Článek
Jsou to čísla, jsou to dluhy, jsou to peníze, nebo jsou to sny? Především je to ale vaše uvažování, co určuje, jestli své podnikání zvládnete. Nikdo neříká, že to bude lehké. Ale bude to stát za to.
Zkrachovat může kdokoli, tak proč byste to měli být vy, když máte opravdu ještě celou řadu možností, jak si zachránit krk.
1. Přestaňte se spoléhat na to, že vás stát zachrání
Pomoc státu podnikatelům nejrůznějšími způsoby. Jak lákavé. V určitém okamžiku to může být ku prospěchu, ale firmy by na to neměly spoléhat. Je to zrádné. Dotační tituly, kompenzace, odklady nájmů, splatnosti faktur, odvodů. To vypadá mnohem lépe v politických prohlášeních než v podnikatelské praxi.
Život nás naučil, že podpora bez práce je, prostě a natvrdo řečeno, jen další odkládání krachu. Většinou vede k otupělosti a lenosti, vůbec nemotivuje k práci.
Nevíte-li kudy kam, naordinujte si alespoň dva volné dny. Odpojte se. Zajeďte na samotu, jděte do lesa. Využijte ticho. Nerozptylujte se společností. Přemýšlejte. Umlčte každodenní rutinu. Ujasněte si priority.
2. Nečekejte, až banka začne jednat s vámi
Banka je jako každý jiný podnik, potřebuje a chce své peníze. Pokud se dostáváte do situace, kdy to se splácením podnikatelských úvěrů nevypadá dobře, nečekejte na to, až si toho finanční instituce všimne. Začněte okamžitě jednat. A týká se to i dalších zainteresovaných stran. Nedělejte mrtvého brouka. V praxi nás nezajímají jen čísla, podnikání stojí vždy na komunikaci.
Proto doporučuji ihned zahájit jednání se všemi, kteří se na aktivitách dané společnosti podílejí. Komunikace je klíčem k tomu, jak si „koupit“ čas. Z těchto jednání často vzejdou nová partnerství, nové příležitosti, zajímavá řešení. Nebo alespoň upravený splátkový kalendář. Banka a investoři vám to ale nedají zadarmo, budou chtít slyšet, co se svou situací uděláte. Připravte si proto svůj krizový byznys plán.
3. Počty a zdravý selský rozum
Klíčem ke zvládnutí krize bude srovnat záporné cashflow. Škrtejte na straně nákladů podle zdravého selského rozumu, co lze. Identifikujte, které položky můžete oželet. Bez potřebných škrtů bude také jednání s bankami mnohem náročnější. Jako první smeťte ze stolu nejrůznější bonusy. Šetřete.
Dost často vidíme, že firmy nesmyslně utrácí i ve složitých časech za běžné vybavení – od techniky přes auta až po kávovary a toaletní papír. A když chceme znát důvody, proč vybírají dražší variantu, málokdy dostáváme vyargumentovanou odpověď. I ve firmách lze žít skromněji. Po každém ze svého týmu chtějte, aby se k firmě choval, jako by mu patřila, podle zásad řádného hospodáře. Zohlednit je třeba každou korunu a ne setrvávat v zajetých kolejích dávného blahobytu.
Zamyslete se nad produktivitou svou i lidí, které máte v týmu. A pokud se někdo jenom veze a nemá chuť se zapojit, něčím přispět, je čas dát mu výpověď. Je to kruté, ale vy kolem sebe v krizi potřebujete lidi, kteří umí pracovat a neztratili tah na branku.
Při přemýšlení o nákladech však nezapomeňte, že někdy není nejlevnější alternativa to nejlepší. Pamatujte na to, že rozvrátit dobré fungující vztahy vás v součtu může stát mnohem víc, než právě teď vidíte před sebou. Škrtejte tedy s rozvahou.
4. Ještě pořád máte zdroje, ale nevíte, jak je zpeněžit
Ukažme si to na příkladu mikropodnikání. Máte zaúvěrované vlastní jógové studio. Skupinové lekce jsou odloženy a cvičit se ještě dlouho nebude. Splátky a odvody vás neminou. Co teď? Máte své know-how, kontakty, prostory, notebook, webkameru a aplikaci, kde se k živému streamu dokáže připojit více lidí. Napište všem známým a klientům, že budete pořádat online lekce jógy. Dejte lidem prostřednictvím sociálních sítí hlasovat, ve které časy se jim to hodí. Stanovte si za takovou službu správnou taxu. A rozjeďte to.
Zmobilizujte svou síť společenského kapitálu. Máte vazby na HR specialisty ve střední či větší společnosti? Skvělé. Nabídněte firmě, která má zaměstnance na home office, kde prokazatelně většina zápolí s hrozbou kil navíc, aby vaše streamovací lekce využili exkluzivně jen pro své zaměstnance.
