Článek
Nepříjemnou zkušenost zažila krátce po spuštění loterie Účtenkovka majitelka malého knihkupectví. Její zákazník zkusil zadat účtenku EET do loterie, během registrace se ale dopustil drobné chyby. Na e-mail pak dostal informaci, že účtenka nebyla zařazena do slosování, a pokud prý není chyba na jeho straně, je na straně obchodníka, který řádně nezaevidoval tržbu.
„Tomu člověku už nikdo nevysvětlí, že chyba nebyla u nás. Přijde mi nespravedlivé, že jsme okamžitě v podezření,“ říká podnikatelka, která na svou zkušenost upozornila redakci, ale nepřála si zveřejnění svého jména.
Upozorňuje také, že zájemci o zařazení do slosování musí vyplnit poměrně dost údajů, aby účtenku do systému zapsali, nejméně 45 znaků. A snadno se tak dopustí chyby, kterou organizátor loterie posléze svaluje na obchodníka.
„Zdá se mi to od státní správy nekorektní," uvedla obchodnice, které vadí, že jí to může zkazit pověst u zákazníků.
Ministerstvo financí na dotaz Seznamu vyloučilo, že by podobné případy úřad využíval také jako nápovědu, kam nasměrovat kontroly, zda obchodníci tržby v elektronické evidenci registrují.
„Účtenková loterie není nástroj Finanční správy ke kontrole obchodníků,” ujišťuje mluvčí Ministerstva financí Michal Žurovec. „Je to popularizační a edukativní projekt pro spotřebitele, aby si brali účtenky,“ říká.
Během dvou prvních dnů od startu loterie Účtenkovka se do hry zapojilo bezmála 160 tisíc lidí.
Ministr financí Ivan Pilný v úterý řekl, že takový zájem předčil jeho očekávání. „Ten vývoj je extrémně pozitivní,” uvedl.