhruba čtyřicet procent z těch, co slaví, bere svoji drahou polovičku na večeři do restaurace. Utrácí v průměru až tisíc korun. Tržby provozovatelů restaurací tedy díky Valentýnu letos stoupnou až o zhruba 450 milionů korun,“ uvádí hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.
Na tom, že by den lásky měli oba partneři plánovat společně, se shodlo 40 procent dotazovaných Čechů – myslí si to hlavně ženy od 15 do 34 let – zatímco čtvrtina respondentů je pro to, aby se organizace chopil výhradně muž. A pokud jde o útratu, polovina si myslí, že by se jí měl ujmout muž. A tento verdikt sami muži přijali, protože jen 28 procent z oslovených by účet rozpůlilo.
Muži nejčastěji vyjadřují lásku darováním květin, drobných darů, pohlednic se srdíčky a v poslední době zejména zájezdy do oblíbených destinací. Žně tak nemají pouze květinářství, restaurace a klenotnictví, ale i letecké společnosti, které prodají až o polovinu více letenek než v jiných dnech. Aktuální situace okolo šíření koronaviru sice letuchtivé páry uzemnila a podepsala se na zájmu o létání, ale i tak Češi Valentýna rádi k poznávání zahraničí využívají.
Je libo Paříž, Barcelonu nebo exotiku?
V minulosti byly populární asijské destinace, nejvíce se létalo do Thajska a Vietnamu. Ty už jsou ale passé, teď „letí“ hlavně Evropa, vzdálenější Kanárské ostrovy či Mauricius. V dnech okolo svatého Valentýna jdou na odbyt zejména letenky do Paříže a Barcelony.
„Poptávka po letenkách s termíny odletů kolem Valentýna je obrovská, stejně jako v případě jiných svátků,“ uvedl pro ČTK šéf letenkového portálu Letuška.cz Josef Trejbal.
Vedle prodejů letenek se zvýšil také zájem o autobusové spoje do zahraničí. „Období kolem 14. února patří pravidelně mezi rušnější v prvních měsících roku a pociťujeme vždy náhlý růst zájmu o autobusové jízdenky především na našich mezinárodních linkách do některých evropských metropolí,“ uvedla pro ČTK manažerka autobusové dopravy Student Agency Kristýna Slezáková. To potvrzuje také Martina Čmielová z přepravní společnosti FlixBus. K tomu dodává, že svátek navíc vychází na pátek, který patří k tradičně exponovaným dnům.
Den svatého Valentýna, oslava lásky, vzájemné náklonnosti partnerů, a hlavně svátek obchodníků. Tak to alespoň vnímá většina mužů. Do střední a východní Evropy se svátek zamilovaných dostal po pádu komunismu z anglosaských zemí. Jeho historie je obestřena tajemstvím, nikdo vlastně neví, kdo svatý Valentýn byl a čím si vysloužil své mučednictví. Jedno je ale jisté, je patronem zamilovaných a žní prodejců.