Hlavní obsah

Po dálnici maximálně stovkou. Nizozemsko kvůli emisím sníží rychlostní limit

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Nizozemsko sníží rychlost na 100 kilometrů v hodině. Omezení bude platit pouze ve dne a pro všechny silnice. Nizozemská vláda si od návrhu slibuje, že pomůže snížit emise oxidů dusíku. Informovala o tom zpravodajská stanice BBC.

Článek

Přestože je nizozemské opatření považováno za dočasné, premiér Mark Rutte uvedl, že jeho konec slíbit nemůže. Soud vládě totiž od května přikázal odložit realizaci tisíců projektů, jelikož Nizozemsko v uplynulých letech překračovalo limity EU pro emise dusíku.

Podle Reuters byla v Nizozemsku odložena realizace zhruba 18 000 projektů na stavbu dálnic, letišť a rezidenčních čtvrtí. Nizozemský výzkumný institut EIB zveřejnil odhad, že při současném trendu do roku 2021 stát přijde o 40 000 pracovních míst.

Emise dusíku na obyvatele jsou v malém, hustě obydleném Nizozemsku čtyřikrát vyšší než průměr EU. Přibližně 61 procent emisí podle Reuters přitom pochází ze zemědělství.

Mezi 19:00 a 6:00 bude na dálnicích stále možné jezdit dosavadní rychlostí 130 km/h.

V platnost má nový limit vejít v příštím roce. Nizozemsko se tak zařadí mezi země EU s nejnižším povoleným rychlostním limitem vedle Kypru.

„Prohnilé, ale nutné“

Nizozemský premiér Mark Rutte opatření označil za „prohnilé, ale nutné“. „Nikomu se to nelíbí, ale slouží to vyššímu zájmu,” poznamenal předseda vlády s tím, že opatření má zajistit, aby se Nizozemsko nezastavilo ve vývoji a aby země bezdůvodně nepřicházela o pracovní místa.

Rutte také oznámil, že v nadcházejících měsících budou oznámena další opatření, jejichž cílem je emise snížit.

Nová nouzová opatření také zahrnují změny v množství bílkovin v krmivu, což má pomoci snížit objem amoniaku v moči hospodářských zvířat. Zemědělci za poslední dva měsíce několikrát pořádali velké protesty z obav, že nejvíce nouzových opatření se bude týkat právě jejich sektoru.

Auta a motorky poháněné benzínem nebo naftou nebudou podle deníku The Guardian od roku 2030 smět vjíždět do Amsterodamu. Město plánuje povzbudit své obyvatele k přechodu na elektrická a vodíková auta tím, že nabídne každému kupujícímu takového vozidla nabíjecí stanici zdarma. Do roku 2025 bude v metropoli zapotřebí 16 000 až 23 000 dobíjecích stanic, aby byl projekt životaschopný – momentálně jich ve městě je asi 3 000.

Rychlosti v EU

Nejčastější rychlostní limit v EU je 130 km/h. Nejrychleji se mohou řidiči prohánět v Polsku a Rakousku, kde je maximální povolená rychlost stanovena na 140 km/h.

Unikátní jsou dálnice v Německu. Na přibližně jedné polovině délky není rychlost pro osobní vozy omezena, platí zde pouze všeobecné, avšak nezávazné doporučení dodržovat dobrovolný limit 130 km/hod. Přibližně jedna třetina dálnic má pak trvalé omezení rychlosti.

Evropská unie chce výrazně snížit emise oxidu uhličitého u aut. Podle schváleného plánu bude škodlivé emise v případě osobních automobilů nutné do roku 2030 snížit o 37,5 procenta, v případně užitkových vozů o 31 procent.

Doporučované