Článek
„Pro takový brexit jsem nehlasoval!“ napsal nazlobeně minulý týden na Twitter muž, který byl nucen čekat téměř hodinu na letišti Schiphol v Amsterdamu, než mu zkontrolovali pas. Doposud jemu i dalším britským cestujícím dělal doprovod cestovní pas ve vínové barvě. Od příštího měsíce jej ale nahradí nový doklad mezinárodního původu.
Kontrakt na zakázku v hodnotě 26 milionů liber pro výrobu nových pasů vyhrála dceřiná společnost francouzské nadnárodní skupiny Thales. Její konkurencí přitom byla britská papírenská společnost De La Rue zaměřující se na bezpečnostní tisk.
Nové pasy si před předáním do rukou majitelů samy pocestují. Vyrobeny budou v továrně v polském městě Tczew a poté je převezou do Velké Británie. V době podpisu smlouvy vláda uvedla, že v Británii na pokrytí tohoto procesu vytvoří 70 nových pracovních míst.
Britští ministři v pátek zavedení nových pasů popsali jako „jedinečnou příležitost k obnovení národní identity“ po brexitu. Na novou vizáž cestovního dokladu se těší například Priti Patelová, britská politička za Konzervativní stranu a ministryně vnitra ve vládě Borise Johnsona, předního bojovníka za vystoupení Velké Británie z Evropské unie.
Our new blue passports will be the most technologically advanced and environmentally friendly British passports ever.
— Home Office (@ukhomeoffice) February 22, 2020
Read more about them here: https://t.co/703pW0on8M pic.twitter.com/WG7BrKgwEi
„Návratem ke kultovnímu modrému a zlatému designu se znovu propleteme s naší národní identitou a nemůžu se dočkat, až s pasem vycestuji. Odchod z Evropské unie nám dal jedinečnou příležitost obnovit naši národní identitu a vytvořit ve světě novou cestu,“ uvedla Patelová.
Barva nových pasů odkazuje k dokladům vydávaným před rokem 1988. I poté si Spojené království mohlo ponechat svou tradiční tmavě modrou, rozhodlo se ale přijmout vínový standard Evropské unie. Novinkou pro pasy nizozemsko-francouzsko-polské výroby bude také zdobení květinovými emblémy Anglie, Severního Irska, Skotska a Walesu na zadní straně dokladu. Identifikační strana bude vyrobená ze stejného materiálu, který se používá k výrobě neprůstřelného skla.
Rozhodnutí přidělit zakázku společnosti Gemalto, která je dceřinou společností Thales, se pochopitelně setkalo s kritikou generálního ředitele De La Rue, Martina Sutherlanda. Rozhodnutí označil za kontroverzní a po Therese Mayové vyžadoval vysvětlení „svým oddaným zaměstnancům, proč by mělo být rozumnější britskou ikonickou manufakturu nechat vyrábět v zahraničí“.
Společnost De La Rue podnikání v oblasti pasového tisku po neúspěchu zanechala a ohrozila tak dalších 200 pracovních míst. Za nabídky na obnovení smlouvy k výrobě britských pasů s Evropskou unií utratila 4 miliony liber.