Článek
Britští občané velmi pravděpodobně volili v referendu odchod Velké Británie z Evropské unie kvůli nezákonné kampani, říká to profesor z Oxfordské univerzity Phillip Howard, který své důkazy předložil i vrchnímu soudu. Informoval o tom The Independent.
Profesor Howard udělal analýzu kampaně za vystoupení z Evropské unie. Ve svém výzkumu se zaměřil na digitální strategii kampaně, ze které vyplynulo, že v posledních dnech kampaně reklama zasáhla až desítky milionů lidí, přestože oficiálně už došlo k překročení finančního limitu na kampaň stanoveného zákonem.
Důkazní analýzou se vrchní soud bude zabývat v pátek v rámci šetření případu možného anulování referenda o brexitu, kvůli možnému porušení zákona o politické kampani.
„Dle mého profesionálního názoru nadměrné utrácení v rámci kampaně za brexit ovlivnilo výsledek referenda,“ říká profesor Howard. „Vzhledem k rozsáhlé internetové kampani, která byla možná díky použití většího množství financí, předpokládám, že kampaň změnila názor asi 800 tisíc lidí v posledních dnech kampaně v rámci jejího rozšíření.“
Analýza profesora Howarda se opírá o výzkumy, které zjistily, že 20–30 % lidí se rozhodlo, jaká bude jejich volba v posledním týdnu před referendem, polovina z nich tak učinila až v den referenda. Podle závěrů profesora Howarda tedy reklama za odchod na Facebooku zasáhla desítky milionů uživatelů Facebooku, stalo se to ale v době, kdy náklady na na kampaň přesáhly maximální povolený limit.
Podle The Independent žalobci požádají vrchní soud o zařazení analýzy mezi důkazní materiály. Právníci předpokládají, že soud se případem porušení zákonů kampaně bude zabývat v plném znění co nejdříve, zejména kvůli tomu, že premiérka Theresa Mayová odmítá jednat, přestože na povrch vyplouvají nové důkazy o porušení pravidel pro řádnou kampaň.