Článek
Road movie Všechno bude ovládlo Českého lva se ziskem šesti sošek. Podle slovinského režiséra Olma Omerza si film získal diváky především díky své autentičnosti.
„Ten film je velmi autentický i proto, že jsme pracovali s neherci. V samotném castingu jsme hledali nějakou podobnost mezi postavami těch dvou reálných kluků s postavami, které hrají.” řekl o přípravách filmu režisér Omerzu.
Scénář filmu, které napsal Petr Pýcha, vznikl na námět historky o čtrnáctiletém klukovi, který utekl z domova autem. Dál se vyprávění příběhu odvíjelo podle fantazie. „Když jsme ale ten film připravovali, zjistili jsme, že těch příběhů je teď hrozně moc, že dvanáctiletí, třináctiletí kluci umí řídit auto, sednou si za volant a někam jedou.”
Podle režiséra filmu bylo zajímavé pozorovat, jak dětští neherci pracují poprvé před kamerou. „To je věc, kterou může zachytit jen film. Autenticitu není možné získat v divadle, kde se představení musí opakovat, ale film takovou schopnost má.”
Ve filmu kromě dvou dětských neherců hrají i profesionálové. Během natáčení tak vznikla otázka, jak oba tyto typy hraní zkombinovat. „Zjistíte, že to je trochu jiný typ herectví. Pro profesionály pak bylo najednou těžké se víc uvolnit a hrát způsobem kluků. Myslím ale, že se nám to povedlo.”
Film pojednává o příběhu dvou kluků z menšího města, kteří se cítí opuštění a chtějí opustit svoje místo a vydat se do neznámého světa. Proto sednou do kradeného auta a vydávají se na cestu, kde zažívají různá dobrodružství. Celý film začíná výslechem, příběh vlastně kluci vypráví.
„Hlavní postavou je nespolehlivý vypravěč, přišlo mi to jako hrozně zajímavý princip vyprávět o tom dospívání a koukat se na to, co prožívá,” popsal Omerzu jeho práci s prolínáním skutečnosti a snu. „Zároveň úplně nevíme, jestli je to pravda, nebo ne a zároveň to může být jeho vnitřní pravda, protože on si ty věci takhle domyslel. Přišlo mi to zajímavé, protože jsem divákům nechtěl ukázat, že tohle je lež, tohle si domyslel. Imaginace v dětství je hrozně důležitá.”
Sám režisér Omerzu není velkým fanouškem žánru road movie, které je sice lákavé změnami prostředí, ale na druhou stranu je film vázán jen na několik lidí v autě. Celý příběh tak má mozaikovitou strukturu, která pracuje s cíleným dramatem. „Šlo mi víc o to, že ten film je orámovaný policejní stanicí, a o jakousi hru s divákem, s pravdou a lží.”