Hlavní obsah

Pokud se přesune část výroby škodovek z Česka do Německa, požadují odbory mnohem vyšší platy

Rozhovor s odborovým předákem Josefem Středulou o tom, co by se stalo, kdyby se část produkce Škody Auto přesunula do Německa.Video: Zuzana Hodková

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen údajně chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie.

Článek

Zatím jsou to zprávy spíše neoficiální, vedení koncernu Volkswagen je ještě nepotvrdilo - podle mluvčího koncernu se dokonce „teď  žádné změny nechystají”. Přesto se v Česku už problém řeší, a to na nejvyšší úrovni - podle odborů by totiž v momentě, kdy se o změnách bude mluvit oficiálně, mohlo být pozdě.

Zdroje automobilky tento týden agentuře Reuters řekly, že vedení a odbory Volkswagenu chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie.

Co by přesun části výroby škodovek do Německa znamenal a jaké má pro to koncern důvody? Snaží se tak omezit konkurenci, kterou Škoda představuje pro klíčovou koncernovou značku Volkswagen? Nebo je důvodem těchto zatím nejasných plánů fakt, že v Česku zkrátka schází kapacity?

Problém chce řešit i premiér

Podle šéfa odborářů Škoda Auto Jaroslava Povšíka by v tuzemsku o práci mohly přijít až dva tisíce lidí. Premiér Bohuslav Sobotka proto uvedl, že se ve středu hodlá setkat s managementem Škody Auto i vedením podnikových odborů.

Tento krok premiéra chválí i předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Varuje před tím, že přesun výroby jednoho modelu - nástupce vozu Superb, o kterém se v tuto chvíli mluví - je jen začátkem a následovaly by ho další značky. A nakonec by z Česka zmizel i vývoj. „Viděli jsme, jak to dopadlo v případě Siemens,” říká Středula.

Odbory zatlačí na platy

Podle něj je ale současná situace výhodná pro kolektivní vyjednávání, které odbory ve Škoda Auto už brzo čeká. Pokud podle něj firma uvažuje o přesunu výroby do země, kde je výrazně dražší pracovní síla, budou čeští odboráři ve Škoda Auto požadovat dvouciferný růst platů.

Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů dílů loni meziročně vzrostly o 12 procent na rekordních 1,02 bilionu korun. Objem exportu stoupl o 11 procent na 865 miliard korun. Každých 23 sekund se v Česku vyrobí jedno auto, celkem jich loni bylo rekordních 1,34 milionu. Automobilový průmysl se na tuzemské průmyslové výrobě podílí zhruba jednou čtvrtinou.

Doporučované