Článek
Epidemie AIDS, zatajování homosexuality, ale taky klientelismus, úplatky a společenská skepse. To jsou témata dramatu Andělé v Americe oceněného Pulitzerovou cenou. Představení Divadla ABC je dlouhé čtyři a půl hodiny a diváci v Česku ho mohou vidět poprvé po 28 letech od světové premiéry.
„Někdo se divil, proč to hrajeme, že je to staré a nudné, ale ta hra je právě teď hodně aktuální. Je o toleranci k odlišným politickým názorům, odlišné sexuální orientaci, ale také o tom, že lidstvo se má zastavit ve svém bezuzdném ničení,“ vysvětluje Eva Salzmannová.
Příběh o střetu konzervativního a liberálního myšlení v reaganovských Spojených státech 80. let bývá označovaný za nejvýznamnější americkou hru posledních desetiletí. Podle režiséra Michala Dočekala je aktuální právě v roce třicátého výročí sametové revoluce.
„Pokud tady bude demokracie a svobodná občanská společnost, je nutné pořád dokola svobodu a demokracii bránit. Nesmíme dopustit, aby se politici cítili neohroženě a neohrozitelně,” říká Salzmannová.
Sama se před pár lety zapojila do akce Týdny občanského neklidu, která mimo jiné kritizovala kroky vlády a prezidenta Miloše Zemana za jejich postoje k Číně.
„Aktivity stále pokračují, třeba Milionem chvilek pro demokracii. Samozřejmě je potřeba počítat s nálepkou, že herci zase vylezli na náměstí,“ dodává Salzmannová.
Proč po 28 letech odešla z Národního divadla? Jak se jí hraje duch Ethel Rosenbergové, která skončila na elektrickém křesle? A jak nejstarší žijící bolševik na světě? A proč se jí bojí studenti na DAMU? Podívejte se na celý rozhovor v úvodním videu.