Toto je příklad flexibility a kreativity, která má v každé krizi zásadní roli. Nepřipouštějte si, že situace je bezvýchodná. Hledejte řešení, nic jiného vám nezbývá. Přemýšlejte o tom, na co máte prostředky, co můžete udělat právě teď. A to platí i v případě velkých průmyslových podniků, byť je v tomto případě kreativita obvykle o velkých nákladech třeba v podobě úpravy výrobního programu.
5. Investice s jistým výnosem: vztahy
V předchozích odstavcích jsem narazil na důležitost kontaktů a komunikace. Možná teď mnoho neprodáte. Pokud je vaším obchodním partnerem síť papírnictví, butiků, nemáte na růžích ustláno. Ale ten, kdo bude se zájmem pečovat o vztahy, budovat důvěru, naslouchat potřebám svých odběratelů, získá, až se situace zlepší, větší šanci na trhu umístit svůj produkt. Proč? Protože vztah s vámi má přidanou hodnotu. Ze svých zákazníků totiž neděláte jen další čísla na papíře. Pokud to se svými byznys partnery nemyslíte vážně, budete odhaleni. Je velký rozdíl mezi prodejcem a znalým a seriózním obchodníkem. Budovat kontakty je stejně hodnotné jako obchodovat.
6. Přehodnoťte marketingovou strategii
Mají-li podnikatelé tuto dobu přežít, musí hledat a ptát se. Sami sebe, svých zákazníků, lidí v týmu. Velcí hráči, zvláště ti, kteří mají matky v zahraničí, se bez toho neobejdou. Analyzují zákazníka ze všech stran, aby zjistili, jak mu dopřát „něco“. To něco ale vlastně ani není produkt. Je to hodnota, zážitek, faktor, který věcnou podstatu předmětu či služby daleko přesahuje. V oblasti B2C najdete příklady v každém supermarketu nebo u renomovaných e-shopů.
Nekopírujte, poučte se a hledejte inspiraci. V případě B2B segmentu může být zážitkem bezchybná zákaznická podpora, nový přístup k řešení individuálních poptávek. Nová služba, kterou vašeho partnera podpoříte na zahraničních trzích. Zhodnoťte, co je v době poklesů prodeje důležitější: výrobek sám, nebo hodnota, kterou mu dáváte dalšími aktivitami. Při úpravě marketingové strategie se ptejte jako děti: proč, jak.
7. Humor, důvtip, kreativita a ženský element
K lepším výsledkům nevede otrocká dřina, ale kreativita. Paradoxně se v dobách útlumu vyplácí pracovat se soft skills. Řevem na pracovišti morálku a týmového ducha nezvýšíte. Ať jste frustrování jakkoli, pokud svému podnikání nevěříte a máte o něm pochybnosti, velmi brzy to vycítí také kolegové a zaměstnanci. Negativně to poznamená celkovou atmosféru ve firmě a rozhodně to nepovede k lepším výsledkům.
Zachovejte chladnou hlavu. Vraťte se k tomu, co máte. Ve firmě hledejte ty lidi, kteří patří mezi přirozené vůdce a umí stmelit kolektiv. Začněte s nimi pracovat, abyste pozvedli celkovou náladu a zapojili do realizace vize tolik pracovníků, kolik jen jde. Nepodceňujte ženy. Jsou na krizové situace vybaveny mnohdy mnohem lépe než muži, dejte jim prostor, aby mohly firmě dodat prostředí, které je přátelské, otevřené komunikaci a nápadům. V krizi totiž potřebujete své lidi vždycky povzbudit, dát jim víc sebevědomí, vtáhnout je do hry a motivovat je. Peníze po nějaké době už nezabírají, ale cítit se smysluplně v tom, co dělám, rozhodně ano.
Podporujte víc než dříve týmovou práci. A nikdy, zdůrazňuji nikdy, neznevažujte iniciativu svých zaměstnanců. Jak jednou podupete výsledky tvůrčího procesu, jako šéfové jste skončili. Od direktivy se přesuňte k leadershipu, pracujte s talenty, povzbuzujte. A jestli se chcete naučit něco od nejlepších podnikatelek a manažerek světa, pamatujte si, že ony dokážou z lidí dostat maximum tak, aby to zaměstnance bavilo a měli z práce radost.
O ženách je známé, že více než muži žijí emocemi, mají smysl pro jemný humor a vrozeným optimismem a důvtipem umí vytvořit v týmu ideální podmínky pro spolupráci. Když začínáte v podniku pociťovat napětí, je na čase, abyste se mu postavili nejen konstruktivním jednáním, ale také vtipem. Odbouráte tak stres a strach, které patří mezi přirozené nepřátele tvořivého procesu. Nebojte se tedy zasmát.