Článek
Spisovatel známý kultovní knihou i požitkářským stylem života si dneska už vybírá. „Co znám, to mě už tolik nebere. Dám si jen tehdy, když narazím na výbornou kvalitu: skvělé pivo, opravdu silnou extázi nebo lajnu čistého kokainu. Stal se ze mě labužník.”
S věkem mu ubývá chuť opájet se, ale stále je posedlý psaním. „Jakmile mě něco zaujme, nedokáži přestat. Je to jako s pitím. Nemusím pít vůbec, ale když už se do toho pustím, dělám to pořádně. A tak to mám i se psaním,” konstatuje Welsh.
Ve svém posledním románu Kalhoty mrtvých chlápků se vrací k postavám z Trainspottingu. Není to poprvé. Jde už o pátou knihu, kde je použil. „Čtenáři to mají rádi, když se znovu potkají se starými známými. A já taky. Rád se vracím ke starým postavám, pokud to dává smysl,” říká spisovatel.
Nedělal by to ale samoúčelně, staré postavy musí mít co říct v novém příběhu. V minulosti prohlásil, že z jeho postav je mu nejbližší právě Renton z Trainspottingu, dnes se hlásí ke všem. „Když stvoříte postavu, musíte ji chápat,” dodává.
Od vydání kultovního románu uběhlo 25 let, od filmu Dannyho Boyla jen o dva roky méně. Přesto si původní příběh našel příznivce i u další generace. „Je to román o proměně světa v ten, kde nyní žijeme,” zdůvodňuje to Welsh. Sám se ale prý nezměnil. „Určitě mi úspěch stoupl do hlavy, ale ještě před ním tam byla řada selhání. Nemohu tedy vinit úspěch z toho, co se ze mě stalo. Byl jsem stejný, v dobrém i špatném smyslu.”
Skotský autor nyní žije ve Spojených státech. Znepokojeně ale sleduje jednání ve věci brexitu. „Těžko můžu bránit Evropskou unii v současné podobě, ale zároveň si myslím, že brexit jde proti myšlence evropské jednoty,” říká Welsh. S nadsázkou pak doplňuje, že první věc, kterou udělá po brexitu, je koupě bytu v Londýně. Konečně prý klesnou ceny.
V současné době připravuje novou knihu. Bude se věnovat střelbě, která se opakovaně odehrála na amerických školách. „Děje se to kvůli velmi abstraktním idejím, které jsou ve své podstatě napůl fašistické. Považuji za neštěstí, že kulturu ozbrojování v Americe využívá byznys, armádní průmysl a cyničtí politici, kteří se nechávají uplácet psychopaty,” hodnotí americkou oblibu zbraní.
Podobně striktně vidí i události, které odstartovaly hnutí #MeToo. Zneužívání žen je podle spisovatele naprosto neomluvitelné. „Měli bychom se držet dál od středověkých praktik, kde šlo o to, někoho si podrobit. Padesát tři procent bílých žen volilo Trumpa, což znamená, že ženy pořád myslí v intencích patriarchální společnosti jako muži. Musí dospět a jít dál.”
Pusťte si celý rozhovor v úvodním videu. Interview je součástí pořadu Kultura Terezy Willoughby.
V premiéře jej vysíláme každý pátek od 20 hodin na celoplošné Televizi Seznam.