Hlavní obsah

Po Uberu ustoupilo úřadům i Taxify. Alternativní taxikáři ale stále nedodržují zákon úplně

Taxify změnilo podmínky pro řidiče.Video: Aleš Černý, Jan Marek, Seznam Zprávy, Youtube.com

Poprvé od listopadu 2014, kdy Uber spustil v Praze svou službu UberPop, mizí z pražských ulic „amatérští“ řidiči, kteří si pomocí aplikace nadnárodních firem vydělávají taxikařením. Nutno ale dodat, že podle magistrátu Uber a Taxify stále ještě zdaleka nesplňují všechno, co musí.

Článek

Alternativní taxislužba Taxify od nového roku umožňuje řidičům využívat aplikaci pouze za podmínky, že doloží průkaz řidiče taxislužby (tzv. žlutou průkazku), koncesovanou živnost a zapíší své auto do evidence vozidel taxislužby.

Právě využívání neregistrovaných řidičů bylo jednou z hlavních věcí, která vadila úřadům, soudům ale i konkurenci z řad klasických taxidispečinků nebo třeba aplikace Liftago, která předpisy od začátku fungování dodržovala.

„Věříme, že Taxify začne využívat ještě více řidičů klasických taxislužeb,“ říká šéf českého Taxify Roman Sysel s tím, že změny podle něj směřují k tomu, aby byla firma připravená na očekávanou novelu zákona o silniční dopravě.

I Uber má – podobně jako Taxify – za sebou v Česku historii několika soudů, včetně několikrát měněného verdiktu o předběžném opatření v Brně.

Původně estonská firma Taxify, fungující v Praze od léta 2015, se k tomuto kroku rozhodla poté, co ji na nedostatky několikrát důrazně upozornily i soudy. Předběžné opatření zakázalo Taxify jezdit v několika krajských městech. Když to firma nedodržovala, dostala bezmála šestisettisícovou pokutu.

Naposledy začátkem loňského prosince zakázal pražský městský soud Taxify jezdit i v Praze, dokud nesplní předpisy platné pro taxikáře.

Sysel přiznává, že ani nyní nemají všichni řidiči jednu z náležitostí, kterou po nich pražský magistrát chce – zkoušku z místopisu. „Termínů na zkoušku je málo a čekací lhůta tudíž příliš dlouhá,“ vysvětluje to Sysel. Řidiči navíc jezdí podle navigace v aplikaci.

Větší konkurent Uber už stejné věci po nových řidičích v Praze vyžaduje už od loňského jara. Ani bez zkoušky z místopisu se nelze do aplikace z pozice řidiče přihlásit. Takto striktně byla pravidla u Uberu nastavena pro nové řidiče. Od loňského července by potom měli mít všichni taxikářskou průkazku všichni – i ti služebně starší.

Vedoucí oddělení taxislužby na pražském magistrátu Jiří Bureš i po nejnovějších změnách situaci popisuje jinak než dopravní firmy samotné. Podle něj jezdí stále po pražských silnicích i řidiči bez taxiprůkazky.

I když pomineme tuto skutečnost, stále podle Bureše platí, že v podstatě každý kontrolovaný řidič Uberu a Taxify porušuje zákon. A kontroloři ho pošlou pro pokutu do přestupkového řízení. Zákonu podle Bureše stále odporuje, že řidiči nemají svítilnu s označením taxi a také taxametr. Ačkoli to může znít jako zbytečná administrativa, jsou to položky, jejichž pořizovací cena není zanedbatelná, a pokud je tedy ostatní mají, jsou znevýhodněni tím, že dodržují zákon.

Obě firmy sice upravily účtování tak, že nyní zákazníkovi sdělí pevnou cenu za celou jízdu dopředu, ani to ale dle Bureše není dostatečné. Podle něj by zákonu vyhovělo, kdyby před nastoupením do auta přistála v e-mailu zákazníka řádná smlouva.

Ani po více než čtyřech letech od spuštění služby UberPop v Praze tak stále alternativní taxislužby z pohledu úřadů zákon nedodržují.

„V současnosti by praxe Uberu a Taxify nevyhověla ani novele zákona, tak jak je nyní navržená,“ dodává Bureš s odkazem na návrh, který má za sebou mezirezortní řízení, a co nevidět by měl zamířit do Poslanecké sněmovny. Tam je možné, že se ještě změní pomocí pozměňovacích návrhů.

Související témata:

Doporučované