Článek
„Jen od začátku července řeší policisté na Mělnicku již čtvrtý případ podvodů na internetu se stejným scénářem,“ potvrzuje policejní mluvčí Markéta Johnová. Případů podvedených seniorů podle ní přibývá.
Jednou z posledních poškozených je 71letá žena. „Neznámý pachatel se naboural do facebookové aplikace Messenger její známé, jejím jménem ženu vyzval, ať jí pošle telefonní číslo a přepošle kód, který byl na její telefon zaslán. Poškozená v domnění, že si píše se svojí kamarádkou, kódy poslala. Navíc se pachateli povedlo z poškozené vymámit i ofocenou debetní kartu k účtu a název e-mailové schránky. Pachatel využil slabého zabezpečení e-mailové schránky a pomocí ní získal přístup i k jejímu facebookovému profilu, změnil k němu její přístupové údaje i údaje pro obnovení. To samé udělal i u e-mailu, který byl s facebookovým účtem provázaný. V tomto případě způsobil seniorce škodu ve výši 2568 korun prostřednictvím takzvané m-platby (příkaz k úhradě přes platební bránu operátora – pozn. red.).“ Pokusil se rovněž o výběr hotovosti z jejího bankovního účtu.
Další žena, kterou má okradená žena v přátelích, přišla stejným stylem o 3936 korun za m-platby a z bankovního účtu jí zmizelo téměř 5000 korun.
Princip rozšiřujících se podvodů přes facebookové profily je přitom podle policie jednoduchý.
„Někdo si vytipuje facebookový profil spojený s e-mailovou schránkou, do které prolomí heslo, zjistí všechny online účty provázané s tímto e-mailem a obnoví si tak ‚zapomenutá‘ hesla. Poté, co se dostane na faceboookový profil, kontaktuje známé těchto profilů, aby jim pod legendou ‚večeře pro dva‘, ‚víkend pro dva‘ či jiné soutěže sdělili svá telefonní čísla. Pokud číslo získá, pokusí se ho využít k internetovému nákupu,“ popisuje policistka.
K uhrazení částky za zboží zvolí m-platbu, tedy platbu z paušálního účtu mobilního operátora. Aby ji mohl dokončit, potřebuje ověřovací kód, který přijde právě na konkrétní zneužité telefonní číslo i několikrát. „Aby pachatel co nejvíce udržel spolupráci s poškozenou, ujišťuje ji, že v případě, že by se jí něco z účtu strhlo, vše jí uhradí. I jedenáct opsaných PIN kódů za sebou není výjimkou. Přestože i v zaslané SMS zprávě od operátora je upozornění, že se kód nemá přeposílat, poškozený ho přepošle na napadený facebookový profil v domnění, že jde o jeho známého.“
Podvodníci podle zkušeností policistů záměrně volí spíše menší částky a spoléhají na to, že dotyčný zdánlivě banální případ neohlásí. Přitom jde přinejmenším o přestupek. Trestným činem se věc stává ve chvíli, kdy celkově způsobená škoda přesáhne pět tisíc korun. Pak už za podvod hrozí i několikaleté vězení.
Policie současně radí, jak se podobným útokům bránit. „Prvotně u svého mobilního operátora zakažte zasílání prémiových SMS zpráv. Dále buďte důslední a obezřetní. Důslední v tom, že si v první řadě řádně zabezpečte svůj facebookový profil a k tomuto registrovaný e-mail. Aniž bychom o tom byli ze strany poskytovatele e-mailové schránky informováni, každý den je na naše soukromé e-mailové schránky vedeno tisíce automatizovaných útoků na prolomení hesla. Proto je důležité si svá hesla často měnit,“ doporučuje Markéta Johnová.
K vyššímu zabezpečení účtu je podle ní možné využívat také dvoufázové ověření – pro přihlášení je uživateli navíc zaslán na jeho mobilní telefon ověřovací kód. Pro nákupy na internetu je podle policie dobré založit si druhý e-mailový účet a svým hlavním e-mailovým účtem se nikde neregistrovat.
„V případě sociálních sítí je vždy namístě si zkontrolovat, jaké informace poskytujeme veřejně a o jaké se dělíme jen se svými přáteli. Je třeba řádně zvážit, koho si do ‚přátel‘ zařazujeme. Na žádosti o telefonní číslo či ověřovací kód je nejlépe vůbec nereagovat. Stále více bychom měli mít na paměti, že virtuální svět není pouze světem zábavy, ale postupně se stává prostředím, do kterého stále častěji zaměřují pozornost zločinci,“ dodává policistka.