Článek
Každý týden přijedou z německého Kraillingu dva vlaky plné české nafty. Kvalita paliva je zatím odpovídající, ale už teď je jasné, že zhruba 6,3 milionu litrů chybí.
„Ten příběh je hodně zajímavý, a pokud dobře dopadne, mám chuť o tom napsat knihu," říká předseda Státní správy hmotných rezerv Pavel Švagr.
„Je tam hodně zvratů, hodně peripetií, hodně nestandardností," vypočítává důvody, proč by příběh o uskladnění české nafty v Německu, o niž málem nakonec Česko přišlo, mohl vydat na poutavé čtení.
O tom, že budou české zásoby nafty svěřeny do rukou německé soukromé společnosti, rozhodla česká vláda v roce 2010.
O čtyři roky později společnost Viktoriagruppe zkrachovala a po vyhlášení insolvence firmy se Česko ke své naftě za 1,2 miliardy korun nemohlo skoro dva roky dostat.
Premiér Bohuslav Sobotka tuto kauzu označil jako jednoho z největších kostlivců, kterého po nástupu do vlády v roce 2013 zdědil.
Podle Švagra je však kauza také zkušenost pro Státní správu hmotných rezerv. „Je to největší logistická operace v historii správy, takže samozřejmě je to velmi dobré cvičení, které znamená, že už nás vlastně žádná krize ani nemůže překvapit," dodává.
Kauza podle něho už přerostla i hranice Česka.
„Je to asi 14 dnů zpátky, kdy u nás byla delegace z Finska a i tam, jak se ukázalo, je Viktoriagruppe známá. Negativně - v otázce: jak jste mohli takovou smlouvu dopustit," dodává Pavel Švagr.