Článek
Na regionálních tratích se zjednodušeným řízením provozu začnou od 15. srpna platit nová opatření ke zvýšení bezpečnosti provozu. Vedle už dříve avizované ohlašovací povinnosti pro všechny vlaky jde například o zákaz vyjet ze stanice dříve, než stanovuje jízdní řád, nebo nové úpravy při tvorbě jízdních řádů. Opatření mohou mírně prodloužit jízdu některých spojů. Správa železnic změny zavedla v reakci na červencovou tragickou nehodu na Karlovarsku.
Hlavním pilířem změn na tratích s označením D3, na jehož zavedení správa pracuje už od poloviny července, je zavedení ohlašovací povinnosti pro všechny vlaky. Strojvedoucí tak budou muset hlásit vždy a bez výjimky jízdu ve všech dopravnách. Jsou to zpravidla stanice bez řídícího dispečera, kde se kříží vlaky nebo kde hrozí dostižení vlaku spojem ze stejného směru. Strojvedoucí budou moci vyjet až po obdržení souhlasu od dispečera. Dosud tato povinnost platila jen v místech, kde to bylo nezbytné pro řízení dopravy, ostatní místa vlaky projížděly bez ohlášení. Dispečeři zároveň přijdou o možnost ohlašovací povinnost operativně zrušit. Správa proto chce rozšířit možnost vykonat ohlašovací povinnost rádiovým zařízením přímo ze stanoviště strojvedoucího, a to i na tratích, kde tato možnost dosud nebyla.
Další opatření by měla pomoci k větší pravidelnosti dopravy na tratích D3. Správa proto od soboty zakáže jízdu s náskokem, tedy dříve, než stanovuje jízdní řád. Projeví se to zejména u nákladních vlaků, případně u spojů neveřejné dopravy. Jiná bude i tvorba jízdních řádů, ve kterých budou více zvýrazňovány mimořádné vlaky, aby jejich jízda vyvolávala zvýšenou pozornost.
Nová opatření tak ovlivní zejména práci strojvedoucích a dispečerů, cestujících by se tolik týkat neměla. Správa však upozornila na to, že jízdní doba se v některých případech může mírně prodloužit.
Správa železnic zavedením nových opatření reaguje na červencovou nehodu u Perninku na Karlovarsku, kde se čelně srazily dva vlaky. Při nehodě zemřeli dva lidé, dalších 24 bylo zraněno. Příčiny nehody se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o chybu strojvedoucího jednoho ze spojů, který nepočkal ve stanici na protijedoucí vlak. Po nehodě stav tratí D3 kritizovali strojvedoucí, podle nichž nejsou tyto úseky dostatečně zabezpečeny a příliš se spoléhá jen na lidský faktor.
Zrovna dnes přitom došlo k dalšímu střetu vlaků. Na nádraží v Jihlavě se ráno srazil nákladní vlak s lokomotivou kvůli nedodržení zákazu jízdy. Oba stroje vykolejily, nikdo se nezranil. Nehoda, která se stala před 6:00, způsobila podle Drážní inspekce škodu 7,3 milionu korun. Provoz na trati Brno–Jihlava byl po nehodě úplně zastaven, částečně se ho podařilo obnovit v 10 hodin.
„V 10:10 jsme od dopravce dostali souhlas k tomu, že můžeme lokomotivy od sebe odtrhnout. Hasiči nyní odřezávají nárazníky a ostatní ocelové části, které jsou do sebe zaklíněné. Pak se za použití další lokomotivy pokusí vozy od sebe dostat,“ řekl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš. Hydraulické zvedáky by pak měly vrátit lokomotivy na koleje. Pokud se to nepodaří, bude podle Illiaše nutné do Jihlavy poslat nehodový vlak, který by se na místo dostal až za čtyři hodiny. České dráhy zatím počítají se zprovozněním trati v 18:00.
Nákladní vlak se s odstavenou lokomotivou srazil, když projel návěst zakazující jízdu. Odstavenou lokomotivu vlak sunul 94 metrů, uvedla Drážní inspekce, pak obě lokomotivy vykolejily. U nehody zasahovali drážní hasiči z Havlíčkova Brodu a Brna.
Škoda na odstavené lokomotivě je podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala pětimilionová, na lokomotivě nákladního vlaku je vyčíslena na dva miliony korun. Na 300 tisíc se odhaduje škoda na trati. „Drážní inspekce šetří příčiny a okolnosti mimořádné události,“ dodal Drápal.