Článek
Když v roce 1984 sovětský počítačový programátor Alexej Pažitnov vytvořil hru Tetris, nečekal, že se zní stane jedna z nejúspěšnějších počítačových her vůbec. Do dnešního dne si 35 let starou hru, jejíž podstatou je skládání sedmi různých geometrických útvarů objevujících se postupně na obrazovce, stáhlo více než 500 milionů uživatelů z 200 zemí světa. Jen na originální konzoli Nintendo Game Boy ji hrálo 35 milionů lidí. Jejímu úspěchu napomohl také vznik populární herní konzole Gameboy.
„Nic takového jsem nečekal. Ale ve chvíli, kdy jsem hru spustil, a kostičky mi na obrazovce začaly padat dolů, uvědomil jsem si, že je to velmi dobrá hra,“ řekl třiašedesátiletý Pažitnov pro agenturu AP. Po hře je pojmenovaný také takzvaný tetrisový efekt. Lidé, které postihne, jsou úzkostlivě posedlí přemýšlením nad jednou věcí a jejím řešením tak, jak jsou hráči Tetrisu často posedlí vymýšlením nekonečné řady způsobů, jak co nejlépe poskládat tetrisové kostičky.
Pažitnov byl v době, kdy Tetris vyvinul, sovětským státním zaměstnancem v oblasti počítačových technologií. Prvních deset let tak honoráře za hru putovaly státu. Název hry vznikl spojením dvou slov. Řeckého výrazu pro číslovku čtyři – „tetra“ a slovem „tenis“, který je Pažitnovovým oblíbeným sportem. „Technologie se od dob, kdy jsem začínal, rapidně změnily. Myslím tím paměť a rychlost počítačů. Ale naše mozky se nezměnily. Takže doufám, že lidé budou mít stále rádi to, co mají rádi dnes. Šachy, dámu, karty, Tetris, Pac-Mana a další dobré hry,“ dodal Pažitnov a zároveň přiznal, že ani po takové době nemá hraní Tetrisu zcela pod palcem.