Hlavní obsah

Podnikatelé řekli, co chtějí po příštím premiérovi. A nízké daně to nejsou

Foto: Shutterstock.com

Co si podnikatelé přejí od nové vlády? Ilustrační foto.

aktualizováno •

„Podnikatelé od státu skoro nic nechtějí, jen aby je nechal podnikat,“ shrnul Petr Fiala jednání se zástupci byznysu. A od podnikatelů to adept koalice SPOLU na premiéra na Twitteru pěkně schytal.

Článek

Co by si od příští vlády přál developer, výrobce koupelen nebo majitelka sítě autobazarů? Stačí jim skutečně jen, aby je nechal stát na pokoji? „Nesouhlasím, že od státu nic nepotřebujeme. Stát má dávat základní rámec, ale nezasahovat tam, kde to není nutné. Očekával bych malý a efektivní stát,“ míní majitel developerské firmy Ekospol Evžen Korec.

Menší stát v programu nejkonkrétněji slibuje trojkoalice SPOLU. „Počet úředníků klesne o 13 %,“ píše se v programu ODS, TOP 09 a KDU-ČSL. Koalice se v předvolebním manuálu dušuje, že úřady už po lidech ani firmách nebudou znovu chtít data, která jim už jednou poskytli.

Developer Evžen Korec by uvítal také srozumitelnější zákony. „Ne takové, které budou studovat celé týmy právníků, aby se dobraly jádra problému. Existující stavební zákon je jeden z nejhorších na světě. Povolení průměrně velkého bytového projektu, který se v Německu povoluje rok, tu trvá 5 let. Podepsaly se na tom celé generace politiků,“ míní Korec.

„Ceny bytů jsou o 10 procent vyšší jen kvůli tomu, že se projekt povoluje tak dlouho. Při průměrné ceně 5,5 milionu každý platí půl milionu zbytečně, jen kvůli tomu, že je tu špatný stavební zákon,“ dodává developer Korec.

Nový stavební zákon byl prioritou hnutí ANO už před minulými volbami. Ani teď krátce před koncem mandátu vlády není jisté, zda se ho podaří dotáhnout. Shodil ho Senát. I kdyby poslanci senátory přetlačili, chtějí obě velké koalice SPOLU a Piráti/STAN zákon přepsat, je podle nich nekvalitní.

Jak smrsknout stát?

Zkostnatělé rozhodování úřadů má odbourat zavedení automatického souhlasu po uplynutí stanovené lhůty. Se státem se podle SPOLU má komunikovat ve všech případech digitálně, digitální budou nejen veškeré formuláře, ale i průkazy. I Piráti/STAN si předsevzali Česko zdigitalizovat. Slibují, že 90 % papírování půjde vyřídit přes internet bez obíhání úřadů.

Podle Karolíny Topolové, ředitelky AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO, by digitalizace pomohla i autobranži. „Z hlediska trhu ojetých vozů by bylo dobré zdigitalizovat převody vozů tak, aby bylo možné změnit vlastníka on-line, bez návštěvy registru.“

Petr Kasa stojí se svým bratrem Martinem za internetovým prodejcem léků Pilulka.cz. Stěžuje si na svazující legislativu. „Do nebe volající je například situace kolem nemožnosti dodávek léků z lékárny imobilním pacientům. Tyto formální zákazy vedou k tomu, že se celý tento segment přesunul do šedé zóny,“ uvedl pro SZ Byznys Petr Kasa.

„Do lékáren si posíláme asistentky, sousedy a kurýry, zatímco lékárník by měl požadovat odbornou distanční konzultaci přímo s pacientem a dodání léků by mělo být v rukou prověřené spediční firmy, kterou si lékárna na tuto neodbornou činnost najme. Lékárník není skladník ani kurýr, ale odborný zdravotník s vysokoškolským vzděláním. V mnoha zemích v Evropě to jde, u nás zatím pouze ‚pololegálně‘,“ vadí majiteli firmy.

Kdo chce udělat díru do světa, půjde jinam

Nejen Česko, ale celá EU podle Kasy zasahuje do podnikání příliš. „Myslím, že v Evropě nemáme o nic hloupější ani méně iniciativní lidi než v USA a Asii. Akorát podmínky jsou takové, že když chcete udělat díru do světa, půjdete ji pravděpodobně dělat jinam. A to je velká škoda hodná zamyšlení se nad celým podnikatelským prostředím,“ stěžuje si byznysmen.

Zjednodušit podnikání si za své vzalo hnutí ANO už před čtyřmi roky. Jak podle hlavního manažera hnutí Jana Richtera své předsevzetí splnilo? „Už nyní jsme  podnikatele podporovali, zavedli jsme například paušální daň, díky které ušetří peníze i čas, nedávno jsme spustili portál MojeDaně, aby administrativu měli co možná nejjednodušší.“ Co chce udělat hnutí Andreje Babiše pro podnikatele po volbách, zveřejní v předvolebním programu na začátku hlavní fáze kampaně na konci prázdnin.

