Hlavní obsah

Podniky čeká období sucha. Podle dat na tom přitom byly lépe než v Německu

Foto: Shutterstock.com

V létě byla návštěvnost podniků nadprůměrná, v říjnu však přichází rapidní propad. Ilustrační foto.

České restaurace i obchody čeká několik týdnů období sucha, kdy kvůli vládním opatřením musí mít zavřeno. Už v říjnu spadla jejich návštěvnost o 40 procent. Během roku si přitom Česko vedlo lépe než Německo nebo USA.

Článek

Od čtvrtka začala platit nová opatření proti šíření nemoci covid-19. Ta tvrdě dopadnou na obchody a restaurace, které oslabila už jarní opatření. Podle dat společnosti Google začínala klesat jejich návštěvnost už začátkem října, kdy vláda začala oznamovat první opatření, která mají zbrzdit druhou vlnu pandemie.

V současnosti je návštěvnost o zhruba 40 procent nižší, než byla před vypuknutím pandemie. Pro srovnání, během jarní karantény to bylo téměř o 80 procent méně.

Česko si přitom doposud vedlo lépe než některé vyspělejší země. Anonymizovaná data Googlu o pohybu jeho uživatelů ukazují, že se situace do normálu vrátila rychleji, než tomu bylo v Německu. A například v USA, Izraeli nebo Velké Británii se počet návštěvníků do běžných kolejí tak jako v Česku nevrátil za celou dobu vůbec.

V létě dokonce Češi chodili do podniků či muzeí více než lidé ve Švédsku a na Tchaj-wanu, tyto země ale čelily výrazně menšímu jarnímu propadu díky odlišnému přístupu k řešení pandemie.

Vývoj posledních dní relativně příznivou českou situaci zvrátil. Návštěvnost podniků se od začátku října rapidně propadá a je už nižší než ve zmíněných zemích kromě Izraele, který je na tom podstatně hůře – tam se už koncem září návštěvnost snížila o více než 50 procent, protože v zemi platí tvrdé omezení volného pohybu.

Lepší situace panuje v supermarketech či drogeriích a lékárnách. Návštěvnost zde klesla oproti ostatním obchodům zhruba třetinově a rychle se začala vracet do normálu. Ani v říjnu není prozatím pokles tak výrazný. Zvláště proto, že opatření se obchodu s potravinami a lékáren tolik nedotýká.

Výrazný pokles však zaznamenal pohyb lidí na pracovišti. Řada firem totiž svým zaměstnancům dovolila pracovat z domova, navíc se opatření uvolnila v létě, takže data ovlivnil i zvýšený počet dovolených. Nicméně situace se za celou dobu nevrátila k normálu a přítomnost lidí na pracovišti zůstává v současnosti o zhruba 30 procent nižší.

Spolu s novými opatřeními roste i počet lidí, kteří zůstávají větší část dne doma, a čísla pomalu míří k hodnotám z jarní karantény. Navíc podle středečních údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky je pracoviště nejčastějším zdrojem nákazy koronaviru v Česku. V září to bylo až 60 procent pozitivně testovaných. Celkově se od března do září v zaměstnání nakazilo téměř 39 procent lidí, zhruba čtvrtina na neznámém místě a pětina v domácnosti.

Trend, ne celá společnost

Data Googlu pocházejí od uživatelů, kteří společnosti například ve svém mobilním telefonu dovolili ukládat svou polohu, v základním nastavení je tato funkce vypnutá. Proto data nereprezentují všechny uživatele Googlu ani celou společnost. Ukazují však základní trendy v chování lidí.

Je nutné vzít v úvahu i sezonní výkyvy. Data ukazují, jak se počty návštěvníků a délka pobytu na určitých místech mění ve srovnání s „obvyklými dny“. Obvyklý den představuje medián pětitýdenního období od 3. ledna do 6. února 2020, kdy v naší části planety bylo zimní období, a to může mít vliv na to, jak lidé chodí ven, a například v restauracích to může ovlivnit počet hostů na zahrádkách.

Výrazné výkyvy křivky nahoru nebo dolů většinou způsobují státní svátky a Velikonoce, Velikonoční pondělí letos vyšlo na 13. dubna.

Doporučované