Článek
Východní Čechy a utajené místo v malé vesnici uprostřed polí. Za poměrně nenápadnou branou je obrovský areál s několika velkými sklady. Každý z nich je zhruba 3800 metrů čtverečních velký, všem dominují obrovské betonové konstrukce a ocelové pilíře. Prý odolají i atomovému výbuchu.
Na rozlehlé ploše uvnitř jsou desítky aut. Automobilový nadšenec zatají dech – i já bych si tu vybrala.
V jedné řadě jsou vedle sebe vyrovnaná luxusní SUV. Hned vedle „parkuje“ několik vozů značky Porsche, od modelů 911 až po Panameru, BMW Alpina či několik mercedesů. O kousek dál mezi veterány stojí naleštěné bentley z padesátých let. Vedle MG a Plymouth. „Odpoledne přivezou dvě ferrari a bentley,“ hlásí ostraha skladu.
Čtvrt miliardy úspora
Místo ale nefunguje jako showroom. Tady stát „skladuje“ vozy zabavené Celní správou, Finanční správou nebo složkami Ministerstva vnitra. „Tenhle projekt funguje od roku 2016 a my jsme si spočítali, že do dnešního dne jsme ušetřili státu čtvrt miliardy korun,“ vysvětluje předseda SSHR Pavel Švagr. Byl to právě on, kdo před čtyřmi lety volné kapacity skladů státních rezerv nabídl dalším složkám státu. Jde celkem o 40 tisíc metrů čtverečních po celé zemi.
Celníci, policie či Finanční správa už nemusí platit nájem komerčním firmám jako dřív. U SSHR hradí jen režijní náklady, jako je třeba elektřina. „Roční úspora díky tomu, že spolupracujeme, je 60 až 80 milionů,“ dodává Švagr.
Sklad funguje v režimu 24/7. Zátahy totiž často probíhají v noci a zdejší ostraha dostane upozornění na dovoz nových aut jen pár hodin dopředu. Hodnota vozů v každé z místních hal je minimálně desítky milionů korun a tomu odpovídá i zabezpečení skladů.
Kupte si auto po zločincích
Některé vozy tu zůstávají 14 dní, jiné několik měsíců. „Záleží na charakteru každého případu. Pokud jde o auta z trestné činnosti, ta tady mohou být delší dobu,“ říká Švagr. A právě tyto automobily – policií zabavené zločincům či mafiánům – si můžou zájemci i koupit. Na základě rozhodnutí orgánů činných v trestním řízení jsou totiž prodávána v aukcích Ministerstva vnitra.
O auta je ve skladech celou dobu pečováno. „Auto přijede, dá se bateriový konzervátor, musíme přetáčet kola. Hned po příjezdu ho musíme velmi pečlivě zdokumentovat,“ vysvětluje Švagr s tím, že automobily nesmí ztratit na hodnotě.
Nejde ale jenom o vozy. V jiných skladech je třeba zabavený textil, elektronika, mobilní telefony, kvízomaty. Celkem zboží za stovky milionů korun.
Zátah každý třetí den
Nejrůznějších „zátahů“ je zhruba sto za rok. Každý třetí den se tak otevírají brány některého ze skladů. A je jedno, jestli jsou tři hodiny odpoledne, nebo tři hodiny ráno. „Nikdy by mě nenapadlo, že v našich skladech budeme mít zabavené dvě lokomotivy,“ říká Švagr.