Hlavní obsah

Po nečekaném odhalení nařídil Ťok mimořádnou kontrolu tisícovky mostů

Foto: HZS Moravskoslezského kraje, ČTK

Letos v březnu spadl při rekonstrukci most na D48.

Jde o mosty ze 60. až 80. let minulého století. Zhruba 400 mostů je na želenici a 600 na dálnicích a silnicích.

Článek

Ministr dopravy Dan Ťok nařídil mimořádnou kontrolu  silničních i železničních mostů v Česku, které byly postaveny v 60. až 80. letech.

Jde zhruba o tisícovku staveb, zhruba 400 mostů na želenici a 600 na dálnicích a silnicích.

„Chceme se ujistit, že u těchto mostů není nějaká skrytá vada, která se nedá běžně detekovat,“ řekl ministr.

Video: Zkušenost z ciziny varuje. Takto spadl most v italském Janově

Začátkem srpna spadl nečekaně dálniční most v italském Janově.Video: AP

K rozhodnutí o kontrolách přimělo ministra aktuální zjištění o stavu Doubského mostu v Karlových Varech. Most postavený v 60. letech je totiž v horším stavu, než se čekalo, ministerstvo dopravy se rozhodlo ho strhnout a nahradit novým.

Doubský most, který je hlavní spojnicí přes řeku Ohři mezi dálnicí D6 a silnicí na Plzeň, je od letošního dubna kvůli rekonstrukci uzavřen. Uzavírka, která způsobovala značné dopravní komplikace, měla skončit v listopadu.

Podle Ťoka se stav mostů ze 60. až 80. let složitě kontroloval, což se právě u Doubského mostu projevilo. Při rekonstrukci se tu našlo poškození, které všechny předchozí kontroly neodhalily.

Karlovarský primátor Petr Kulhánek (KOA) rozhodnutí ministerstva kritizoval.

„Připravit rekonstrukci zásadní dopravní spojnice v 21. století tak, že po čtyřech měsících uzavírky přijdu na to, že je most třeba snést a postavit nový, je z mého pohledu naprosto neomluvitelné a někdo v celém procesu zcela zásadně pochybil. Výsledkem bude o rok déle trvající komplikovaná situace v dopravě v této části města a s ní související poškozování komunikací a životního prostředí na dlouhých objízdných trasách,“ uvedl.

Video: V havarijním stavu jsou i některé pražské mosty

Podívejte se, jak odbornící hodnotí stav železničního mostu přes Vltavu v Praze.

V České republice je téměř 18 tisíc silničních mostů a více než 6 750 železničních mostů. ŘSD má na starosti zhruba 5 tisíc mostů, přičemž šest z nich na silnicích 1. třídy je v havarijní stavu.

Tyto mosty jsou podle silničářů uzavřeny a budou opraveny nebo nahrazeny novou stavbou. Na železnici není podle železničářů v havarijním stavu žádný most, aktuálně je 361 mostů opravováno. Stát letos na modernizaci mostů uvolní až 1,5 miliardy korun.

Související témata:

Doporučované