Hlavní obsah

Počet zásilek z e-shopů stoupl v září až o polovinu

Foto: Seznam Zprávy

Lidé si zvykli nakupovat na internetu.

Lidé se během pandemie naučili více nakupovat online a tento zvyk jim zůstal. V září oproti minulým měsícům vzrostl počet zásilek z e-shopů o 50 procent. Česká pošta chce proto navýšit počet výdejních a podacích míst o 700.

Článek

Počet doručených zásilek z tuzemských internetových obchodů se v září proti předchozím měsícům zvýšil až o polovinu. Meziročně se nárůst pohybuje řádově v desítkách procent. Vyplývá to z informací doručovatelských firem a e-shopů.

Česká pošta podle Iva Vysoudila z tiskového oddělení eviduje růst počtu doručovaných balíků jak na týdenní, tak i roční bázi. Meziroční nárůst je podle něj od začátku roku o zhruba 11 procent. Pošta kvůli tomu buduje síť specializovaných výdejních a podacích míst, tzv. balíkoven. Ze současných 800 se chce na konci roku dostat na 1500.

„Nárůst počtu zásilek je obrovský. Rekordním dnem bylo úterý 22. září, kdy jsme za jediný den přepravili téměř 223 000 zásilek, zatímco během roku je to v průměru 150 000. V meziročním srovnání jde o 120procentní nárůst,“ uvedla zakladatelka služby Zásilkovna Simona Kijonková. Důvodem je podle ní rostoucí obliba Zásilkovny, ale i růst elektronického obchodu jako celku. Celkové tržby e-shopů by podle ní letos měly přesáhnout 200 miliard Kč.

Rostoucí zájem po prázdninách potvrzují i internetové obchody. „V září vzrostl objem tržeb na našem e-shopu zhruba o 50 procent. Zájem zákazníků celkově vzrostl s koncem dovolených, ale také s opakujícími se zprávami o druhé vlně covidu-19. Lidé za poslední měsíc také strávili zhruba o 20 procent času déle na webu při výběru zboží,“ řekl ČTK marketingový ředitel společnosti Astratex Karol Guláš.

Podle zakladatele služby pro e-shopy Expando Adama Kurzoka lidé, kteří začali na internetu nakupovat v době karantény, tímto způsobem nakupují i nadále. „Na podzim navíc každoročně sledujeme navýšení nákupů. Souvisí to s návratem z dovolených, různými podzimními výprodeji i blížícími se svátky. Tento rok je ale navýšení rekordní, evidujeme 30 až 40procentní meziroční nárůst tržeb v e-commerce napříč segmenty,“ podotkl. Dalším trendem je podle zkušeností obchodu Metalshop větší zájem o doručování do ruky přes Českou poštu nebo Zásilkovnu, naopak osobní odběr na pobočkách klesl téměř o 60 procent.

V posledních měsících se také zhruba o desetinu zvýšil počet e-shopů přijímající platby bitcoinem. Důvodem je nárůst plateb online celkově v důsledku hrozby epidemie covid-19 a také rostoucí oblíbenost kryptoměn pro běžné uživatele internetu. „Bitcoin zaznamenal v letošním roce výrazné zhodnocení o 49 procent, což zvyšuje jeho atraktivitu pro nakupování na internetu,“ dodal ředitel bitstock.com Martin Stránský.

Doporučované