Hlavní obsah

Pojištění storna už nic neznamená. Letečtí dopravci nemají z čeho vracet

Foto: Profimedia.cz

ilustrační foto.

Ochromení letecké dopravy po celém světě dostalo do složité situace aerolinky i platformy, které prodávají letenky. Namísto vrácení peněz za zrušené lety začínají letecké společnosti umožňovat pouze změny termínů letů nebo vystavování tzv. kreditů k pozdějšímu využití.

Článek

Celý letecký sektor se vyrovnává s totálně ochromenou vzdušnou i pozemní dopravou a karanténou v různých částech světa. Trhliny dostává významná část aktivit a plánů na všech úrovních společenského a hospodářského života.

Společnost Asiana, provozovatel letenkového portálu Letuška.cz, patří mezi největší tuzemské prodejce letenek a současným stavem je zásadně postižena. „Od konce února 2020 se začaly rušit aktuální lety a nyní se zrušily všechny lety na dohlednou dobu. Operátoři jsou přetíženi zpracováváním zrušených a průběžně rušených letů. Včera urgentně vystavené návratové letenky, dnes zrušené lety. Všichni ve firmě jsou zapojeni do řešení tisíců žádostí o refundace. Zpracovávají se postupně. Daná situace vyžaduje vzájemnou toleranci. Pevně věříme, že se v dohledné době vše vrátí k normálu,“ informovala firma v prohlášení.

„Standardně při zrušeném letu platí, že se vracejí peníze. Tato praxe se v této mimořádné situaci, ve které se nacházíme, mění a aerolinky začínají umožňovat pouze změny termínů letů nebo vystavování tzv. kreditů k pozdějšímu využití. To je při hlubší úvaze dobrá zpráva a naděje pro všechny včetně cestovatelské veřejnosti,“ upřesnil ředitel portálu Letuška.cz Josef Trejbal.

Postupné přecházení dopravců k vystavování voucherů, poukazů na letenku ve stejné hodnotě do určitého období, případně i s otevřenou možností čerpání, potvrdila i ředitelka letenkového oddělení Student Agency Věra Janičinová.

„Podle nařízení Evropského parlamentu a Rady EU by cestujícím standardně u letů z EU, Norska, Švýcarska a Islandu, nebo naopak do tohoto prostoru s evropským dopravcem, měla být jako jedna z variant nabídnuta i možnost vyplacení plné ceny letenky. Její proplacení není možné pouze v případě, že byl let zrušen kvůli mimořádným okolnostem, které nemohl dopravce ovlivnit. Většinou se jedná o živelní katastrofy, například zemětřesení či nepřízeň počasí. Je pravděpodobné, že aktuální situace kolem šíření koronaviru bude také vyhodnocena jako obdobná mimořádnost,“ vysvětluje Janičinová.

Boj o přežití

U všech leteckých dopravců bez výjimky jde o boj o přežití. Pokud cestující svůj let odloží, nepřijde o vynaložené prostředky, cesta bude realizovaná později. V případě zachování pravidla refundování peněz všem cestujícím je velmi pravděpodobné, že na všechny postižené by se nedostalo a velká část dopravců by byla nucena ukončit svou činnost. Podobně jsou na tom cestovní kanceláře a další subjekty působící v cestovním ruchu.

Trejbal upozorňuje, že se jedná o mimořádnou situaci, která si žádá mimořádná opatření. Letecké společnosti momentálně nemohou realizovat tisíce letů, a pokud by zákazníkům začaly vracet za neuskutečněné lety peníze, bylo by to pro mnoho z nich likvidační. „V případě krachu letecké společnosti by to pro mnoho cestujících znamenalo, že by přišli o peníze úplně. Díky tomuto opatření je jim umožněno bezplatně změnit termín letu či využít cestovních kreditů, jakmile pandemie přejde. Pro letecké společnosti to nejsou ušetřené peníze, ale odložené okamžité ztráty,“ upřesňuje.

