Hlavní obsah

Policejní manévry odkryly, jak se modernizují vagony státní firmy

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Vagony, které si od slovenské firmy SMK pronajímá státní podnik ČD Cargo, se záhadně objevily v areálu chátrajícího strojírenského obra Legios.

Seznam Zprávy zjistily, že vagony vyrobené na přelomu 70. a 80. let jsou teď v rámci modernizace osazovány podvozky, jejichž výroba sahá i do roku 1967. Případem státní společnosti se už zabývá policie i drážní inspekce.

Článek

V polovině června se policie při prověřování případu státního kolejového dopravce ČD Cargo poprvé vydala do terénu - pro dokumenty a vyslechnout pracovníky dceřiné firmy Českých drah. Co se dosud nevědělo, že policejní manévr byl mnohem širší a probíhal na několika místech.

Podle informací Seznam Zpráv se detektivové vypravili i do Loun, do tamní vagonové fabriky známé jako Legios. Působí záhadně, proč právě sem. Vždyť lounský objekt nemá s ČD Cargo nic společného.

Pátrání Seznam Zpráv však odhalilo, že tomu tak není. Reportéři byli u toho, když noví majitelé Legiosu bratři Šuškové na začátku června přebírali továrnu, kterou získali v konkurzu. Procházeli nově získaný areál a narazili i na to, že na místní vlečce se nacházelo několik vagonů, které si ČD Cargo pronajímá od slovenské firmy SMK.

Šance pro detektivy

Pro policii i Drážní úřad to byla ideální příležitost, jak se podívat na střeva obchodu mezi ČD Cargo a skupinou slovenského miliardáře Ivana Petríčka. Především na to, jakým způsobem probíhá modernizace vozů, o čemž panují pochybnosti. Ty zesiluje mimo jiné nové odhalení Seznam Zpráv.

Než vysvětlíme, jak se vagony pronajímané ČD Cargo ocitly v lounském Legiosu, podívejme se, jaké svědectví „zatoulané“ vozy na severu Čech přinesly.

Citlivé vagony

Státní firma ČD Cargo v roce 2018 prodala 500 vagonů za 50,7 milionu firmě SMK z Banské Bystrice.

Ta je následně zmodernizuje a na dobu 10 až 15 let pronajme zpět společnosti ČD Cargo. Nájem se vyšplhá k částce jedné miliardy korun, po uplynutí lhůty může ČD Cargo vagony (tou dobou budou některé vozy staré i 54 let) koupit zpět za 252 milionů.

ČD Cargo a firma SMK si od začátku za obchodem stojí, podle nich vše proběhlo transparentně. Ministerstvo dopravy a nadřízené České dráhy nařídily dva audity, ten ekonomický měl dopadnout dobře pro ČD Cargo.

Případem se zabývá policie a Vrchní státní zastupitelství v Praze. V polovině června si policie přijela pro dokumenty a vyslechla pracovníky ČD Cargo.

Při prohlídce lounských vagonů jsme zaznamenali, že některé vagony dostali v rámci modernizace podvozky vyrobené v letech 1967, 1968 či 1971. Jinými slovy: dnes bezmála 40 let staré vozy jezdí po kolejích na podvozcích starých i 53 let. Zástupci ČD Cargo i pronajímatele firmy SMK považují takovou praxi za standardní (viz jejich vyjádření níže).

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Podvozek vyrobený v roce 1967 v belgicko-francouzské společnosti Franco-Belge.

Nešlo o jedinou zvláštnost, na kterou jsme při obhlídce vagonů v Lounech narazili. Na některých vozech byly na výrobních číslech a jiných identifikačních údajích navařeny kusy destiček zakrývající původní informace. I to byl důvod, proč se do areálu fabriky vypravili inspektoři a vyšetřovatelé.

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Navařené destičky zakrývají původní informace o podvozku.

Ti pod vedením Vrchního státního zastupitelstvi v Praze řízeném Lenkou Bradáčovou případ v této fázi šetření nekomentují.

Drážní úřad potvrdil, že v Legiosu zasáhl. „Státní dozor byl proveden. Nyní však vyhodnocujeme všechny získané podklady, proto nelze v tuto chvíli dozor považovat za uzavřený. Tím pádem nelze sdělovat jakékoliv bližší informace,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Novák k dotazům týkajících se stáří podvozků a hodnocení modernizace vagonů ČD Cargo nacházejících se v lounské továrně.

Podvozek značky Staropotřebný

Majitel lounského Legiosu a spolumajitel skupiny Rail Invest Rudolf Šuška spolupráci mezi ČD Cargo a firmou SMK od počátku tvrdě kritizuje.

„Je těžké představit si pod pojmem modernizace vagonů něco takto absurdního. Fyzická modernizace, kterou jsme spatřili v areálu železničních opraven v Lounech, je daleko katastrofálnejší, než jsme se domnívali,“ řekl Šuška Seznam Zprávám k vagonům s „novými“ podvozky vyrobenými na přelomu 60. a 70. let.

