Článek
Policisté zasahovali ve čtvrtek v budově libereckého krajského úřadu. Hejtman Martin Půta (Starostové) vpodvečer vyvrátil případná podezření, že by policejní akce mohla souviset s jeho korupční kauzou. Půta je totiž obžalován z přijetí úplatku v souvislosti s rekonstrukcí kostela sv. Máří Magdalény v Liberci. Věc se táhne už více než tři roky. Letos by měl začít soud. Půtovi, jenž celou dobu jakékoliv provinění razantně odmítá, hrozí až dvanáct let vězení. Kvůli vyšetřování se vzdal i poslaneckého mandátu, který získal vloni na podzim.
Čtvrteční policejní zásah je však podle Půty motivován jinou kauzou - zajištěním dopravní obslužnosti v regionu. Přeloženo z úřednického jazyka: jde o to, která z autobusových společností bude na linkách na Liberecku vozit cestující. Byznys je to na poměry kraje mimořádný. Jde v něm o čtyři miliardy korun. A proto se o zakázku na severu Čech vede ostrý zápas. Z pohledu zvenku velmi nepřehledný. Jeho klíčové okamžiky se totiž odehrávají nikoliv na otevřené scéně, nýbrž v zákulisí. A na hejtmanství si tak ve čtvrtek policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu přišli právě pro dokumenty, jež se zakázkou souvisejí.
„Není to poprvé, co se policie zabývá zakázkami na zajištění dopravní obslužnosti v Libereckém kraji. V roce 2015 jsem podnět v této věci podal sám. Stejně jako ve všech předchozích případech, i tentokrát jsme policii poskytli maximální součinnost a předali jí všechny požadované dokumenty,“ uvedl Půta. Kraji jde podle něj o to, aby měl úřad klíčovou zakázku plně pod kontrolou.
Miliardový souboj došel až do fáze, kdy si krajský úřad chtěl zřídit vlastní autobusovou společnost. A to tak, že by koupil majoritní podíl akcií v ČSAD Liberec. Podle Půty by tím ušetřil a „nemusel by se nechat cenově vydírat” současnými dopravci. Plán ale na popud konkurenční firmy BusLine zatrhl antimonopolní úřad. Došlo by podle něj k obcházení zákona o veřejných zakázkách.
Původní tendr na výběr krajského dopravce pro letošek hejtmanství zrušilo. Úřad nyní chystá soutěž novou. Autobusoví dopravci zatím jezdí na základě loňských smluv.