Článek
Čína s jihokorejskými firmami už dříve uzavřela smlouvy na dodávky asi 18 700 metrických tun močoviny. Pak ale Čínu ochromila energetická krize způsobená nedostatkem uhlí. Čínské celní úřady tak pro záchranu vlastního trhu vydaly stopku na vývoz hnojiv, mezi které spadá i močovina.
Jižní Korea je zcela závislá na zahraničních zásobách. Vzhledem k tomu, že z Číny doposud dovážela celých 97 procent aditiva, se tak během krátké chvíle ocitla na suchu. Ceny vyletěly vzhůru, stejně jako panika majitelů dieselových vozidel.
Tato hlavní složka kapaliny používané v dieselových vozidlech a továrnách ke snížení emisí se obvykle vyrábí z nedostatkového uhlí. Výrazné omezení vývozu močoviny z Číny Jižní Koreu znervóznilo natolik, že zpoždění dodávek označila za jiskru schopnou zažehnout rozsáhlou dopravní a logistickou krizi.
Močovina extrahovaná přímo z uhlí je mnohem levnější než ta, kterou jsou Jihokorejci schopní vyrobit z nafty během procesu rafinace ropy. Slíbených 18 700 tun močoviny z Číny Korejci plánují smíchat s vodou a vyrobit přibližně 56 100 tun roztoku, který je v Česku známý pod obchodním označením AdBlue.
Po oznámení čínského celního úřadu o zastavení vývozu začali řidiči naftových vozidel panikařit. „Jel jsem asi 70 kilometrů na čerpací stanici, abych si nakoupil roztok močoviny pro svůj náklaďák. Fronta byla tak dlouhá, že na mě nepřišla řada, takže jsem prostě odešel s prázdnou,“ řekl agentuře Reuters třiašedesátiletý Lee Byung-ki. Dodal, že pokud nesežene aspoň trochu močoviny, je od středy bez práce.
Situace také ohrožuje dodávky benzinu a paliv na místních čerpacích stanicích, uvedl pro Reuters úředník jedné z velkých jihokorejských rafinerií. „Pokud by čerpací stanice nestíhaly přijímat dostatečné množství paliva, mohlo by to vést ke skokovému nárůstu logistických nákladů napříč téměř všemi průmyslovými odvětvími. To by nakonec mohlo zatížit spotřebitele kvůli růstu cen běžného spotřebního zboží,“ řekl agentuře.
Ještě větší dopad by mohl nedostatek mít na celý jihokorejský průmysl. Některým výrobcům ekologické předpisy nařizují močovinu používat. V opačném případě jim hrozí sankce.
Vzhledem k tomu, že jihokorejský automobilový průmysl spotřebuje v průměru 24 000 až 27 000 tun močoviny měsíčně, mělo by množství přislíbené Čínou uspokojit domácí poptávku zhruba na dva až tři měsíce. „Vzhledem k blíže nespecifikovanému množství domácích zásob nebude v příštích třech měsících žádný problém s dodávkami močoviny,“ uvedl vládní úředník pro The Korea Herald.
Ministerstvo zahraničí tak napíná síly, aby dodávky zajistilo nejen z Číny, ale i z dalších zemí. Soul plánuje tento týden vyslat vojenský tryskáč do Austrálie a přepravit 27 000 litrů vodného roztoku močoviny. 200 tun močoviny by měl poskytnout i Vietnam.
South Korea is flying a military oil tanker to Australia to airlift 27,000 liters of urea solution, used in diesel vehicles to cut emissions, amid a shortage, after China tightened exports for its domestic market https://t.co/vjEtybSlsR pic.twitter.com/KdmyKoeqdp
— Reuters (@Reuters) November 10, 2021
„Budeme monitorovat, řídit a konzultovat stabilní proces dovozu močovinového roztoku a uděláme vše pro to, abychom poskytli diplomatickou podporu a aby nenastal žádný problém s nabídkou a poptávkou,“ řekl pro korejská média pod podmínkou anonymity úředník ministerstva zahraničí.
Podle analytiků je však přístup k zásobám v zámoří jen provizorním řešením a je nutné vymyslet dlouhodobější plán. Korejská vláda se tak snaží podniknout další kroky k odvrácení plnohodnotné logistické krize. Od pondělí probíhají zátahy s cílem odhalit nelegální sklady s močovinou a roztoky. V případě dopadení hrozí podle zákona o stabilizaci cen pokuta ve výši 100 milionů wonů (84 tisíc dolarů) nebo tři roky odnětí svobody.
Příliš levná Čína
Před desítkami let přitom byla Jižní Korea v zásobování močovinou soběstačná. Její výrobu zahájil v roce 1964 zakladatel Samsung Group Lee Byung Chullem, který se snažil snížit závislost na zahraničním dovozu. Společnost ale prodal, ta změnila název na Lotte Fine Chemical a v roce 1967 se stala největším výrobcem močovinových hnojiv, močoviny a čpavku v Asii se sídlem v jihovýchodním přístavním městě Ulsan. V roce 2002 společnost kvůli levnému dovozu z Číny jeden ze dvou závodů v Ulsanu uzavřela. Do roku 2011 s výrobou přestala úplně.
Druhý výrobce močoviny v Jižní Koreji, Namhae Chemical Corp., kvůli bezkonkurenčně nízkým cenám nastaveným Čínou rovněž prodal své čtyři závody americkému LCEC. Od té doby je Korea závislá na dovozu močoviny ze zahraničí.
Problém s nedostatkem kapaliny AdBlue začali minulý měsíc hlásit také čeští dopravci. Bez ní je podle nich ohrožen provoz většiny současných nákladních vozidel, autobusů i stavebních strojů. To by následně mohlo vést i k omezení zásobování čerpacích stanic a výrobců. Sdružení dopravců Česmad Bohemia uvedlo, že velkoobchodní cena AdBlue stoupla zhruba na trojnásobek.
Bez aditiva AdBlue se od začátku platnosti emisní normy Euro 5 po roce 2011 neobejde takřka žádné nově vyrobené užitkové vozidlo, s platností normy Euro 6 je ke svému provozu potřebují i mnohá osobní vozidla se vznětovým motorem.