Hlavní obsah

Podnikatele stojí výpadek čipů třetinu výroby. A bude hůř

O situaci v automobilovém průmyslu pro SZ Byznys promluvil podnikatel Kvido Štěpánek.Video: Seznam Zprávy

Nedostatek čipů nepřímo zasáhne i dodavatele automobilek. Firma Isolit-Bravo Kvida Štěpánka už dnes hlásí v oblasti automobilové výroby pokles o třetinu. A bude hůř, bojí se český průmyslník.

Článek

„V automobilovém průmyslu se pohybuji bezmála třicet let a můžu říct, že nic takového jsme dosud nezažili. Výhledy jsou pro nás obrovským otazníkem a žijeme prakticky ze dne na den,“ říká český podnikatel Kvido Štěpánek, který vlastní v Jablonném nad Orlicí společnost Isolit-Bravo, která každoročně generuje tržby kolem miliardy korun.

Výhledy s otazníkem český podnikatel a miliardář přisuzuje současné situaci v automobilovém průmyslu. V Česku, ale i v zahraničí automobilkám chybí čipy a nemají z čeho vyrábět nová auta. Už teď se v odhadech mluví o tom, že se v tuzemsku letos nevyrobí plánovaných více než čtvrt milionu aut a škody mohou přesáhnout i 200 miliard korun.

Kvido Štěpánek (63)

  • Pracoval jako konstruktér, do vedení firmy Isolit – tehdy odštěpného závodu státního podniku OEZ Letohrad – se dostal po listopadu 1989.
  • O čtyři roky později ji se dvěma společníky koupil, později společníky vyplatil a od té doby je jediným vlastníkem.
  • Ročně věnuje přes tři miliony korun na charitu.

V závislosti na okolnostech v pondělí oznámila mladoboleslavská Škodovka, že na následující dva týdny zcela zastaví výrobu ve všech třech tuzemských závodech, výjimkou bude jedna linka v závodech v Kvasinách na Rychnovsku.

Právě společnost Škoda Auto je pro podnikatele Kvida Štěpánka a jeho podnik Isolit-Bravo jedním ze zásadních zákazníků. Pro dodavatele plastových dílů a forem to znamená jediné – obrovský propad byznysu. Vyčíslit škody si však zatím šéf firmy netroufá, protože automobilka je jednak přímým zákazníkem, zároveň však Isolit-Bravo vyrábí také pro jednotlivé dodavatele, kteří některé součástky berou právě od nich a dále dodávají přímo na linku Škodovky.

„V obou případech to na nás každopádně dopadne. Přirovnal bych to k situaci, kdy auta brzdí na dálnici,“ říká miliardář pro SZ Byznys.

Pokles o třetinu

Dodavatel pro automobilový průmysl vyrábí z téměř tří čtvrtin z celkového provozu. „Máme tak trochu štěstí v neštěstí, protože máme asi třicet procent výroby mimo automobilový průmysl, kde to zatím funguje. Nedělám si naděje, že by to tak mělo být pořád, protože čipy i zdražování energií se promítají téměř v každém oboru,“ říká Kvido Štěpánek.

Z celkové výroby pro automobilový průmysl považuje podnikatel celou polovinu za takzvaný denní byznys, v němž podnik vyrábí součástky, které dodává přímo do automobilky. Už dnes v této oblasti eviduje firma propad přibližně o třetinu. A bude hůř, bojí se Štěpánek.

„To, co je v tuto chvíli, od zákazníků ještě není konečné slovo. Ode dneška za týden může denní byznys klesnout až o polovinu. Pokud Škodovka nebude vyrábět dál, vše poklesne ještě víc. Takže v té denní výrobě nás nic pěkného v nejbližších měsících nečeká,“ řekl majitel společnosti Isolit-Bravo.

Zbývající část výroby jde pak do – jak ho sám Štěpánek nazývá – investičního byznysu, ve kterém vyrábí složitější zařízení, například formy a nástroje. „V tomto ohledu výrazné omezení investic ze strany automobilistů zatím nepociťujeme,“ dodal podnikatel.

Musíme zdražovat

Kromě nedostatku polovodičových čipů výrobce v oblasti automotive i mimo ni trápí i zdražování dalších vstupních materiálů. Štěpánkův podnik kvůli zdražení energií i výrobních materiálů musel navýšit ceny některých výrobků.

„Musíme to v minimální míře promítnout i do cen. U našich výrobků, kde je to zdánlivě snazší, je to brzděno zákazníky, kteří musí zdražení chtít přijmout a musí považovat novou cenu za přijatelnou. Další část, ta pro automobilové zákazníky, tam se zákazníci s dodavateli příliš nemazlí. Často říkají, aby si dodavatelé našli řešení sami, a naleznou úspory, protože oni to do ceny promítnout nechtějí,“ dodal Štěpánek pro SZ Byznys.

S omezením počítají také další z oblasti automotive. Některé firmy už část svých zaměstnanců nechávají doma. Podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu, globální nedostatek polovodičů výrazně překoná i negativní dopady pandemických odstávek v roce 2020.

„Situace dopadá na výrobce po celé Evropě i ve světě, i když v rozdílné intenzitě. Někde zastavují konkrétní závod, někde omezují výrobu, jinde omezují vyráběné modely. Jestliže jsme ještě letos v červnu očekávali, že se závěrem roku přijde narovnání trhu a výrobci doženou zameškanou produkci, vývoj v létě a v průběhu podzimu posouvá výkonnost odvětví bohužel na opačnou stranu,“ říká Petzl.

Doporučované