Článek
V Tokiu teď platí nouzový stav a jelikož se Japonci bojí koronaviru jako čert kříže, je to znát i v ulicích. S fotografem Davidem Neffem jsme se vydali na místa, která jsou za běžných okolností vyhledávaná turisty nebo samotnými Japonci.
Vydáváme se na světoznámou křižovatku ve čtvrti Šibuja. Je tady několik přechodů a čekal jsem, že tady nebude k hnutí a budou proti tobě chodit davy lidí. Před pandemií covidu-19 přejde na přechodu na každou zelenou i více než tisíc lidí najednou. Nejlepší výhled na křižovatku je z prvního patra obchodního domu.
Na vlastní kůži jsme zažili a vidíme to s fotografem Davidem Neffem i z výšky, že situace a pohledy známé i z několika filmů, v roce 2021 zkrátka neuvidíme. Křižovatku procházíme bez toho, abychom se mačkali nebo šli byť jen pomalým krokem. Dopady koronaviru jsou zřejmé, když Japonci nemusejí, nevycházejí. Pohled, který se nám naskytl na začátku srpna 2021, se už v budoucnu nemusí nikdy opakovat.
Kde to alespoň trochu více žije a kde je vidět hodně Japonců, je oblast Akihabara. Jde o čtvrť, kde jsou na každém rohu obchody s elektronikou, velké obchodní domy. Zaujmou i billboardy nebo projekce animovaných filmů nebo seriálů. Je tady mnoho obchodů s plyšáky. Hledíme na herní automaty, kde si hodně mladých Japonců zkusí vylovit velké plyšové zvíře.
Na místě je znát, jak moc Japonci milují anime, videohry, sbírají spousty figurek a tráví tu klidně celý den. Je to zkrátka centrum japonské zábavy, které cizinci přijde jak z jiného světa. Všechno má mnohem větší rozměr, než když někam například v Česku přijede pouť. Pro Japonce je to životní styl.
Právě na tomto místě jsem měl poprvé v Tokiu dojem, že i když jsou na každém rohu dezinfekce a všichni tu samozřejmě nosí roušky, jsou v této čtvrti poznat dopady koronaviru vůbec nejméně.
Na závěr se vydáváme do oblasti Ginza, která je známá velkým množstvím obchodů luxusních značek. Pro představu, je to jako Pařížská ulice v Praze, ale desetinásobně větší, jak už je pro Tokio typické.
Nebýt nouzového stavu a pandemie koronaviru, v obchodech by byla spousta nakupujících a na hlavní třídě by nebylo k hnutí. Realita je ale taková, že prodavači s rouškou jsou většinou v obchodech sami za pultem a u vchodu je ochranka s obličejovým štítem. Před vchody do velmi drahých obchodů jsou dezinfekce a v mnoha z nich se před vstupem měří zákazníkům také teplota.
Je tady velmi dobře vidět, jak koronavirus ovlivnil nákupní chování Japonců a jak moc chybí turisté ze zahraničí, kteří teď v zemi vycházejícího slunce kvůli přísným covidovým opatřením nejsou. Jedinými cizinci tak jsou v Japonsku pouze ti, kteří přijeli kvůli olympiádě a mají za sebou 14denní karanténu.