Článek
Švédský nábytkářský řetězec IKEA po 70 letech přestane vydávat svůj každoroční tištěný katalog. Ve svém dnešním sdělení firma uvedla, že tak reaguje na masivní přesun nakupujících na internet.
Na podzim IKEA zveřejnila kompletní přehled svých katalogů od roku 1950 do současnosti. Finální papírovou verzi podle serveru CNN nábytkářský gigant vydá příští rok v říjnu. Také vydá menší knihu, která bude oslavovat jeho historii.
Katalog začal vycházet ve 285 000 výtiscích na jihu Švédska. Mezitím se z něj stala jedna z největších každoročních publikací. Nejvíce kopií – přes 200 milionů – IKEA rozdala do domácností v roce 2016 na 50 světových trzích. Letos už jich vytiskla jen 40 milionů.
Firma posiluje svou přítomnost na síti, kam si její zákazníci chodí pro inspiraci čím dál častěji a rovnou tam zboží i nakupují. Za rok do konce srpna IKEA zvýšila internetové tržby o 45 procent.
„Klesal počet výtisků, ale také jsme pozorovali, že lidé mnohem více využívají náš web, aplikace a sociální média. Katalog ztrácel na důležitosti,“ uvedl výkonný ředitel Inter IKEA Systems Konrad Grüss, který spravuje firemní franšízy.
Firmu IKEA založil v roce 1943 jako zásilkovou společnost Ingvar Kamprad. Jeho prarodiče pocházeli ze Sudet z oblasti poblíž Mostu. V Česku firma otevřela první obchod v roce 1991. Na celém světě jich teď provozuje přes 430, ročně je navštíví zhruba miliarda zákazníků.