Narovnává tržní prostředí. Díky EET, kontrolnímu hlášení a dalším nástrojům, které jsme zavedli, dokážeme daně lépe vybírat.
Jan Richter (ANO)

Jisté je, že EET bude pokračovat, pokud ANO povládne. „Narovnává tržní prostředí. Díky EET, kontrolnímu hlášení a dalším nástrojům, které jsme zavedli, dokážeme daně lépe vybírat, a to je i jeden z hlavních důvodů, proč je nebudeme zvyšovat, stejně jako jsme to kromě takzvaných daní z neřesti nedělali ani uplynulé čtyři roky,“ uvedl pro Seznam Zprávy Jan Richter z ANO.

Méně chaosu

O zvyšování daní se ostatní strany zmiňují jen opatrně. Diskutuje se o zavedení digitální daně pro společnosti jako je Facebook či Google. Piráti zvedli téma zdanění komerčních nemovitostí. Spíše než zvyšování daní ale firmy trápí, že se pravidla neustále mění.

„Asi jako každému podnikateli v Česku by nám pomohlo ctít stabilitu prostředí pro podnikání. Problém obecně nejsou nižší nebo vyšší odvody státu, daně atd., ale neustálé změny,“ myslí si Jiří Kůs, šéf nanotechnologického výrobce nanoSpace.

Martin Vohánka, generální ředitel a zakladatel společnosti Eurowag, která poskytuje platební možnosti pro dopravce, by si od politiků přál víc, kompletní modernizaci země: „Mám na mysli především promyšlenou dlouhodobou péči o vzdělání, od základních po vysoké školy. Důležité bude pracovat na důvěře lidí ve stát a jeho vedení. To se nezíská jinak než příkladem, odpovědností každého za svá slova i činy, transparentností a poctivou komunikací s lidmi.“

Tomáš Vala převzal vedení rodinné firmy Siko před šesti lety. Přání směrem k politické reprezentaci se od dob, kdy prodejce koupelen zakládala jeho matka, moc nezměnily. „Jako občan očekávám více pokory a slušného chování. Jako představitel Siko zejména více zdravého selského rozumu a vyšší stabilitu prostředí: daně, méně chaotická nařízení, rozumnější rozpočtová opatření, vedoucí nyní celosvětově i u nás k umělé poptávce a inflaci.“

Dálnice navždy

Po čem firmy volají už roky, je kompletní a moderní dálniční síť. Stavět chtějí všechna hlavní uskupení. V posledních sedmi letech Česko otevřelo přes osmdesát kilometrů nových dálnic, letos jich má vzniknout přes 46 kilometrů. Dálnice jsou dalším polem, kde se strany před volbami utkají. „Vedle toho letos zahajujeme stavbu dalších 90,7 nového kilometru dálnic a 65,5 kilometru silnic I. tříd, a to je tempo, které budeme i nadále zrychlovat, konkrétní závazky představíme v programu,“ uvedl manažer ANO Jan Richter.

Karel Havlíček (za ANO) slibuje dostavět D35 na Moravu, D6 na Karlovy Vary a D3 na jih, kde ministr povede volební kandidátku ANO.

Trojkoalice SPOLU chce do konce nového volebního období dokončit nejméně 250 kilometrů dálnic. Hlavně okruh kolem Prahy, druhé dálniční spojení Čech a Moravy D35. Plánuje dokončit přerovskou část D1 včetně okruhu kolem Brna a další městské okruhy.

Do všech programů se také dostala největší stálice mezi volebními sliby, a to výstavba vysokorychlostní železnice.

V tomto smyslu by se nám lépe podnikalo, kdyby se příští vláda konečně odhodlala přejít z koruny na euro.
Jiří Kůs, nanoSPACE

Výrobce respirátorů a dalšího zboží z nanovláken nanoSPACE vystřelil i díky pandemii nahoru. Teď expanduje do zahraničí a do konce roku chce, aby jeho výrobky zařadila do nabídky všechna evropská internetová „tržiště“ včetně Amazonu. Pomohlo by euro.

„V tomto smyslu by se nám lépe podnikalo, kdyby se příští vláda konečně odhodlala přejít z koruny na euro, abychom se už zbavili ztrát při převodech plateb, nekonečných odhadů vývoje kurzu, vytváření rezerv v kalkulacích, které na druhé straně ale snižují konkurenceschopnost,“ navrhuje spoluzakladatel nanoSPACE Jiří Kůs.

Doporučované