Hlavní obsah

Podpora vzdělávání, ochrana přírody. Společensky odpovědné firmy jsou na vzestupu

Výsledky průzkumu společenské odpovědnosti firem agentury Ipsos.Video: Kamila Bejlková

Podpora vzdělávání, etické chování i ochrana životního prostředí. Z pohledu zákazníka i zaměstnance Češi stále častěji oceňují, jak se firmy chovají.

Článek

Až 35 procent lidí v České republice si spontánně vybaví firmu, která je společensky odpovědná. Před rokem to bylo pouhých 24 procent. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos.

Společenská odpovědnost firem neboli CSR (zkratka z anglického výrazu corporate social responsibility) je součástí marketingu firem. Nejedná se ale jen o charitu. Firmy se snaží o co nejužší propojení společenské odpovědnosti se svým oborem.

Například francouzská kosmetická firma vysazuje jeden strom za koupi jednoho kusu konkrétního výrobku. Jiná firma, nadnárodní korporace vyrábějící rychloobrátkové zboží - potraviny a drogerii - slibuje za účtenky s alespoň jednou položkou ze svého portfolia vybavení do škol. A do třetice - potravinářský řetězec nabízí zákazníkům možnost vysoutěžit pro své město dětské hřiště.

Lidé ale především oceňují férové chování k zaměstancům. Přikládají mu stejnou důležitost jako ochraně životního prostředí. Průzkum ukázal, že mladí lidé vítají hlavně aktivity, které se týkají vzdělávání.

Za odpovědnost dobrá reference

Odpovědnou firmu lidé dvakrát až třikrát ochotněji doporučí svému okolí. Od doporučení je pak jen krůček k samotnému nákupu produktu či služby. Při něm upřednostní 61 procent lidí firmu s CSR aktivitou, v předchozím roce jich bylo 55 procent.

Od předchozího roku také narostl počet těch, kterým záleží na tom, zda se jejich zaměstnavatel chová společensky odpovědně. Nárůst zaznamenal tři procentní body, jedná se tak o 79 procent zaměstnanců.

Podle názoru lidí by firmy měly své CSR aktivity směřovat především do České republiky.

Doporučované