Článek
Jednoznačný recept na úspěch v začátcích podnikání, a vlastně ani v jeho dalším vývoji, neexistuje. Podle Jiřího Jemelky, jednatele společnosti J.I.P. pro firmy, který se svou firmou uzdravil už více než sto sedmdesát firem napříč Českem, dokonce neexistuje nic jako špatný a správný čas pro založení vlastního byznysu. „Ano, lidé v krizi mají tendenci investice odkládat. Ale úspěšné podnikání potřebuje dobré základy a ty mu může svou aktivitou nabídnout jen samotný podnikatel,“ tvrdí podnikatel.
1. Nepodcenit legislativu
Samozřejmostí je správně založená živnost nebo společnost. Na internetu je dostupná celá řada informací na toto téma, informace jsou k dispozici také na úřadech. „Nepodceňte to a vše udělejte maximálně správně. Mnozí vnímají tuto část jako nutnost a nudu. Ale i při zakládání živnosti či podniku ve smyslu právním se můžete ledasco naučit, proto tyto úkony neberte jako zátěž, ale jako cennou životní zkušenost,“ radí Jiří Jemelka.
2. Víte, kdo jste?
Pokud chce člověk jako podnikatel uspět, musí vědět, kým je, co nabízí a v čem je jeho podnik zcela jedinečný. „Bez odlišení se neprodáte. Je potřeba, abyste se na svém trhu orientovali, vyznali se na něm, věděli, jaké jsou trendy, co funguje a jakou přidanou hodnotu přinášíte,“ doplnil tip podnikatel.
3. Finanční plán je klíč k úspěchu
Dalším krokem k úspěchu je finanční plán. Ten by měl sloužit také jako určitý podklad pro tvorbu nabídky. Dát dohromady náklady fixní a variabilní může být celkem jednoduché. Zásadní je odhadnout tržby, reálné příjmy a vědět, jaká marže je pro úspěšnou budoucnost firmy optimální.
Doba covidová podnikání nepřeje.
V lednu vzniklo v Česku 2413 obchodních společností, o 11 procent méně než na začátku minulého roku. Zároveň zaniklo 1336 obchodních společností, což je o 5 procent více než v lednu 2020. Zatímco z pohledu nově vzniklých společností šlo o nejslabší začátek roku za posledních 5 let, u statistiky počtu zaniklých firem šlo naopak o nejvyšší lednové číslo od roku 1993. Vyplývá to z analýzy, kterou realizovala společnost CRIF.
4. Komunikace
„A v neposlední řadě jde o to, že ani sebelepší produkt nebo služba se dnes sama neprodá, pokud nebudete mistrně komunikovat a nebudete dobří obchodníci a marketéři. Umění prodat je minimálně polovina úspěchu. Nebojte se komunikovat, jednat s lidmi, přijít za nimi, oslovit je, být zdravě sebevědomí a věřit si. Právě sebevědomí je společný prvek úspěšných podnikatelů. Věří v sebe, věří v to, co dělají,“ říká šéf společnosti J.I.P. pro firmy, která se zabývá restrukturalizací firem.
5. Vysoký kapitál v začátku může být problém
Určitá zrádnost může být podle Jiřího Jemelky v tom, pokud za sebou má podnikatel vysoký kapitál. „Nevšimnete si, že jej můžete vkládat do zcela scestné ideje, která nefunguje. Netlačí vás tolik požadavek efektivní alokace zdrojů a nastavení celkové efektivity vašeho podnikání. To je také důvod, proč mnoho start-upů nikdy nepřinese návratnost investorům. Start-up je úplně normální podnikání, s jedním rozdílem. Hledá investory, kteří je pomohou rozjet a uvést do života ve velkém. Jsou to peníze, které podnikateli někdo poskytl, obvykle si je nevydělal. A to může zavánět iluzí, že peníze rostou na stromech a podnikání je jedna velká párty,“ radí podnikatel.
6. Jaká rizika zvážit?
Pokud by měl začínající podnikatel zvažovat všechna rizika s novým byznysem spojená, pravděpodobně by se k podnikání nikdy nedostal. Podnikání samo o sobě je rizikem.
„Jedno z největších nebezpečí je časový tlak. Proto je snazší se k podnikání přesunout postupně. Nejdříve máte práci, jistý příjem a máte možnost se podnikání věnovat jako koníčku. Baví vás to, není to stres. Máte finanční polštář. Kupujete si tím čas, což odbourává nepříjemný pres. Ideální je, pokud máte k dispozici úsek minimálně tří, ideálně alespoň šesti měsíců, v němž ještě nemusíte začít generovat peníze. Pokud máte rok, je to úplný ideál. Být pod tlakem času znamená dělat nevynucené chyby. Okrádáte se o možnost, že budete mít prostor ověřit, které strategie fungují a které nikoli,“ doplnil tip Jiří Jemelka.
7. Sluníčková strategie nevyhrává
Začínající podnikatel by měl vědět ještě jednu věc. Motivace je důležitá, ale příliš velký optimismus nevyhrává. Pojednává o tom Stockdaleův paradox. Dal by se shrnout tak, že přehnaní optimisté padnou jako první. Říkat si, že bude vše v pořádku, a v těžkých časech neměnit strategii je jednoduše hřebíček do rakve, který může sny jednoduše zničit. Ani druhý extrém není ideální.
A kdo je tedy vítězem tohoto paradoxu? „Jsou to ti, kteří se nebojí čelit realitě a dokážou přesně zhodnotit situaci. Přiznat si realitu je prvním krokem k tomu, abyste se odrazili ode dna. A podnikání po vás nežádá nic jiného než víru, která je vaším hnacím motorem, realistický pohled na svět, který vám umožní konat, a disciplínu, která vám umožní vytrvat. Poté si řekněte, co opravdu chcete. Začnete se sběrem informací, abyste svou situaci co nejlépe dokázali popsat a uchopit. Najděte v tomto směru místa zlomu čili příležitosti. A nakonec si stanovte postupy. A nakonec jednejte,“ poradil v závěru pro Seznam Zprávy Jiří Jemelka na téma, jak založit vlastní byznys i v době, která se pro začínající podnikatele může zdát jako nepřátelská.