Článek
Stoupá počet pochybností kolem stavby zřícené lávky ve floridském Miami, jejíž pád ve čtvrtek zabil nejméně 6 lidí. Na mostě chyběly některé nosníky, podle stavitelů mělo ve čtvrtek přesto dojít k zátěžové zkoušce.
Lávka byla postavena v rekordním čase 6 hodin za použití přenositelných modulů. Postavena byla technikou takzvané akcelerované mostní konstrukce, kterou pomáhala vyvinout nedaleká Floridská mezinárodní univerzita (FIU). Ta si od techniky slibovala minimalizaci omezení dopravy a maximalizaci bezpečnostních opatření. V tiskové zprávě uvedla, že tato metoda sníží potenciální nebezpečí pro pěší, řidiče i konstruktéry.
Na vizualizaci zveřejněné univerzitou na Twitteru měly být součástí mostu i hlavní nosník a podpůrné trámy sahající přes celou konstrukci. V realitě ale na mostě chyběly. Dosud není jasné, co konstruktéři k podepření mostu použili jako alternativu. Ve zprávě z místa incidentu však stavitelé uvedli, že měla ve čtvrtek na lávce probíhat zátěžová zkouška.
#DidYouKnow the new pedestrian bridge that will connect our FIU and the @CitySweetwater is the first in the world to be constructed entirely of self-cleaning concrete? #WorldsAhead pic.twitter.com/lQVJh09Pv2
— FIU News (@FIUnews) March 10, 2018
Stavba lávky byla zahájena loni, dokončena měla být počátkem roku 2019. Podle univerzity měla mít životnost 100 let a odolat měla i hurikánům páté, tedy nejvyšší kategorie. Most byl podle FIU prvním projektem svého druhu.
„Pěší most, první svého druhu, se přesouvá na místo. ‚Floridská mezinárodní univerzita je o stavění mostů a bezpečnosti studentů. Tento projekt naši misi nádherně zhmotňuje,‘ prezident Mark B. Rosenberg,“ napsala FIU na Twitter v sobotu.
First-of-its-kind pedestrian bridge “swings” into place. “FIU is about building bridges and student safety. This project accomplishes our mission beautifully,” -President Mark B. Rosenberg. https://t.co/x8gPM9A4DG #worldsahead pic.twitter.com/mPEMeh2zmw
— FIU (@FIU) March 10, 2018
Zřícení lávky na místě ve čtvrtek zabilo nejméně šest lidí, dalších deset osob bylo zraněno. Bilance mrtvých se ale nejspíš zvýší, jakmile se záchranáři dostanou pod dosud neohledané trosky. Pod sutinami téměř tisícitunové konstrukce zůstalo osm automobilů.
O identitě mrtvých prozatím úřady neinformovaly. Známo je nicméně to, že jedna z obětí na univerzitě studovala.