Hlavní obsah

Policie obvinila z pletich další dvě firmy skupiny BusLine

Obvinění souvisí s kauzou zakázek z roku 2017, kde už policie zahájila trestní řízení s firmami Witbystar (dříve BusLine, a. s.) a ČSAD Liberec.

Z pletich při zakázkách na zajištění veřejné dopravy v Libereckém kraji obvinila policie další dvě firmy ze skupiny BusLine.

Článek

Podle informací serveru zdopravy.cz jde o provozovatele městské dopravy BusLine MHD Jablonecko a BusLine MAD Česká Lípa. Obvinění souvisí s kauzou zakázek z roku 2017, kde už policie zahájila trestní řízení s firmami Witbystar (dříve BusLine, a. s.) a ČSAD Liberec.

„Jde o čin BusLine, a. s., který samozřejmě skupina BusLine popírá a který pro jistotu policejní orgán rozšířil na všechny možné společnosti,“ řekla serveru mluvčí BusLine holding Nikola Bradíková.

BusLine dnes působí pod názvem Witbystar, oficiálně s BusLine holding již nemá nic společného. Firmy BusLine MHD Jablonecko a BusLine MAD Česká Lípa ale majetkově spadají pod BusLine holding. V Jablonci se firma dostala k provozu MHD bez soutěže, smlouva končí v lednu příštího roku a město stále neví, kdo bude novým provozovatelem MHD. V České Lípě získala firma zakázku díky smlouvě uzavřené před dvěma lety bývalým vedením v den konání komunálních voleb.

Podle libereckého hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) jde o události z doby před majetkovým vstupem Libereckého kraje. „Tyto skutky se tedy netýkají žádné z fyzických osob, které jsou v současné době v řídicích nebo kontrolních orgánech našeho krajského dopravce,“ upřesnil.

„Pokračuje tak náš souboj s mafiánskou skupinou ovládající nejen v Libereckém kraji velkou část firem ve veřejné dopravě prostřednictvím bílých koní, kteří jsou vydáváni za faktické majitele těchto společností. Znovu se tak potvrzuje, že vlastní krajský dopravce je správná cesta, kterou kdybychom se v roce 2016 nevydali, BusLine by dnes skrytě nebo otevřeně ovládal všechny dopravce v našem kraji,“ dodal Půta před časem.

V takovém případě by dopravce podle hejtmana diktoval kraji ceny tak, jak to udělal právě v roce 2016, kdy oznámil, že buď kraj přijme jeho podmínky, nebo nebudou jezdit žádné autobusy. K nátlaku, jak připomíná Půta, neváhal tehdy použít také vlastní odbory, které byly připraveny vyhlásit stávku.

„Při seznamování s trestním spisem jsem také pochopil, kdo všechno tehdy pracoval pro druhou stranu místo toho, aby pracoval pro kraj. Silně také zvažujeme, že navrhneme policii, aby nás připojila k trestnímu řízení jako právnickou osobu poškozenou. Budeme také požadovat náhradu škody, která nám jako Libereckému kraji vznikla. Jedná se řádově o jednotky či desítky milionů korun,“ upozornil.

Vyšetřování policie podle Půty také ukázalo, že skutečným vlastníkem společnosti BusLine je Jiří Vařil. Kraj se teď radí s právníky o tom, jak dál v případě desetileté smlouvy, kterou s firmou uzavřel na zajištění dopravy na Jablonecku a Semilsku. „Součástí smlouvy, kterou jsme uzavřeli na podzim 2018, bylo prohlášení o tom, kdo je skutečný vlastník, které podepsal Jakub Vyskočil. My teď budeme zjišťovat, zda byla smlouva podepsána podle zákona o zadávání veřejných zakázek a jestli je vůbec platná,“ uzavřel Půta.

Doporučované