Článek
Elegance a stylovost: dva parametry, které si majitel značky Virgin zahrnující přes 400 firem zadal u londýnské designérské agentury Seymourpowell pro interiér svého kosmické korábu VSS Unity. Ten by se měl ještě do konce roku dostat k hranici vesmíru s prvními platícími soukromými pasažéry.
Dárek k narozeninám se musí blýskat
Návrháři se věnovali třeba i barevnému provedení, které „vybírali pečlivě, aby ladilo všechno od sedadel přes celou kajutu až po obleky,“ uvádí firma v prohlášení, „zlatavé kovové prvky mají připomínat zářivé pouštní písky, modravé materiály zase symbolizovat nebeské výše a pásy, které budou poutat cestovatele zpět k Zemi, inspiroval je oceán“.
Sám britský miliardář Richard Branson by měl být mezi prvními kosmickými výletníky. Předminulý týden oslavil 70 let a vedení jeho společnosti Virgin Galactic už dříve uvedlo, že by to byl hezký dárek k narozeninám. Celá kajuta lodi se tak dozajista musí blýskat i kvůli šéfovi, ale její včerejší představení veřejnosti bylo podle deníku Washington Post spíše chytrým tahem, jak přitáhnout pozornost dalších platících zákazníků, médií a investorů.
Okna a kamery, kam se podíváš
Každé ze šesti sedadel s digitální obrazovkou si může pasažér podle potřeby sklopit nebo otočit. Díky dvanácti velkým, LED nasvíceným oknům po celé palubě se mu dostane výhledu na zakřivení Země a nekonečnost vesmíru v úhlu 360 stupňů. Celou zadní stěnu vnitřku lodi navíc tvoří obrovské zrcadlo, ve kterém mohou výletníci pozorovat i sami sebe při několikaminutovém stavu beztíže, který bude součástí výletu, píše server CNN.
Magazín Fox Business dodává, že sedadla jsou vyrobená z materiálu na bázi hliníku a uhlíkových vláken. Pohodlí pasažérů zajišťuje pěnová vrstva skrytá pod funkční textilií od známé oděvní společnosti Under Armour, která pro vesmírnou cestovku zajistila i letové obleky.
Kdo ze zákazníků by se snad obával, že mu něco uniklo, toho může uklidnit 16 kamer zajišťujících dokumentaci jejich cesty. Dvě budou u každé sedačky a zbývající i v kokpitu a na plášti suborbitální lodi, vyplývá z informací magazínu Futurism.
Vyletí tam, kde už není „nadmořská výška“
Kluzák VSS Unity při testech už dvakrát překonal „cílovou rovinku“ 80 kilometrů uznávanou americkou armádou za mezník kosmu. Podle serveru Observer by ale měl při komerčních letech vystoupat až k výhledům ze 100 kilometrů nad mořem, tedy obecně uznávané Kármánově hranici, ke které se ještě hovoří o nadmořské výšce, dál už však nikoliv.
Okázalé prezentace a úspěchy jsou teď pro Virgin Galactic klíčové. Už při dřívějších oznámeních úspěšných letových zkoušek a šancí na dobytí nového turistického milníku vykazovaly její akcie prudký růst. Přesto ale za poslední dvě čtvrtletí vykázala ztrátu zhruba 133 milionů dolarů.
Ke konci března firma uváděla, že má hotovost v objemu asi 419 milionů. Dalších 80 milionů dolarů představuje právě 600 budoucích „astronautů“, kteří již za své lístky zaplatili. Má být mezi nimi i Leonardo DiCaprio nebo Justin Bieber.
Vesmírný závod: prorazit chce i obrovský balon
Místo na lodi přitom jednoho zákazníka vyšlo na 250 tisíc dolarů, což je v přepočtu asi 5,5 milionu korun. Dalších 400 potenciálních pasažérů navíc složilo vratnou zálohu ve výši 1000 dolarů, která jim rezervuje přednostní právo na zakoupení místa při další emisi „kosmických jízdenek“.
Už dříve jsme uváděli, že ve vesmírném závodu k hranici kosmu není Virgin Galactic britského miliardáře Richarda Bransona sama. Vedle společnosti Blue Origin nejbohatšího člověka planety Jeffa Bezose a podniku SpaceX vizionáře Elona Muska se do něj nově vložil také startup Space Perspective, který ale narozdíl od ostatních nabídne zájemcům levnější cestu v luxusním koši horkovzdušného balonu.
Zatímco nižší orbitu by mohl Branson nad Muskem vyhrát, svého amerického rivala se snaží dohnat v přerozdělování zájemců o výlet na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Nedávno totiž Virgin Galactic stejně jako SpaceX podepsala dohodu s NASA o vývoji technologií a programu pro soukromé výlety i tam, dodává magazín Fox Business.