Dodal, že směrem k průběhu rekonstrukce vozů chová silnou nedůvěru: „Byli jsme svědky a máme zadokumentováno, že ve výrobním areálu, který momentálně užívá firma Vagonka Louny, dochází k odstraňování identifikačních znaků již takzvaně modernizovaných vagonů. Z podvozků jsou narychlo vybrušovány evidenční čísla.“

ČD Cargo o modernizaci pronajímaných vagonů pochybnosti nemá, 53 let staré podvozky označuje jako staropotřebné. To, že státní firmu za obchod se slovenskými opravnami kritizují bratři Šuškové, vysvětluje ČD Cargo tak, že jde konkurenční boj skupiny Rail Invest, která dříve pro ČD Cargo pracovala.

„Použití takzvaných staropotřebných podvozků je při modernizacích vagonů standardní u řady opravců. Kromě SMK můžeme uvést Ostravské opravny a strojírny (společnost patřící bratřím Šuškům, pozn. red.), které rekonstruovaly mezi lety 2006 až 2010 pro ČD Cargo celkem 2240 vagonů, kdy byly použity takzvané staropotřebné podvozky,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Firma SMK spadá do impéria Budamar Logistics slovenského miliardáře Ivana Petríčka. Podle jeho mluvčí Petry Jamrichové splňují namontované podvozky veškerá kritéria.

„Podvozky prošly kompletní revizí podle předpisu SÚNV (slovenský předpis Systém údržby nákladných vozňova, pozn. red.), byl vystaven protokol o jejich opravě na každý jeden podvozek. Dokumentace o opravě podvozků je součástí dokumentů o opravě vozu, kterou zkontroloval pracovník Ověření technické způsobilosti drážních vozidel a svou kontrolu potvrdil na protokolu technické kontroly vozu,“ napsala Seznam Zprávám Jamrichová.

Podle ní jsou vagony pronajímané ČD Cargo provozuschopné po celé Evropě. „Vozy mimo samotné kontroly od opravny byly přebírány pracovníkem Ověření technické způsobilosti drážních vozidel, zástupcem ECM NH Trans a v neposlední řadě určenými pracovníky ze strany ČD Cargo. Vozům bylo přiděleno evropské identifikační číslo, které potvrzuje, že jsou provozuschopné v celé EU,“ dodala mluvčí Budamar Logistics.

Omluva koronavirem

A jak se vagony pronajímané státní firmou ocitly v cizím areálu lounské společnosti známé jako Legios?

O zchátralého strojírenského obra se vede dlouholetá obchodní válka. Legios se dostal do úpadku v roce 2014, věřitelům dlužil 3,3 miliardy korun. Část fabriky s jejími zaměstnanci si pronajímala společnost Legios Loco, která je spojována s uprchlým a stíhaným miliardářem Františkem Savovem.

V následné divoké insolvenci se k Legiosu postupně dostávala zbrojařská rodina Strnadových se skupinou Czechoslovak Group. Jejich cílem bylo vagonku v konkurzu získat, což se jim však - poněkud překvapivě - nepovedlo. Na konci loňského roku zbrojaře přeplatila ostravská TSS bratrů Šuškových, kteří za ovládnutí Legiosu zaplatili 750 milionů korun.

V poslední době si lounský areál pronajímala společnost Vagonka Louny, která patří společnosti Dako-CZ. Tu vlastní zbrojařská rodina Strnadových a slovenský miliardář a železniční boss Alexej Beljajev. Od něho vede linka k majiteli firmy SMK, která pronajímá ČD Cargo ony vagony. Beljajev a Ivan Petríček jsou významní obchodní partneři, spoluvlastní například popradskou strojírnu Tatravagónka.

Pod ni spadá i polská továrna ZNTK Paterek, kde se měly vagony ČD Cargo rekonstruovat. A odtud dopravit do Loun, kde si areál pronajímá sesterská firma Vagonka Louny. Mluvčí Strnadovy skupiny Czechoslovak Group Andrej Čírtek nechtěl detaily této operace komentovat. „Společnost Vagonka Louny zásadně nesděluje informace o svých zákaznících a zakázkách. Opravy vždy probíhají podle platných technických norem,“ napsal.

+5

České dráhy mají za to, že vagony ČD Cargo skončily v Lounech kvůli koronavirové pandemii. „Vozy SMK byly v areálu Vagonky Louny z důvodu přejímky dokončené komplexní rekonstrukce. Vozy od polského opravce ZNTK Paterek přejímá společnost SMK (včetně jejího smluvního poddodavatele zajišťujícího služby ECM). Destinaci obchodní partneři zvolili z důvodů opatření souvisejících s rizikem šíření onemocnění covid-19, a to konkrétně z nemožnosti provést přejímku v Polsku. Po přejímce komplexně zrekonstruovaného vozu budou následovat v souladu se smlouvou úkony na straně ČD Cargo, po jejichž dokončení budou vozy zařazeny do nájmu. ČD Cargo tedy bylo o místě, kde se vozy nacházejí, informováno,“ uvedla mluvčí drah Vanda Rajnochová.

Doporučované