Článek
S tzv. phishingem se setkalo 24 procent Čechů, nejčastěji ve věku 35 až 44 let. Vyplývá to z průzkumu antivirové společnosti Avast.
„Lidé se nejčastěji s phishingem setkávají v podobě podvodného e-mailu, který útočníci rozesílají s cílem odkázat uživatele na podvodný web, kde se následně od nich snaží získat co nejvíce osobních údajů nebo z nich pod falešnou záminkou vylákat peníze,“ uvedl Alexej Savčin z Avastu. Phishingové útoky podle něj mohou působit velmi důvěryhodně, útočníci je často maskují za e-maily z banky nebo zprávy od někoho, koho uživatel osobně zná. Objevily se i podvodné e-maily, které lidem nabízely ochranné zdravotnické pomůcky.
Kromě e-mailů se Češi v 31 procentech případů setkali také s phishingovými stránkami, SMS zprávami (27 procent), nebo dokonce s osobním phishingem (15 procent), při kterém se lidé vydávají za někoho jiného za účelem vylákání peněz či osobních údajů.
Tři čtvrtiny napadených útok nikomu neoznámily. Jako nejčastější důvody lidé udávají, že podvod byl příliš očividný, než aby mu naletěli (50 procent), nevěděli, komu by jej měli nahlásit (38 procent), nebo byli přesvědčeni, že takových útoků existuje příliš mnoho na to, aby bylo možné je všechny vymýtit (21 procent).
Pokusy o nalezení pachatelů přitom nejsou zcela beznadějné. Téměř ve třetině případů se podařilo autora útoku vypátrat. Češi v průzkumu uvádějí, že nejčastějším dopadem phishingu byla nutnost změnit si heslo k některému z jejich on-line účtů (61 procent), krádež osobních dat (62 procent), nebo dokonce finančních prostředků (34 procent), nejčastěji do 1000 Kč.
Phishing využívá podle Savčina sociální inženýrství, tedy metodu, při které záleží zejména na uživateli, zda bude pokus o útok úspěšný, či nikoli. Lidé by měli přistupovat k e-mailům, které dostávají, kriticky, a pokud se jim zdá cokoli podezřelé, v žádném případě by neměli klikat na žádný odkaz nebo stahovat přílohy.