Hlavní obsah

„Podbízet se cenou byla cesta do pekla“. Výrobce dveří cílí na náročnější

Generální a obchodní ředitel Sapeli vysvětlují, proč se zaměřují na atypickou výrobu a popisují další firemní plány.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

Přední výrobce dveří a zárubní Sapeli chce s konceptem Unlimited proniknout na náročné západoevropské trhy. V letošním roce se značka zaměřila na německý a rakouský trh. „Podbízet se cenou není cesta,“ říká šéf firmy SZ Byznys.

Článek

Na masivní celostátní akci před osmi lety vzpomínají v továrně v Polné na Vysočině neradi. K dvacátému výročí firmy vyhlásili pro zákazníky slevu třicet procent. Vyprodali zásoby na dlouho dopředu a nakonec na tom i vzhledem k četným reklamacím prodělali. Navíc v době vrcholící globální ekonomické krize.

Konkurovat nejnižší cenou v době, kdy cena dřeva i dřevotřísky vyskočila za krátkou dobu o desítky procent, ani nechtějí.

Přestože dveře bývají v domě to poslední, co zákazník řeší, lídr českého trhu roste a letos dosáhne na miliardový obrat. Z velké části právě díky dveřím, které nejsou z nejlevnější řady, ale právě naopak – z té prémiové.

„Buď se rozhodnete útočit jenom cenou a podle toho máte odpovídající konkurenci. Veškeré importy ze zemí, kde je dokážou vyrobit levněji, se pak pro vás stávají konkurencí,“ vysvětluje strategii nezaměřovat se na nejnižší cenu obchodní ředitel Sapeli Marek Sedlák.

Sapeli Unlimited

Jedná se o prémiový koncept tradičního rodinného výrobce dveří. Nabízí výrobu atypických řešení ze špičkových materiálů na míru designovým interiérům domů a bytů, které navrhují pro své klienty architekti.

Vlajkovou lodí značky jsou designové dveře Muteo, které spolu se Sapeli navrhl přední český průmyslový designér Petr Novague. Tento produkt, v němž dveře a klika splývají v jedno, získal celou řadu prestižních ocenění včetně toho nejvyššího, Red Dot Design Award.

„Pro nás s tím zázemím, které máme, se třemi výrobními závody, s vlastní výrobou a zpracováním skla, je cesta pracovat s přidanou hodnotou a dát zákazníkovi punc unikátnosti. My jsme schopni použít ty nejmodernější technologie a zároveň pracovat řemeslným způsobem v jednom závodě,“ dodává Marek Sedlák v továrně v Polné u Jihlavy.

„Co ty dveře umí?“

Zákazníci podle něj mají na dveře čím dál vyšší nároky. Požadují tedy dražší dveře. Je to i tím, že řada lidí plánuje s mnohem větším předstihem než v minulosti, protože pracuje s designérem či architektem.

„Dnes z řad designérů přicházejí tak specifické požadavky, že je nelze hromadně řešit. Plánují a projektují se jednotlivě. Klienti neřeší už jen vzhled, ale začínají se zajímat o to, co ty dveře umí,“ potvrzuje slova šéfa obchodu generální ředitel firmy z Vysočiny Václav Bradáč.

Konkurenti Sapeli

Solodoor

  • Založena v roce 1997 a je nástupnickou organizací divize Dřevařské výroby SOLO Sušice.

PRÜM

  • Německá značka, výhradní dovozce dveří W a Weinzettl od roku 1996.

Masonite

  • Mezinárodní výrobce dveří prodal svou českou část se závody v Jihlavě a Uherském Hradišti, které byly jeho poslední evropskou odnoží. Pobočka funguje pod novým názvem Doornite.

„A ony umí být voděodolné, odolné proti vlhkosti, umí být protipožární i zvukově izolační. Designéři už pracují se všemi těmito požadavky. Řešili jsme speciální projekty třeba na neprůstřelné dveře, kdy se náklady na pořízení takových dveří pohybují řádově kolem 80 tisíc korun,“ dodává šéf firmy, která zaměstnává 375 lidí. Právě do výroby pro atypické zakázky půjdou další investice, především do speciálních CNC zařízení.

Velké plány s prémiovou řadou mají i v zahraničí. V Německu už ve spolupráci s tamním partnerem zahájili prodej a v Rakousku vytipovali místo pro vlastní prodejnu ve Vídni, kterou chce firma otevřít ještě do konce tohoto roku. V současnosti Sapeli exportuje 13 procent své produkce na desítky zahraničních trhů, včetně všech okolních zemí, ale také například Velké Británie, Francie či Kanady.

Levnější dveře neopouštějí

S atypy se zaměřují na dodávky dveří do nemocnic, například na rentgenová pracoviště.

„Dveře musí pohlcovat záření. Také dodáváme s naší prémiovou řadou do kanceláří, hotelů, tam chtějí často ty protipožární, nedávno jsme dodávali dveře za statisíce eur pro Hilton v Rumunsku,“ vypočítává typy klientů žádajících dražší dveře obchodní ředitel firmy s téměř třicetiletou historií. Spolupracují i s developery, jako jsou Penta nebo Sekyra Group.

Jak se dařilo Sapeli

Je dlouhodobě lídrem českého trhu výroby dveří.

201920202021
Tržby (mil. Kč)962943cca 1 000
Provozní zisk (mil. Kč)4445

Počet zaměstnanců: 375

„Se Sekyrou začínáme dělat velký projekt v Karlíně. Je to úplně jiný byznys, než na jaký jsme byli zvyklí u koncového zákazníka. To nás přimělo k založení samostatné firmy pro tyto účely. Tady jde nejen o cenu, ale i o rychlost,“ říká Marek Sedlák na vysvětlenou, že segmentu levnějších dveří se v žádném případě nevzdávají.

„Když přijde zákazník, který chce vybavit bytovku lacinějšími dveřmi, tak to uděláme. Hodně se to týká právě developerských projektů, které nám dělají čtvrtinu produkce. A řekněme, že 80 procent těchto zakázek pro developery budou tvořit ekonomičtější produkty,“ vysvětluje šéf obchodu pro SZ Byznys.

Doporučované