Aktuální situace se podepsala i na fungování portálu. „Od páteční noci téměř nespíme, snažíme se prioritně pomoci našim klientům, kteří uvázli v zahraničí. Někteří se mohli vrátit ke svým rodinám na poslední chvíli, jinak by skončili v karanténě v Iráku či v jiných zemích. Těch případů jsou stovky a tento boj stále nekončí. Vyčlenili a posílili jsme tým lidí, který řeší refundace, a to přesně v souladu s podmínkami leteckých společností,“ dodává Trejbal.

Pojištění storna pomůže jen někdy

Někteří klienti si pro jistotu zároveň s letenkou zaplatí i za pojištění storna. Jak ovšem Seznam Zprávy informoval zdroj, který si nepřál být jmenován, právě u pojištěných storno podmínek vzniká velký problém. Nedostatek prostředků leteckých společností totiž sahá tak hluboko, že někteří dopravci už na pojištění nedbají. Z jednoduchého důvodu – došly finance.

Podle zdroje Seznam Zpráv někteří dopravci problém řeší šalamounsky. Pokud cestující koupil letenku s pojištěním přímo u letecké společnosti, která si chce zachovat dobré jméno, má vyhráno a peníze za neplatnou letenku dostane zpět. Horší je to v případě prodejců, kteří letenky poskytují nepřímo. Vzhledem k nedostatku peněz už takovou možnost nemají a cestujícím hodnotu letenek vrací ve formě voucherů. Problém se týká v Česku téměř všech poskytovatelů letenek.

Seznam Zprávy přinášejí podmínky vybraných leteckých společností, které je zveřejnily na svých webových stránkách. S přehledným souborem přišel web pelipecky.cz, který se zaměřuje na cestování.

Air France

Všechny rezervace na mezinárodní a vnitrostátní lety zajištěné před 31. březnem 2020 můžou být odloženy do 31. května bez poplatku.

American Airlines

Zákazníci, kteří si zakoupili letenky přes tuto leteckou společnost před 1. březnem 2020 s datem do 30. dubna 2020, můžou bez poplatku uskutečnit změny. Aerolinie nabízejí rovněž možnost změn a vrácení peněz na všechny zakoupené lety do Itálie a Jižní Koreje, zakoupené před 24. únorem 2020, letenky do Hongkongu zakoupené před 28. lednem 2020 a do Číny před 24. lednem 2020.

British Airways

Letecká společnost British Airways dočasně ruší poplatky na změnu rezervací na všechny lety a dovolenkové destinace do všech destinací, vnitrostátní i mezinárodní. Zákazníci můžou bez poplatku změnit datum letenek zakoupených mezi 3. a 31. březnem. Možností je i vyměnění rezervací za cestovatelský kredit. Lety musí být přebookované do 12 měsíců od původního data.

Emirates

Aerolinie se sídlem v Dubaji přerezervují všechny lety zakoupené před 31. březnem 2020 bez extra poplatku. Zákazníci musí doplatit případné rozdíly v nových letenkách.

Qatar Airlines

Letecká společnost přišla se štědrou nabídkou. Pasažéři se zakoupenými vnitrostátními i mezinárodními letenkami (do 30. června 2020) můžou požádat o přesunutí letenky na jiné datum nebo si je vyměnit za kredity, které budou platné 12 měsíců od původní rezervace.

Lufthansa

Německé aerolinie vyhlásily, že všechny letenky zarezervované před 5. březnem 2020 (s datem letů do 30. dubna 2020) můžou být prodlouženy bez poplatku do 31. prosince 2020. Poplatky nezaplatíte ani za změny na letenkách zakoupených mezi 6. a 31. březnem 2020.

Ryanair

Ryanair pozastavuje poplatky za změnu pro všechny lety zakoupené mezi 13. a 31. březnem 2020. Platí to i pro všechny lety v dubnu 2020. Pasažéři, jejichž lety byly zrušeny nebo přeloženy na jiné datum v důsledku koronaviru, dostanou e-mail nebo SMS od společnosti s možnostmi: požádat o vrácení peněz, novou rezervaci nebo přesměrování cesty.

Související témata:

Doporučované