Hlavní obsah

Podezřelá smlouva Českých drah. Chtějí od státu odpustit část dluhu

České dráhy chtějí odpustit část dluhu od státu. Mají na to připravenou podezřelou smlouvu.

Server Neovlivní.cz upozornil na podezřelou smlouvu, která má Českým drahám zajistit odpuštění části historického dluhu, který dluží státu. Na obou stranách tak stojí stát, konkrétně státní podnik a ministerstvo financí. Háček je ale podle Neovlivní.cz v tom, kdo tuto smlouvu pomáhá připravit.

Článek

Jedná se o firmu, jejímž spolumajitelem je Pavel Smutný, který se netají velice dobrými vztahy s premiérem Andrejem Babišem. Podstata smlouvy spočívá v právním poradenství, které má kancelář Pavla Smutného poskytovat Českým drahám v souvislosti s odpuštěním části historických miliardových dluhů.

Podezřelá je především odměna, kterou kancelář požaduje bez ohledu na výsledek či objem právních služeb. Podle Neovlivní.cz má advokátům náležet paušál 125 tisíc měsíčně plus DPH. Za každou dokončenou fázi má pak kancelář získat dalších 750 tisíc korun bez DPH. Pokud se jim podaří uspět a stát odpustí část historického dluhu Českým drahám, získá kancelář z tohoto odpuštěného dluhu dvě procenta.

Tento styl odměny se poněkud liší od původního nastavení, kdy České dráhy vyplácely odměnu právníkům podle běžné hodinové sazby za odvedenou práci. To v tomto případě neplatí a odměna pro advokátní kancelář Císař, Češka, Smutný je závislá na politickém rozhodnutí státu odpustit své vlastní firmě dluh.

Neméně závažný je i fakt, že smlouva není určena ke zveřejnění v registru smluv. To znamená, že její obsah má být veřejnosti utajen. Po odchodu bývalého ministra dopravy Vladimíra Kremlíka se ke smlouvě údajně nikdo nehlásí. „Nikomu se ji právě s ohledem na to, jak je konstruována, nechce podepsat. A nést za ni odpovědnost,“ uvedl pro Neovlivní.cz státní úředník obeznámený s případem.

Samotná osoba Pavla Smutného je v tomto případu klíčová. Jak už bylo zmíněno, má velice dobré vztahy s premiérem Andrejem Babišem a od té doby, co hnutí ANO vstoupilo do politiky, se Smutnému začalo více dařit v získávání státních zakázek, uvedl portál Neovlivní.cz.

Advokátní kancelář tak nejvíce zaměstnává státní firma Správa železnic, se kterou uzavřela smlouvy na 30 milionů korun. Mezi další státní podniky patří například hlavní město Praha s 15 miliony, Brno se 13 miliony nebo třeba Generální finanční ředitelství s 11 miliony. Tyto firmy navíc buď byly nebo jsou podle Neovlivní.cz v gesci politiků hnutí ANO.

Pavel Smutný založil advokátní kancelář v roce 1992 se svým kolegou z pražských práv Jaromírem Císařem. Jako poslední se přidal Zdeněk Češka, bývalý rektor Karlovy univerzity. Pavel Smutný loni dostal vyznamenání od prezidenta Miloše Zemana.

Po vydání tohoto textu Seznam Zprávy získaly vyjádření advokátní kanceláře Císař, Češka, Smutný, podepsané partnerem Janem Sůrou:

„Článek hovoří o ‚podezřelé smlouvě‘, která má Českým drahám zajistit odpuštění části historického dluhu, který dluží státu. V této souvislosti je třeba předně uvést na pravou míru, že se v daném případě nejedná o žádné odpouštění dluhů Českých drah vůči státu, ale o odstranění historických zátěží, které museli evropští národní dopravci obecně v minulosti nést, a které jim znesnadňují pozici na otevřeném trhu. Této vysoce odborné problematice se naši experti věnují čtyři roky. Pro České dráhy pracujeme již jedenáct let, tedy daleko déle, než je Andrej Babiš v politice.

Podstatné však je, že informace o smlouvě není pravdivá a žádná taková smlouva s Českými drahami uzavřena není. Vzhledem k délce a komplikovanosti případu se koncem roku 2019 otevřela diskuse mezi naší kanceláří a vedením Českých drah o tom, jak a za jakých podmínek v projektu dále pokračovat. Protože nelze s jistotou říci, zda se sanace historických zátěží podaří realizovat, a závisí na řadě vnějších podmínek (včetně výsledku řízení před Evropskou komisí), byla projednávána také varianta vázání odměny za právní služby na úspěšnou realizaci projektu. Po vzájemné dohodě však bylo rozhodnuto o pokračování v projektu v dosavadním režimu odměny za odpracované hodiny. A rozhodně nikoli, jak se nepravdivě tvrdí, bez ohledu na výsledek.“

Související témata:

Doporučované