Článek
Polské ministerstvo mořského hospodářství a vnitrozemské plavby odhaduje investici v přepočtu na 66 miliard korun, píše deník Rzeczpospolita. Detaily bude úřad upřesňovat, v prvních měsících roku 2020 má být ale hotová geologická studie a o něco později technická.
Jasno o nákladech má být na konci roku, z aktuálních odhadů ale vyplývá, že by obří investice stála zhruba tolik, jako stavba nového přístavu v Gdaňsku.
Devadesátikilometrový kanál by měl být alternativní cestou pro zboží putující ze Slezska do přístavů ve Štětíně a Svinoústí na severozápadě Polska. Plány ale nejsou bez kontroverzí. Investice si vyžaduje změny v územních plánech a emoce budí i vliv na hornické projekty ve Slezsku.
Polská strana počítá i s propojením s kanálem Dunaj–Odra–Labe, o který v Česku probíhají spory. Projekt dlouhodobě prosazuje prezident Miloš Zeman. Podle zastánců by přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou.
Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil zbytky přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi. Proti jsou i starostové pěti desítek měst a obcí z Olomoucka, Přerovska a Novojičínska. V polovině října požádali ve společném memorandu vládu, aby rozhodování o pokračování přípravy projektu pozastavila.